Monday, December 17, 2012

concrete kichen cabinet

Selamat sejahtera ke atas kamu
Bismillah
saya susah hati dengan keadaan hanan..ekzemanya makin teruk..saya pikir nak enrol ke taska lain..yang lebih hygiene dan lebih sejuk..eheh..yup..dats my girl..tak bleh panas..tak bleh tak bersih..bukan nak kate umah den bersih yek
taska yang fun, bersih dan sejuk adalah mahal kecuali taska bawah bangunan saya bekerja ni..
dan saya tak layak untuk itu..
macam manapun saya dah kontek PIC, mintak2 ade berita gembira
eh, nanti kc saya dah nak pasang tau (nape ko buat ayat cam gini??)
harinya adalah dirahsiakan..
weekend ni dah ade kc baru yuk!
3D drawing aci tak?
saya sangat hepi..Segala puji bagi Allah..
takyah tunggu EPF enche ahmad yang 2/3 tahun lagi baru nak dapat tu
thanks to my bos..cuti bersalin 3 bulan
thanks to diri sendiri, tanggung keje bos dengan jayanya (oh plissss...)
dengan duit sendiri saya buat kc saya
price: RM4,560
untuk 9ft wall unit
10ft base unit
concre table top 12ft
2pcs aluminium doors
akceli saya survey 1 tempat, dis is the 2nd..dan terus ambil..
my review..concretenye tip top..kemas sangat..
cabinet: tak tau lagi..lom dipasang

sudah terang lagi bersuluh name companynye

Monday, December 3, 2012

tercapai dan tidak tercapai

as-salam
pekabo???
haritu (bukan hari sebenar) saya cuti...
ingat tak lagi kisah katil hanan?
saya masih lagi mencari..
dan ianya berakhir di ikea..
takde stok, ok..
tak payah beli la cik hanan..
maleh dah ibu nak cari..

y tak beli je kat kedai perabot?
tak jumpe lagi katil yang bersaiz kecil
sume size single
nape nak yang kecil?
rumah/bilik hanan sangat comel..tak muat yang single tu

penat tau jauh-jauh datang


akhirnya saya beli ini je buat buah tangan..
dengan harapan cik hanan akan suke dan tidur di katil single yang sedia ada
ok..tu yang tak tercapai..
yang tercapai ialah..esok, kontraktor nak measure untuk pasang konkrit kc saye (nak datang measure pun dah suke)
terpakse adjust date sebab enche ahmad dah lingkupkan kc lame saya lebih awal
if not the tentative is 26 dec..
penat pakse salesman tu ikut date saya..
hari-hari polo up..
nanti dah siap saya menunjuk tunjuk ehh??
bos saya dah kembali..
dats y macam banyak mase je..

Thursday, November 29, 2012

biarkan mereka..

as-salam
bile pasal darah daging sendiri, aku selalu kalah..tak baik membuka pekung di dada sendiri..
biarkan pun tertekan, biar Allah je yang tau..tangan yang memberi lebih baik dari yang menerima..yang memberi tu tak perlu satu dunia tahu kan??
yeay..keep...keep...InsyaAllah..Allah will reward me..


price for that tahan je telinga..gaduh2 betul manja ngan enche ahmad je..enche ahmad le pendengar dan pengkritik setia..adios!!

Wednesday, November 28, 2012

renovation in progress

as-salam..
sebab nak jimat RM300-450..saye pakse enche suami yang remove kc lame..:-)
sekarang dah tak boleh masak..susah hati bile cik nuha kena makan bubur taska..
tapi saye dah warning cikgu awal-awal..jangan letak ikan bilis atau ayam..
kasi bubur kosong ngan karot je..vege sungguh cik nuha..camne nak gemuk ni..?
tengah pikir nak beli slow cooker or rice cooker yang leh masak bubur tu..tapi takde duittt..camne???
ahaks!!
takleh jadi ni..nak kena masak jugak minggu ni..enche ahmad suggest beli portable stove tu..emmmm..boleh difikirkan..nak yang gas die pon portable..leh bawak g picnic..n..boleh jugak gune bile gas tibe-tibe habis...

 gigih tau carik gambo ni..supaye tak nampak wording je..

eh..nampak cam takleh masak beriya ni...yup..memang pun..masak bubur nuha jer..we all decide nak masak grill-grill je pasni..xmo yang oily-oily dah..hamboiii..kelassss..


Thursday, November 22, 2012

paruh kecil saya

As-salam
bile dah tahu kisah burung kecil semakin berkobar-kobar perasaan memboikot saya
have to check back all d groceries:
chipsmore-danone-substitute (ibu kena lebih rajin baking sendiri)
dugro-danone juga..cik hanan luvs it..soo?
koko crunch-tak payah beli pun takpe..sebab nak toys je..bribe cik hanan supaya tak melalak
milo 3 in 1-tak beli dah pasni, tapi tak kaye nestle sebab consume 1 pek per year..wahhh...instant pun manyak malas kaa??
eh!..tak banyak pun..
tanda disedari we all dah lame boikot..sebab tak sedap!!
dan untuk kesihatan juga..jom berubah..




Thursday, November 15, 2012

nuha alah susu itu

as-salam
sempat lagi tu..
bile nuha dah cukup 6 bulan aku decide nak campur FM
sebab dah set dalam kepale otak tu kan...?
so i started wit:
and she refused..tapi saki baki susu yang terkena mulut nuha telah menyebabkan naik tanda merah..kesian nuha...
masalahnye aku kurang berdisplin in pumping..
bile memikirkan susu soya agak mahal aku MESTI gigih!!!
yeahhh!!
peringatan: dia alah pada mashed potatoes kfc juga, say NO to cow's milk.
jangan campur cheese dalam bubur nuha..



Tuesday, November 6, 2012

tak jadi beli

as-salam.. rase pening je..adakah sebab aku makan 4 ketul kuih je pagi tadi..mak aiii..kalo sebijik tu boleh jugak dipertimbangkan last week aku dah berkobar-kobar nak beli katil hanan..tunggu gaji je..tapi lain plak yang jadi..pantang nampak warehouse sales.. ok..habis bajet katil hanan..mintak bonus ayah je la eh? akceli aku beli sink, pipe untuk kc baru.. dan...barang2 lain yang dirasakan perlu... tibe-tibe katil hanan yang jadi priority tu telah didowngrade.. cian anak ibu..hanan kan suke tido bawah ketiak ayah..sesuailer katil single tu.hekhek.. sabaq na..bulan depan je bonus..

Wednesday, October 31, 2012

eh! katil hanan

as-salam.. tibe-tibe ade mase nak update blog kan...?? macamtulaaa... time anak sakit time tu la bos nak macam-macam bende time bertenang, tak pulak..ish..ish..ish.. lately ni aku mengidam sangat nak beli katil untuk hanan..tak koser dah tengok ayah n anak dok nyempit2 tido atas katil single tu..takpun cik hanan nyempit2 kat aku n nuha di katil queen..aku bab-bab tido ni harusss selesa..ehek..terbatuk!..tak bleh panas..tak bleh sempit, takleh keras2..hadoi..ngade sungguh... so aku pun memulakan pencarian..tipu!! aku tengok kat ikea je..mintak-mintak dapat gaji ni leh beli dahhh..Amin.. malas nak letak gambar..

Sunday, October 28, 2012

3 minggu berlalu

as-salam macam tak pecayer.. 3 minggu tak update blog rekod! sebenarnye saye rindu tapi masa terlalu cemburu keje banyak macam manapun, saya bertahan.. demi kitchen cabinet.. :-) Alhamdulillah.. nuha is a good eater telan je ape yang ibu suapkan.. bagus.. cikgu taska sayang sangat kat nuha belikan stokin apple..best! ade bias di situ hanan ok-ok jer.. keluar rumah nak pakai tudung Alhamdulillah.. tanpa paksaan dier ade ekzema tak boleh panas dats y us tak penah suruh mungkin Allah yang buka pintu hatinya ibu: INSAF.. takde gambar sayang nak guna sematfon ;-P both pc n laptop penuh virus.. ade lagi sebulan untuk saya menanggung kerja well..dah terer.. boleh naik 48 ni.. hehe..cume meroyan kadang-kadang datang ape-ape pun..saya pasrah..

Monday, October 1, 2012

solid food untuk nuha

arrg..tensen..baru nak start taip..dah kena kacau..lupe dah nak tulis ape.. at 5 bulan 11 week i started solid food for nuha..sebab mak aku asik bebel jek..ikutjela..tapi pengasuh lama pun suggest gitu gak..(???) cik nuha takmo nasik yer..nak makan memahal je..(turun pak dier le nii) aku teringin sangat nak bagi puree bagai..tapi dry blender da rosak..susah nak blend..baru nak pi beli..huhu..aku bagi biskut bb je walaupun kat situ tulis 6+..suke cik nuha makan..habis 2 ketul semalam..harini aku tambah lagi seketul...akceli nak bagi rahang die biase mengunyah..alih2 die makan pulak dah.. suke tengok cik nuha ngepak2 tangan die bile tengok aku minum air..she loves minum air masak..(time mandi pun suke hisap air mandi tu..)..ni susah nak control.. at first aku firmly takmo kasi solid food until 6+..memandangkan cik nuha takmo minum da susu ibu (kurang minum akceli)..bagi 15oz selalu tak habis..i think i shud intro solid food daa...bagi rase2 dulu..mak kan lagi tahu..(marah orang solid food bace ni) macam2 pendapat orang pasal solid food ni kan...dependla pada diri masing-masing...anak ko pandaila ko jage..anak ko melalak2 tak cukup makan pun bukan derang yang nak jage kan..?? well..banyak nak kena study ni..pasal storage, resipi bagai..till then, bye

Friday, September 28, 2012

rase bersalah

as-salam
di saat ibu-ibu lain sibuk mengajar anak-anak, saye tak berkesempatan langsung..yerla...tak pandai urus mase, bizi je, sume bende tak sempat nak buat..haishhh...rase bersalah menebal dalam diri..saye tak perlu nak pakse hanan bace buku bagai..dia yang bace sendiri in her own language..siap reka cite sendiri tu..kelakar pun ade...from picture to picture dia bace..."die pegi acuk utan..pastu die naik ete...bla..bla..bla..dengan vocab yang terhad dan pelat..menambahkan lagi rase bersalah saye..kesian anak aku..bersyukurla die suke bace buku walaupun aku tak ajar..terukla mummy ni..
relaxla...mummy pun tak suke bace buku jugak..genetik tu yang penting..uhukuhuk..nak sedapkan hati..tunggu nuha besar sket ok..ibu buat homeskooling..MENANAM IMPIAN, MENJADI KENYATAAN..motto baru saye..siap motto bagai..tak tau nape but i am good in motivating myself..oh yeahhh!!! perasan..

hadiahkan sesuatu untuk diri

as-salam..
bila dikira-kira kembali saya tak penah menghadiahkan sesuatu untuk diri..sikit-sikit untuk anak, untuk rumah, untuk mak ayah, untuk suami..(lately ni dah tak mampu beli)..pehal?? penat-penat buat keje sendiri, tanggung keje orang lagi, wat keje rumah bagai..diri sendiri ko biarkan ketepi..macam tu lah mummykan?? selalu kedekut dengan diri sendiri..
sekarang tidak lagi..(dah pandai sikit ni)..if i am not hepi camne nak hepikan orang lainkan?? so dah berderet wishlist untuk diri..hukhuk..terbatuk..
i know enche suami tak mampu nak hadiahkan saye barang mahal2..takpe..tak payah susahkan suami..tak perlu jadi isteri yang meminta-minta..beli sendiri!!!
during my besday month saye hadiahkan diri sendiri dengan sematfon..yeay2..saye dah ade sematfon..:-) tak kisahle sematfon cokia ke hape..janji menyemat phone (jakun sungguh ko ni)
I am hepi....
p/s: api neraka lagi panas, sabarlah duhai hati..

Sunday, September 23, 2012

boleh ke??

as-salam
pekabo?? moga sihat selalu..nak gaji esok ni blehla berangan sikit..
akceli im looking for sematfon..mane aci bos pakai stupidfon ..anak buah sume perhebat henpon masing-masing..emmm...PTD kah?? (Pegawai Takde Duit)
so aku pun menyampaikan hasrat kepada enche ahmad..
he said, ibu, ibu boleh ke pakai hp mahal-mahal..balik rumah pun hp letak merata..lempor2 jer..selalu jatuh..buat rugi je..sematpon tu sensitip..cepat rosak..haishh..(lebih kurang gitula ayatnye)
alahh..bile pk-pk balik..very true la..careless aku ni..kensel beli sematpon..
install aircon umah mak mertua la..balik nanti tak panas, kan??
hancur impian..perbaiki diri dulu..sayang barang-barang sendiri..walaupun murah beli ngan duit..T_T hukhuk..beli handbag buleh kan???

Monday, September 10, 2012

berangan yang dashyat

as-salam


pekabo? sihat ke?
memang tipula kalo aku cakap tak sempat langsung nak update blog..mase tu ade cume terhad..baru je nak taip dah bos kol..sejak 2 3 menjak ni, keinginan untuk memiliki KC baru sangat menebal..mase drive pun dok terpikir-pikir..kat rumah apatah lagi..dok tenung je KC lame tu carik ilham..mintak2 ujung tahun ni termakbul..InsyaAllah..

4 measurement purpose..dats why amek gambo lantaidaif sungguh..kalo korang pun mesti nak KC baru kan??

Tuesday, September 4, 2012

my long long long wishlist

as-salam
yesterday was my besday..pakse enche ahmad belanja saye..sebelum hari kejadian dah habaq awai2..nak cekelat, nak ciskek..nak henbeg..tak hengatt..

cite pasal taska nuha dulu eh..before dis i said to enche ahmad..eh ade jalan shortcut la nak gi taska nuha..saye dah google..on dat day we all pun pusing2 sampai jumpe jalan hati..gulpp..pesal dier appear kat google maps??tak puas hati..
sampai di hari kejadian baru sedar we all yang salah jalan..yeay dah bley elak jem depan komuter serdang..

pas jumpe jalan shortcut tu aku pun berkira2 nak masak ke idak..takkan on my besday pun nak masak..rehat le kejap (during ramadan went to bazar hari2 tak kire rehat ke?) ahaks..

dipendekkan cite aku pun pau habis2 enche ahmad sampai bengang..he said on his besday takde pun die mintak macam2..sape suh tak mintak..(kerek sehh..) to be fair aku pun menanam impian untuk membalas budi..bertambah panjang ler wishlist aku..lupe nak bgtau..ciskek je yang dapat..

1. of kos menyemat pon
2. wet n dry kitchen cabinet (tak agak2 tu)-nak yang konkrit
3. simpanan TH at least RM5k setiap sorang (kali sendiri..pastu terbeliak mata terkedip2 sekali)
4. nak beli emas kot
5. tambah anak supaye tak rase membazir FS tu

takdela panjang pun..kann??? (ni lom tambah yang tak sempat pikir..)

Tuesday, August 28, 2012

its bumbooo...

as-salam
harini cik nuha ke taska baru..2 months, 4 babysitter/taska..hebat cik nuha..hopefully cik nuha akan ok..i am quite bz..sudah mula menanggung keje bos..mengharapkan pertukaran akauntan tak lama lagi..at the same time mengharap nak dapat duit lebih jugak..(nak beli sematpon, handbag..kitchen cabinet..bla..bla..bla..) uishhh...
memang dasar suke menunjuk...kekekeke..hekhekhek..its bumbo..not my money..tu excited lebey tu..duit raye anak-anak..terima kasih yang tolong sedekah ...ibu ganti secara ansuran bulanan ok..?? 1/2 jam je dok dalam tu dah mintak angkat..ayah cakap rugi je beli..baru first day..kan ayah??tak tau nape cik nuha nak membongkok ke depan..nak bangun sendiri ke sayang??? ok..till then..bye..

p/s: tak tau bile nak update lagi..

Wednesday, August 8, 2012

to decide...taska nuha

as-salam
cite taska aku tak abeh lagi..walaupun dah enroll nuha about 2 weeks...tapi hati masih gundah..nak teruskan atau tidak..

minggu pertama nampak die tak gembira...(pandai je mak nuha ni)
semalam dah boleh tersenyum gembira...legaaa...
akceli susah nak cari taska yang bagus..n...follow my standard..huhu..

first thing first yang aku tengok adalah tempat tidur..senang kan...masuk je dah nampak..
paling tak suke tengok toto nipis+hitam2 sket, carpet comot..sian kat budak..pasti tak selesa (hanan ko biar pulak...hati cakap: tu pak hanan yang nak..hanan dah besar, can survive...lagipun dalam kawasan hospital, ape2 sonang je..)

taska nuha sekarang aku rase yang terbaik antara sample taska yang ade kosong untuk baby..(susah oo nak cari taska area balakong, seri kembangan (mines side), putrajaya dan bandar baru bangi) taska nuha bukan taska elite tapi tak bape affordable untuk mak nuha...
nuha le umah paling jauh sekali kat situ...

the cons:
the fees: 360 (monthly)+100+280=740
fuel:18km (a day)=100
tol:20 days=80
a month=540 T_T
time: bulan pose agak jem, bulan tak pose risau balik lambat sebab meeting...OT RM10 sejam

the pros:
taska rakan bayi..:-) susu ibu digalakkan
tak payah masak bubur kalo nuha dah makan nanti (sonang keje mak nuha..tak yah bangun awal2 pagi) kalo ikut menu nampak berkhasiat sangat
toiletteries disediakan
ajar flashcard..hope so...tak baik tipuu..
tak ramai sangat yang dijaga..11 babies 2 penjaga 1 penyelia..all under 2 y.o. so tak bising dengar budak main..
guna tilam dan toto..aku perasan cadar yang ditukar (tu pun ko tengok)
dah lerr...puji lebih2 karang korang menyampah pulak...

last week aku cari jugak taska lain yang berdekatan...yang satu ni agak berkenan (belakang minlon) sebab cikgu die nampak baik sangat..pengusaha takleh decide..kalo ade orang baru nak keje, baru nuha leh masuk..hope so...tapi sian kat cik nuha...asik tukar pengasuh je..terencat emosi dierr..

ok, masih tak boleh decide..kalo taska anak korang lagi bagus dan murah, drop ur komen yerr..
P/S: beranak is one story..cari taska is another story..rase tak mampu nak beranak dah..
till then, bye

all about nuha atia



as-salam..

akceli aku maleh nak cite pasal perkembangan anak-anak ni..nanti orang cakap: eleh...cam anak die je yang pandai..eh! korang nak cakap camtu ke? tak baik tau...:-)


it is important post supaye aku tak lupe..at least ade modal nak citer kat cik nuha nanti...tengok...cik hanan start meniarap bile pun aku tak tau..3 bulan lebey kottt..


pagi ni (8/8/12) cam bese..aku sahur, cik nuha pun sibuk sahur sekali..at last aku baringkan die sebab nak iron baju..cik nuha meniarap adalah perkara biase...bile die berubah dari posisi meniarap ke posisi telentang adalah luar biase..yeay...die dah tak mintak tolong bile lenguh kepale..:-)


if not mistaken..cik nuha dah mula meniarap umo 3 1/2 bulan..tengok!! lupe lagi..excited macam baru dapat anak..sesungguhnya aku tak ingat langsung pasal hanan...cian cik hanan...

Tuesday, August 7, 2012

masak kek guna microwave oven

as-salam
sehari selepas besday hanan..(lame dah tuuu) aku try masak kek dengan MW (microwave)..arrgghhh..malas nak taip..my mistakelaa (atau kebuduhan aku) guna resipi kek kukus bakar dalam MW..based on my logic..kuasa wap dan micro tak jauh beza kepanasannye berbanding oven letrik....huhu...pandai tak??? fizik C6 yerr..

actually susah ooo nak cari resipi kek yang gune MW..
hasilnya tepi kek keras cam batu..dan kek tak naik pun...lesson learned tobat tak guna dah MW kalo wat kek..bile nak beli oven yer??

bangun tido je kek dah siap
shantik tak?




Friday, August 3, 2012

nape ko rajin sangat haa...?

as-salam..
1 month back saye macam tak gune je sterilizer yang dibeli..tibe-tibe macam ade satu gile yang suruh saye sterilize ape saje bende...gigih tu...setiap kali pump mesti nak sterilize..teether pun jadik mangse..sampai kecut bende tu..tak pasal-pasal..
until i read 1 blog ni..baru tersedar tentang care instructions of storage bottle..ni untuk autumnz brand..bumblebee pun same..

*Wash with warm soapy water and rinse well after each use. Then immerse all cleansed bottles in hot water for 15 minutes and then air dry them*

see...mane boleh sterilize...pandai-pandai je ko ni...nasib baik sejak rumah takde air for the past few weeks plus malas nak tambah keje dibulan Ramadan aku gune beg plastik je..patut ar aku terbau yang tak sedap dalam botol tu..
okeh...pasni takyah sterilize dah except untuk feeding bottle..avent memang boleh sterilize..tak tipu ni..

P/S: mase parenthood x-po..storage bag autumnz cume RM8.90 je..murah woo..

Monday, July 23, 2012

boleh pengsan maa...

as-salam
hari ketiga berpuasa...hari pertama bekerja...kali kedua mengepam...dehydrated
Ya Allah..berikan aku kekuatan..
jangan pitam, sudah...
production as usual..syukurrr...
cuma tak mampu nak mengepam lebih dari 2 kali...
wa salute la mummy kat luar tu yang turut mengepam...InsyaAllah ada pahala buat kite...
berusaha!!!

Thursday, July 19, 2012

cantik rambut laki dierr

as-salam..
eh korang...sihat ke?
tadi tertengok gambo roommate lame..dan laki dier..laki die rambut panjang wooo.....
dulu kite adore lelaki rambut cam gitu..pehal kite kite lak ni..
jenuh imagine kalo enche ahmad berambut panjang cam gitu...gelak guling-guling...for sure rambut ketaq, gulung2 ke atas
malas nak difikirkan..tak bek tau kutuk laki sendiri..
but i did tell him..die tak hensem..he said so..aku pun tak lawa..buat pe nak tipu-tipu kan..memang betul ade yang lebih hensem n lawa from us..
but we are in love wit each other..ni tak boleh deny la..gile aku nak sayang kat orang lain..
die ni je yang aku kenal mase zaman kegemilangan dulu...la ni pe kejadah KPOP pun aku tak ambik port dah..tau masak, kemas rumah, lipat baju ulang lagi masak, kemas rumah, lipat baju dan lagi masak, kemas rumah, lipat baju.

Wednesday, July 18, 2012

baru nak terhegeh-hegeh

as-salam..
nak mulakan ayat pun dah 2 3 kali delete..ape hal..
i am glad to share dunia bf saya yang penuh onak ranjau dan duri...sometimes rase nak quit..walaupun kurang berdisiplin dalam sesi mengepam..tapi masih bertabah sehingga hari ini..
bersabarlah wahai hati..3 bulan je lagi..(tak aim 2 tahun tu) jahat!!!
oklah Ya Allah tambahkan rezeki susu nuha sampai berusia 2 tahun...Amin..

nak cerita pun nanti-nanti..

Wednesday, July 11, 2012

hanan turns 3


as-salam..
fizikally tak macam 3 tahun..berat pun baru 11kg..cakap tak bape lancar..tak paham sangat..pelat plus suke mumble-mumble..tapi rajin menegur..peramah..

hanan, ibu n ayah sayang hanan sangat-sangat..jangau buat adik tau..walaupun pun ko dok senyap je mesti ibu salahkan ko kalo adik menangis..eh termenangis pulak ibu ko ni..

ibu will try hard nak buat kek besday to u untuk hanan malam ni jugak..hope menjadilaa..


p/s: sanggup beli oven tuu..

Sunday, July 8, 2012

she's like me

as-salam
sejak masuk opis ni tak sempat nak berblog..
bukak je bos pun datang menjenguk..
harini kad aku dah kene block..
ni la time nak berseronok..

sebagai mak yang kurang berduit...ahaks..saya takle manja-manjakan anak dengan barang yang mahal-mahal..dah tau tak mampu...kalo buat jugak alamat tensi la enche ahmad dengar aku mintak duit macam ah long..

so cik hanan, kasut angry bird 6 hengget sudah..lame-lame sangat berkenanle cik hanan dengan kasut ni...walaupun disua-sua kasut clarks..(tipu) tidakle anakanda itu mau...sebenarnye mummy and daddy malu kat orang tengok kasut ko ni..takmo sudah..save duit mummy and daddy..suke "mummy and daddy"

nampak cun je kan..
sampai ke Genting bawak tu!!

Friday, July 6, 2012

bandingkan harga kamu


as-salam
haritu dah janjikan..jadi 'janji ditepati' lennie (adik lettew)
lately ni macam tak reti nak tulis dalam bahase melayu...bahasa inggeris apatah lagi..asalkan korang paham, udahhh...

i did this database sejak dulu lagi untuk bajet harga groceries dan monitor harga barang..bajet ko KDN...ahaks..tapi tak complete..takde price comparison..so mase cuti panjang haritu aku cube manfaatkan mase yang ada..memang macam orang takde keje laa.. sanggup tu bukak web supermarket satu-satu tengok katalog derang..

most of my purchase goes to econsaves..walaupun tak bersih sangat tapi lebih murah...who care kalo korang beli kat cold storage pun..tapi jusco tetap di hati..huhu...i was a jusco employee before..so lebih mahir la pasal retailer ni...ish..ish..ish...jangan riak..

my style: diapers, susu, barang kering-econsaves
barang basah-pasar malam serdang
barang harga tetap eg minyak masak, roti-jusco, leh collect point
beras,cili kering, cili padi-jusco, lebih berkualiti dan tahan lama
detergent-tengok mane yang ade promotion econsaves/ carrefour
giant? tak bape berkenan.kalo termurah baru pegi...tesco sungguh jauh dari rumah

eh sanggup ko pegi banyak2 supermarket tu...yupp...dis is my place..jangan tanye aku kat mane handbag murah..tak koser nak mencari...ko ingat handbag mahal tu leh pepah sikit2 mase ko takde duit??? kopipes ayat mak aku..buleh digantikan dengan baju, kasut dan barang yang tak boleh di makan..:-)

Thursday, July 5, 2012

pengasuh baru

as-salam
first of all..saye dah mula bekerja..keje banyak..camne aku nak masukkan cite cik nuha ni..takde ayat yang sesuai..belasah aje

pengasuh nuha dah takmo jage nuha lagi..sejak isnin hari tu die dah cakap..pening nak cari pengasuh baru...buat iklan tampal kat presint 5..ade sorang je yang kol..tapi termasuk cik nuha dah 6 orang die jage...

saye tanya jugak taska surinaz presint 18 masih ade kekosongan..but at last saye dapat pengasuh yang one to one di presint 18 juga..best..

Thursday, June 28, 2012

sebab die takde NUR

as-salam
entry ini takde kene mengena dengan sape-sape pun..
if u look at my 2nd dotter...InsyaAllah terlintas kat fikiran korang, dier gelap sikit la..
in family, enche ahmad is the fairest, cik nuha, me n hanan..piece no war, ayah..hiks..

waktu tengah mengandung ai akui kurang minum air kelapa for fairer baby skin..dah malas kot..ai jugak tak minum plain milk..beli perisa coklat pun tak minum jugak takut bby berkulit gelap...haha...mitos lagi..
at last...saye dah malas...redha je laaa kulit die cam sape pun...so ai ate cekodok pisang twice a week macam nak gile...dat time rase cekodok sangatle sedap..anda paham kan..

bile kuar, tengok sekali imbas je ai dah tau..ikut enche ahmad ni...huhu...tapi saye bersyukur sebab die sihat dan normal..

wit a pair of dimples, die yang termanis di hati saya ^-^

Wednesday, June 27, 2012

sistem poket

as-salam
lame tak cite pasal duitkan..??
frankly speaking..i luv anything pasal pengurusan wang..dats why la...ayat tergantung..riak kang Allah tarik balik..

b4 dis saye memang dah ade sistem poket untuk menguruskan bajet bulanan..tak sangke ade kuar dalam majalah wanita pasal ni...yeay..yeay...idea kite same..
sebab iman tak kuat..it failed..kali ni saye SERIUS..caranya:
-masukkan duit untuk variable expense ke dalam sampul-sampul gini..VE in my term is fixed expense but can reduce kalo berjimat..e.g. jimat gune letrik, air..beli time sales..fixed expense macam bil astro, monthly installment kete, rumah tu tak payahla sampul-sampul gini...bayorr terus
-once ade penjimatan carry forward duit tu untuk perbelanjaan bulan seterusnya atau ditabungkan untuk wishlists anda..yippie..
-simpan sampul yang ade lebihan duit ini di tempat yang selamat dari nafsu berbelanja..

nak lebih jimat?? jumpe lagi di next entry..

water heater

sebelum ni aku dok asyik sebut-sebut pasal water heater..agaknye dah cukup 44 kali lettew (best dapat eja camni..)

dengan bajet tak bape banyak bulan ni..ai beli jugak..demi cik hanan..cik hanan have to mandi pagi2 b4 gi taska becoz ayah die malu tengok anak orang lain sume dah mandi pagi..and she has asthma too...(kuatkan lagi alasan)

tips:kalo water pressure kat rumah dah tinggi takyah bazir2 duit beli yang ade pump
-panasonic dan joven ade kualiti yang same kate tokey tu
-mandi pagi dengan air sejuk adalah lebih baik
-ai beli dengan harga RM280, kat mudah.com RM238 je (dah beli baru nak survey harga)
-install RM80, mahal...ade kedai offer RM60

sebagai panduan...

sudah boleh tidur lena

As-salam
sebelum ini setiap hari saya berdoa janganle hujan di malam hari..kot-kot ade ribut sekali terjadi insiden itu lagi..roof falls on car..(management apartment depan tak repair2 lagi atap dier)

sekarang saya tidak risau lagi..(macam iklan) dengan adanya perlindungan tambahan daripada takaful, tidur malam saya lebih lena..
mane ade orang nak ambik insurans dari kejadian ribut, banjir kalo tempat die takde bencana alam tu kan...but i have to..

dari spent 1.4k baik ai bayar 180 je..hopefully management akan buat rooftop parking ujung tahun ni..

Friday, June 22, 2012

pelawas terbaik

Assalamualaikum
sebelum ni saye pernah berkeluh kesah tentang masalah pemberakan saye..(suke hati kau je) atau nama scientificnya perkumuhan..if not mistaken...aku pun confuse..pencernaan or penghadaman...ape-ape je la..setelah hampir 2 bulan menahan azab macam orang nak bersalin i am aiming for produk S yang dikatakan boles melawaskan pembuangan air besar...sebab gaji tak masuk lagi, aku pun dok diam-diam dulu..

diam tak bermakna aku tak buat apa-apa..ai tetap pakse enche ahmad mencari pelawas terbaik..dan saya telah menjumpainya..lebih ekonomi..lebih manis..dan lebih sedap...oh pisang i lap u..
aku cerite macam korang tak pi sekolah belajar sains je ek

nota kaki: mak aku cakap orang dalam pantang/ lepas pantang until 6 months leh makan pisang awak je..tapi segala jenis pisang aku dah sebat :-) tipuuu...pisang berangan je

Thursday, June 14, 2012

puting tiruan

Assalamualaikum
tak pernah terlintas di fikiran saye nak bagi anak hisap puting tiruan..rase kesian...biar dier hisap t*t*k kosong tu dari isap getah or silikon...cik hanan dulu memang saye tak ajar..saye ade 3 puting avent yang rase nak sedekah kat sape-sape..but..when it comes to cik nuha saye kalah..sib baik tak sedekah lagi...huhu...

manja betul budak sorang ni..bf pun taknak yang flow laju..nak yang sesedap rase die je..nuha kerap tertidur mase bf..bile dialihkan ke buaian mulut tu still nak nyoyot lagi..habis mittens basah lencun...so terpaksela gune puting...(ape ke hei nye kalo orang tengok anak aku hisap kain..) tiap kali nak tido puting tu mesti ada..walaupun bile tido nanti die lepaskan sendiri...*nuha tido hisap puting mase ni je tau...xmo puting tu melekat je kat mulut sepanjang mase..* macam cik nuha tau bace blog ni, kakak hanan apetah lagi..
orang lain ade 3 puting diamond pun tak kecoh macam mak ko ni

?

xde motif

Wednesday, June 13, 2012

panduan penyusuan susu ibu

as-salam
ini adalah cubaan pertama nak nyusu baby exclusively selama 6 bulan...dengan ilmu tak seberapa saye bermula dengan buku ini..
nak tanye kawan-kawan take time..ngabehkan kredit..lagipun aku kat kg mase tu..malas ar kejap-kejap nak gugel..kejap-kejap nak gugel...kunun bz pakai bengkung ko yang semeter pun tak sampai tu..banyak jugak tips yang susah nak dapat walaupun ko gugel 100 kali..mantappp.....buleh jadi kaunselor laktasi laa pasni..ai 8 juta kali like pasal tips penyimpanan susu optimum..sangat kena dengan stok aku yang tak banyak sampai boleh beli deep freezer..cukup-cukup 40 bags..buleh tambah lagi ni..but ai bz mengepam untuk train nuha guna botol je sekarang..ade lebih baru simpan..

wishlist baru

as-salam..
serabut je sejak akhir-akhir ni...duit takde pun impian tu tetap ade...s/times terdetik dalam hati...banyaknye la duit derang ni..gi melancong, ade smartphone best-best, kete mahal-mahal..haishhh...ngeluh pulak..
redha je laa ngan my stupidphone tu..slowly upgrade yer..
short term dream:
-setel hutang orang 700 300 jun-julai
-setel hutang lagi 500 300 ogos-september
-beli smartphone oktober
-hadiah orang november-lambat gilerr
-saving th nuha

long-term dream:
-kitchen cabinet
-mpv
-landed property

kalo enche ahmad bace lets share money yer..

Sunday, June 10, 2012

dah jumpa dah

as-salam..
plan nak pose, tak pose-pose..kul 1o tadi tetibe hidung berair..so need more water..terus bace doa buka pose..hehe..
akceli dah jumpe pengasuh nuha...first impression tu penting kan??
makcik tu pakai suar panjang yang dikerat jadi 3 quarter...ade rambu ramba kat bawah tu..muke ade iras cam indon..konpius aku..kekemasan rumah biase-biase je..hehe..cerewettt..
bile die cakap dah tak mampu nak jage aku terus ok je..tapi orang yang tolong rekemen makcik tu berkeras lak...after sembang-sembang..suami makcik tu cikgu...anak-anak ade yang masuk U..so my bad perception terus menurun..she agreed after tengok nuha..siann katenye..bleh plak cik nuha tido tengah2 dukung tu..huhu..pandai cik nuha berlakon yerr..
yang bagus makcik intan tu tak letak pun rate bape..die kate suke hati nak bagi..laaaa...ni yang susah ni..
emmmm...dah nampak die bukan jenis berkira..also boleh handle EBM..Alhamdulillah...hope she can take care cik nuha baik-baik..adioss.

Thursday, June 7, 2012

dealing with kurap susu

as-salam..
tetibe rase nak share something that may b useful..eheh..sume mummy yang kat luar tu may experience kurap susu kat pipi baby betul tak?? same goes to me..cian kat hanan..sampai ubat panau salap pun aku penah buh..patut ar menjerit-jerit budak tu..(pandai sangat mak pak hanan ni)
so for the second time..aku berwaspada..yorlaa..first mistake accepted..second time kalo buat lagi tak ke bodoh namenye tu..so prevent better than cure..
if not mistaken, kurap susu tu jadi sebab air susu yang meleleh kat pipi baby tu ade organisma hidup..pandai-pandai je aku ni..so die makan sel kulit baby..hehehe...lebih kurang camtula...
so mummy...jangan malasss!!! after menyusu jer lap ngan towel lembab atau wet tisu pipi baby tu...wet tisu better kot sebab ade aloe vera..
selamatle pipi cik nuha buat mase sekarang ni....semengantuk manepun aku atau semenjerit manepun cik nuha, aku TETAP LAP..so kurap susu tu tak jadi nak naik..till then..bye..

Wednesday, June 6, 2012

adorable nuha atia

as-salam
sape nak jage nuha atia..very adorable..baik..rajin sembang..suke senyum..tak banyak ragam macam kakak dier..oh myyy...cepatla jumpe baby sitter ni..

Tuesday, June 5, 2012

die xder lesen

as-salam
jenuh cari gambar enche ahmad..takder rupenyerr...asik tangkap gambar anak-anak je..paknyerr haramm..
hepi besday to enche ahmad...31 yrs already..something dat makes me proud..enche ahmad dah boleh bawak kete..after 3 n half year waiting..lesen comin soon yek..kalo ai tau awal2 lagi ai dah amek kete auto..takdela aku macam nak gile bawak kete sorang-sorang..(kalo manual ni mesti hancooo) so ai dah jadi mem besar sekarang...dok belakang je..sambil tu bebel2 bagi nasehattt..macam pro..huhu..oklaa..i lap u laa abang..i know u merajuk ngan ai sebab tak dapat men futsal..anak dah 2 ni bawak-bawakle dok umah..:-)
as usual..takde hadiah tahun ni..ai nak beli something tapi tak cukup duit...:-(
tunggu 2, 3 bulan lagi yerr...walaupun u pun same tak bagi ai hadiah, tapi tahun ni ai macam baik nak bagi hadiah..hope u pun same..ape aku merepek ni...k laaa..byee

Saturday, June 2, 2012

sudah sangat sangat lama

as-salam
it had been long-long time since my last post...day-19 confinement kot..harini dah day-45..huhu..cendol satuu!! cheerss..burp...Alhamdulillah
emmm...macam-macam berlaku lately ni..
first-cermin kete pecah ditimpa atap. dat triggered me balik ke kl lebih awal..cost baik pulih RM1.4k..nangis...
second-g genting highlands on day-39..pantang moden..okeh jerr..
third-tak berjaya kumpul susu banyak-banyak..malas pam..berjanji pada diri start harini pam 2 kali sehari, InsyaAllah dapat kumpul more than 50 bags.doakan yerr..rite now bergantung harap pada satu br*ast je..satu lagi sikit je production die.
4th-tak ganti pose lagi 10 hari..nak cube start ganti minggu depan..
cik hanan n cik nuhatakleh celen lagi syikinzahir punye..T_T

Thursday, May 17, 2012

day-30

as-salam..
harini genap 30 hari berpantang..as my dad said "ko ni tak macam orang pantang...asik makan je..(he means semua bende aku telan)..menu for lunch today ayam masak merah meletopss mak awe..akceli aku still pantangla...most of the food tu memang yang boleh makan time pantang...usah takut-takut nak makan..yang aku elakkan is makanan yang mak aku cakap berbisa...cam ikan ikan-ikan yang bisa-pari, buah-buah yang sejuk-betik,tembikai,mangga...air kelapa..laksa..
kene salin nota ngan mak awe ni...time hanan pantang nanti takut lupe...hahaha..
eh makin dekat hari nak balik seri kembangan ni..dari 60 hari to 44 hari to 40 hari..kalo takde aral 26hb ni dah jejak bumi selangor..n 27hb tu nak naik genting pulak...huahuahua

day-29

as-salam
its day-29..dah kuar soping..huhu...bile jiran tanye, mak aku cakap "dah sebulan dah...orang mude mane nak dok umah lame-lame"..hehe..pandai mak aku..mak pun maleh nak argue ngan aku...betul hape...apela relevannye tak bley kuar rumah sampai 44 hari..make orang sick adela..tak patut betul..nak cepat sihat kene makan sedap-sedap..kene hirup udara segar..kene gi soping..hehe...tak lame mane pun kuarnye...beli milk storage bags n teat nuha...oh nuha napela brand tu yang kau mahu...rebeh bahu mak ko ni..sib baik ko tak minta calma..
lagi 10 hari nak jumpe ayah..ayah ko ni sehari tepon berkali-kali...taule kursus induksi tu boring...kalo tak usah harap..ayah enjoy yourself yer b4 we all balik rumah..pasni no more futsal..lepak-lepak..huhu...
okla, nuha dah bangun tu..till then, bye

Tuesday, May 8, 2012

day-21

as-salam..
semalam dah mengelejat nak pi kamdar carik baju raye..tapi cik nuha berak pulak dah...haishh...lagipun mak awe macam tak rela nengok aku dalam pantang gi soping..she said kalo dah sebulan nanti bolehla...untung aku dapat mak camni..menu semalam mee kari n siakap masak sos yerr..sile jeles..makan sedap ni makes me healthy la..dalam erti kate lain susahle aku nak kurus camni..
ai like gi klinik kat sini..1/2 jam dah siap...kalo kat seri kembangan ni kalo tak 2 jam ke atas tak sah..moge mata cik nuha cepat sembuh..
its day-21..rase macam tak pantang pulak...but still counting d days..nak gi soping...haiyakkk...macam mane boleh jadi camni nih...
cik nuha pun tengah membesar bagai johan..mau sebulan nanti dah 5 kg kot beratnye..air susu melimpah ruah..rezeki cik nuha...sampai marah n tersedak dak kecik tu..air susu lebat sangat tak sempat cik nuha nak telan..Alhamdulillah..my advice makan buah kurma macam snek hari-hari..its true..(macam korang tak tau pulak)
rasenye aku balik seri kembangan lebih awal..ade jugak kebaikannya..nak ngumpul susu banyak-banyak ni..kat umah opah awe storage terhad..yang beku tu ade la 7-8 botol je..marah pulak mak awe freezer die penuh..so cik nuha jadi mangsa keadaan..pantang celik je mesti disuakan susu..huhu...dats y le die jadi budak demok ibu..

Monday, May 7, 2012

day-20

as-salam
its day 20..hari ni nak bawak nuha g klinik..her eye discharge tak baik lagi..walaupun dah buh susu ibu..yeay...mak nuha dah boleh keluar...tengok dunia...gi tempah baju raye..huhu..last pantang 3 minggu ai dah drive gi kelas tau..dis time rase dah sihat sangat ni..:-) cume sembelit tu tetap menganggu jiwa..minum air banyak kang mak awe bising..tapi aku wat dek je..nak banyakkan susu kena la minum banyak-banyak kan?
at first my plan nak bertapa kat kg ni 2 bulan..tapi mak awe macam nak halau ai balik cepat-cepat je..(statement kijam) huhu..takpelaa mak...habis pantang 2 jun ni ai balik bukit belimbing..take care of myself..kene masak, basuh baju, mandikan nuha sendiri..sedih..kelam kabut la hidup aku nanti..
day-19 berat nuha dah 4.2kg..feel confident la nak mandikan die...okla gtg..bye

Sunday, April 29, 2012

pantang moden..

as-salam..it is day-11..so far so good...menu pantang tip top...day-4 dah makan sup ayam, sup ikan, masak lemak, kari daging, ikan goreng di samping kuah rebus n masak pindang..cokelat hanan pun aku telan, chips n mamee sekali..i said to mak..takkan makan secebis pun nak effect..betul tak???
walaupun cuaca terik..tak panas di waktu tengahari until nite as a/c on je from 12-9pm...(menangis nak bayo bil letrik mak awe)..tido malam je panas sket...tapi kat kg ni kerap hujan di malam hari..overall...best..sejuk..huahuahua..
yang tak best sangat..tak dapat kuar umah je...hati dah menyentap-nyentap nak kuar soping..soping online pun jadi...tapi kewangan tak mengizinkan sangat..
lagi satu yang tak best is rutin yang same tiap hari..ngadap nuha, cik hanan, tv n sometimes fb n blog..pam susu, bertungku, berbengkung n berstokin..sekian..from kg sg wangi wit luv..

Monday, April 16, 2012

sakit nak mampuihh...

as-salam..
pagi tadi ade bloody show lagi..kuantiti agak banyak..nak pi hospital ke tak? dok berkira-kira lagi..takde kontraksi, takde pecah air ketuban..macam hanan dulu disuruhnye balik sebab laluan tak bukak lagi..takpelah pi la jugak...takut ade pape risiko lain..akceli aku paling tak suke vagina exam tu...sakit nak mampuih...tarik nafas macam mane pun still terase....jolok more than 3 times tu...arrghhh...tertekan..akceli i can say no...ni yang aku bace kat internet becoz experienced midwife boleh tau bukaan servik tu dah besar mane through observation je..geram betul aku..
at last..kan aku dah kate...mesti kene balik umah dulu...tambah pulak wad kat hospital tu sentiase je penuh..balik umah nak terkucil pun rase sakit gile..huhu...i should learn from experience kan? dah sakit sesangat nanti baru aku gi hospital lagi..sekarang ni tarik nafas pepanjang n relax...overdue pun overdue la...

Sunday, April 15, 2012

bloody show

as-salam
pagi ni dah ade bloody show..walaupun tak banyak but still hepi...nasib baik aku tak flush ag..timbul pulak darah tu..huhu...lg 72 jam bersalin le aku ni..hehe... Insya Allah..as it is not together wit contraction, aku relex je la ..kalo anak pertame ni dah lame g sepital..cam hanan dulu...disuruhnye balik sebab tak bukak lagi..pas 3,4 hari baru beranak..
weekend ni gi jalan byk2..nk pegi jauh, takut..sape nk drive nanti...so g jalan dekat-dekat je..2,3 jam balik umah balik..cukupla berjalan sejam dua kat soping komplek tu..nak wat kat stepper lenguh kaki-kaki..nk tawaf rumah terlalu kecik pulak..
harap2 semuanya dipermudahkan...Amin...

Thursday, April 12, 2012

on my due day

as-salam...
semalam dah ade main sign of labour..dah kuar mucus plug tapi bukan bloody show...aku relex je la..i know kelahiran ini memang akan overdue...so pepagi tadi ai mintak encik somi cek kan duit kete...yeay...dah masuk!!! ai remind my self today is my due date ni...nak kuar ke tak??? kalo jadi pape sape nak tolong?

at last aku decide untuk keluar jugak...tindakan berani mati ni..huhu..sampai je kat bsn ai mintak borang untuk banker's cek.."bsn takde banker's cek kak" sudah...he said ai boleh buat interbank transfer then buat banker's cek kat bank lain...haiyokkk...makan mase tu...ai nak harini jugak..

aku pegi maybank pulak selang bape kedai dari bsn tu..ingat nak deposit duit...sekali wallet lupe bawak pulak...aduhaiii...at the same time i called encik somi camne nak buat ni...aku plan nak withdraw cash then bawak gi maybank buat cek..sekali lagi tindakan berani mati..huhu...rm35k plus-plus tu...risau jugak..aku ni dahle on due pregnancy and bawak budak umur 2 tahun 9 bulan yang tak reti dok diam...kalo ade orang rompak tak ke naya tu...encik somi said kalo ade orang escort takpe...kelas ko maria, ade orang eskot2...takpun wait for him mase solat jumaat nanti...tapi bsn tutup kul satu...so how???

i decide balik umah dulu ambik wallet n cekelat hanan..pastu gi bsn balik...ai tanye boleh tak mintak polis eskot aku gi maybank nanti kalo aku withdraw cash tu...budak bsn said boleh je kak...Alhamdulillah..

dah kuar duit aku pun cepat2 masukkan dalam handbag...dalam hati rase takut jugak..rm35k tuuu..polis tu takle eskot aku pun...die tengok aku dari jauh je...sampai maybank rase dah selamat sikit..so far so goood...setel akhirnya banker's cek tu...tanpa buang mase aku pun gi setelkan payment kete kat perodua...Alhamdulillah...sume dah setel ni..selasa atau rabu depan dah leh angkat kete viva tu..huhu...so baby..baby leh kuar anytime dari sekarang..huhu...dah accomplished my misssion..dun try dis at home...huhu...

Wednesday, April 11, 2012

ok keluar sekarang :-)

as-salam..
baru pas makan mee bandung...tapi rasenye tak jauh beza dari mee goreng...hebat tak?? 2 in 1 ni..
i feel down today..duit kete tak masuk lagi sampai harini..penat menanti.. aku dah patah hati...(boleh gitu??)so baby..baby leh keluar bile2 masa dari sekarang..ibu malas dah nak tunggu...mase kol AG pagi tadi he said minggu depan kot baru masuk..haiyokk...tengah pantang le aku gi buat cek...KECUALI..
baby takmo kuar lagi sampai minggu depan jugak..aku pun tak tau nak ikut EDD mane 13 or 23? rase nak pi scan lagi sekali je...pressure jugak overdue ni...i should do "101 thing to do if u r overdue" la camni..banyak tu..macam-macam ade...termasuk basuh baju baby again, cek balik brg hospital..sume again-again la..malasnyerr..ok la hari ni plan nak pi tengok kaler kete..hope ade yang sudi menemani...enche ahmad takleh tinggalkan futsal die...ggrrrrr...aku nak bersalin esok pun ade hati nak main futsal lagi..nyampah..:-(

Tuesday, April 10, 2012

false or true labour

as-salam..
how r u..?? if i have d same labour patern as hanan..esok malam dah boleh bersalin dah..hehe..tapi takde tande-tande lagi..false contraction tu adela..so camne nak cepatkan proses bersalin? haa..pi exercise banyak-banyak..tapi aku tak buat pun...akceli i tried to lembabkan d process. i said to d baby..jangan keluaq lagi naa..ibu ade satu task penting yang perlu diselesaikan before bersalin..hehe...boleh gitu??
i still waiting duit kete yang tak masuk-masuk lagi...haishh...lamenye...ingatkan harini...hope for tomorrow...tapi esok cuti pulak...if not terpaksela aku dalam pantang-pantang tu gi bsn...buat bankers cek n setelkan payment..huhuhu...gatai lagi beli kete last minute..
semoga segala urusanku dipermudahkan...

Friday, April 6, 2012

kuih keria

as-salam..
i dun know why...if other expected mummy bizi nk nesting..ai prefer cooking..nak kate lapo takle jugak...suke nak makan manis-manis..macam tiada esoknya..kek batik tak habis lagi nak buat kueh keria pulak..pehtu ade hati lagi nak buat puding laici...wat tis insane all about..hohoho...my kakak...plis come...habiskan kuih-kuih ni..


Thursday, April 5, 2012

kek batik

as-salam 
lame betul rasenye takde post masak-masak..ade buat desert tu..tapi tak menjadi..
lately ni terase nak makan manis-manis je..coklat...aiskrim..kek...gigih tu pegi econsaves cari bahan..dengan cik hanan n groceries rase tak terkawal troley tu..
balik-balik terus membaking..cian cik hanan makan cereal je for lunch..saye pulak makan sup malam tadi..baguss...tak membazir...:-)
kek batik still dalam fridge..tak keras lagi..cekidout for resepi..setengah adunan je..

100g milo
30 keping biskut weetameal (suka hati aku je tak guna biskut merie)
3 biji telur yang kecik
1/2 tin susu pekat manis
1 sudu besar serbuk coklat
1 sudu besar air panas
1/2 buku butter
 esen vanila (takbuh sebab takde)

satukan semua bahan dalam mangkuk except butter
kacau sebati..panaskan dalam kuali dengan api yang kecil...
masukkan butter dan kacau sampai pekat..
alaskan acuan dengan kertas minyak (aku guna aluminium foil)
susun biskut cantik-cantik..sendukkan adunan dan ratakan
ulang step ni sampai habis..at last tekan bahagian atas dengan plastik
sejukkan dalam fridge
dah siap potong


Monday, April 2, 2012

tanda-tanda bersalin

as-salam..
setakat ni takde major sign lagi..macam lendir campur darah yang disebut-sebut oleh misi..but i have cirit dan loya..tengahari tadi terkeluar segala bekfes...tak terpikir tu pun early sign of labour..huhu..next friday nak bersalin dah ni..
perasaan bercampur baur..kadang-kadang rase nak cepat..kadang-kadang rase nak lambat...haishh..but not now la..ade pending tasks yang perlu diselesaikan...
esok, cek up 38 minggu..gi opis jap sign laporan kehilangan aset..4/4-appoinment hanan ngan paed
dis week harap duit kete dah masuk, nak buat cek untuk perodua
next week nak gi amek kete pulak, nak serah geran, resit bagai kat opis
so jumaat depan baru keluar ye baby...hampess mak ko ni..banyak plak keje die...tak fokus langsung..huhu..
sign of drop macam dah ade..sok nak cek kepale baby dah engage ke belum...rase sengal sangat kat bawah ni..sign of nesting takde pulak..masih sanggup tengok rumah yang disepahkan oleh hanan..hope kebizian minggu ni akan menyenangkan process bersalin nanti..InsyaAllah..

Saturday, March 31, 2012

38 minggu


as-salam..
how r u?
hari ni genap 38 minggu. hanan tengah gigih melipat kain. enche somi keluar dari petang tadi. he said before kul 1 pagi akan sampai rumah...haishh...terbako..terbako..montot tu kalo tak gi lepak kedai isham tak bleyy...next week nak tolong membe kenduri plak dah..i know aku takkan bersalin dalam mase terdekat ni..mebe 39 week ++.tande-tande nak bersalin takde lagi..

cume dapat mimpi je...bersalin dengan mudah tanpa rase sakit and dapat boboi.hik..hik..poyo je..
eh, next week aku da start cuti..macam nak gile buat OBB almost 1 year sampai semalam...akhirnya siap jugak...yang bestnye aku terlepas untuk bajet review nanti...hohoho...sukeee..

estimated baby weight 2.73kg sebab tu la aku predict die takkan keluar awal...tak fully baked lagi..suke dok dalam perut...aku je ngade-ngade amek cuti awal..maleh da nak ngadap bajet, baucar..maleh nak pi keje..huhu...

so before deliver ni tengok kerajinan la nak ngadap blog ke idak..yang pasti suri rumah memang banyak mase kan??? tilll then,bye..
9.15 malam Sabtu 31/3/2012

Monday, March 26, 2012

EDD makin jauh

as-salam..
lagi 3 hari je nak keje...tapi...edd makin jauh...dari 13 to 17 to 23..ish...ish..ish...rugi...rugi...leh pecaye ke yang doc scan ni?? rasenye first period aku dah betul dah...
i stick to my plan lah...cuti je 2 hb ni...bersalin tak bersalin belakang kire...dah baring bangun baring bangun time jage hanan nanti, kot la boleh terkeluar awal..
cume quite boring duduk di rumah..:-(
still tak nampak gender baby...die telah menyilangkan kaki di situ..
pagi tadi aku hampir berlari-lari anak ngejo punch card..sib baik tak merah lagi..:-) haishh..kene berlari lagi ni...baru rase kontraksi..hohoho..

Thursday, March 22, 2012

cuba mengikhlaskan diri

Assalamualaikum..
hari ni saye lambat..tak tau nak buh reason ape..yang pasti sangat sukar nak bangun pagi..5 hari lagi..sabor yek hati..

akceli saye tengah cuba mengikhlaskan diri untuk melepaskan wira pergi..gile sayang kat kete tu..takpelah...asalkan die boleh berbakti pada tuan baru..walaupun terase berat hati ini (tamak kot)..muhasabah diri..hope my parent sangat suke hati..

oklah redha je dengan kete baru ini..walaupun kecik saye tak jadi driver lagi :-)..aiming for mpv 3 tahun perlu dinanti..sedang memujuk hati ini..kumpul duit setat hari ini..oh yeahhh..!!!

cheer up!!!

Tuesday, March 20, 2012

officially a housewife..huhu..

Assalamualaikum....
2 april ni saye mula bercuti..akhirnya...jadi gak saye surirumah sepenuh masa..yang tak best sangat hanan aderrr...so my plan nak rehat secukupnya tu mungkin terbatas..(jahat mak hanan) pantang aku baring, ade je permintaan..nak susu, nak air, nak encen, nak berak, nak mandi, nak inok tv, nak lagi, nak ibu jer...nak ayah..nak buku..nak boboi...gataiii..haishhhh...tertekannn...

why tak hantar ke rumah pengasuh? 1st, nak jimat duit..hahaha...sanggup tu...2nd nak fokus jage hanan...nak take care her eczema dan asthma...asik nak suruh acik tu je letak ubat, segan plak...banyak lagi keje lain die nak buat..

so tinggal 7 hari je ni nak bekerja..rase lame pulak...i dunno why susah mau tido sekarang..time kul 6 tu la baru nak lena..dats why ai amek cuti awal ni..saye takmo sleepless kat opis..tak boleh nak buat keje..(kunun...)

i am still thinking nak balik kampung ke tak dis weekend...already 37 weeks..tak mustahil boleh bersalin awal...tapi mungkin mustahil jugak...cik hanan dulu awal 2 hari je dari EDD..tu pun sebab induce..aiming for 39 weeks 4 days baru nak stop aktiviti jalan-jalan..susah mau decide..

Thursday, March 15, 2012

the pirate princess

kalo petang-petang tu usah haraple aku laki bini nak tengok citer lain...berlarutan sampai malam pulak tu..ish..ish..ish..macam nak pasang 2nd decoder je..
sape layan jake and the neverland pirate???...hohoho...aku...terpakse teman cik hanan tengok..
one day she said.."dier cantik kan ibu?" huhu..the pirate princess yang kanan sekali tu..sambil tu cik hanan pegang-pegang rambut aku...tibe-tibe pilu..cik hanan tau rambut die pendek sekarang..
nak sedapkan hati aku cakap..hanan lagi cantik...tunggu rambut hanan panjang yer..nanti hanan cantik macam dier...mode: air mate mencurah-curah..touching lebih mak hanan ni..

boleh tak?

boleh tak?
1. nak merapu-rapu lagi kat blog ni
2. taknak wat keje dah pasni..
3. pikir nak balik umah je
4. pikir nak makan ape malam ni
5. pikir nak balik Gombak malam ni ke esok pagi..
6. nak tidur jap lagi walaupun rehat dah habis
7. nak pi jalan-jalan kejap kat tempat orang
8. nak pegi toilet lame-lame
9. taknak tengok OBB dah
10. nak cuti je
11. nak pi jusco
12. nak duit korang..huhu
13. pikir nak masak ke beli
14. pikir sape nak amek hanan jap lagi
ok lagi sejam 45 minit, pikir nak watpe..

melepas wiraku pergi

Assalamualaikum..
pekabo? Alhamdulillah...sumenye sihat-sihat yek..
dah lame buat eksen dengan blog sendiri...sungguh takde perasaan nak update...masih bergelumang dengan OBB..sampai mimpi-mimpi...what the heck la kan...?? aku sorang-sorang pulun hingga ke saat-saat akhir...sampai orang cakap anak aku ni anak OBB (jangan stress sudah)

bile sumenye kembali tenang, aku pun memulakan kira-kira wang family..hohoho...dis entry is about MONEY..
dah 2 bulan tak tenang ni...duit asik negatif je..perbentangan bajet mac ni nampak ok..cashflow dah positif kembali...hope so..berbelanjalah ikut means kite..

why it is so??? bukan boros babe...lambat beno owner nak dapat duit dari bpp...sehingga itu aku totap kene bayar sewa rumah n potongan bpp..dah double kat situ..ditambah pulak dengan kehendak lain...langsir baru, baju maternity baru...eceh..

takde kene mengena kan dengan tajuk di atas??? emmm...
akceli aku sangat stress bile encik somi tak reti bawak kete..tensen menjadi-jadi bile die buat muke cam cencurut di hujung minggu sebab tak dapat melepak bersame rakan-rakan..dalam erti kate lain nak suh jugak aku bawak die balik ke umah mak mertua...haishhh..geram ni..
bile kegeraman tak dapat bertahan lagi..di tambah dengan keadaan berat perut...i decide to beli another car...giler tak??? korang pikirla sendiri ape kaitannye dengan laki aku tu..

mintak-mintakla loan aku ni approve..hasil kira-kira wang family..bole affortla...tak cukup makan..gigitla kete tu sikit-sikit...hohoho...dan dalam keterpaksaan i have to decide mase depan wiraku..nak let go jauh sekali...sayang sangat ni...hasil makan roti selalu time belajar dulu..(boleh buat downpayment kete.., jangan tak caye..)nak parking kat luar takut kene pecah bagai..parking takde...jauh aku nak jalan pi kat kete dan sebagainye..so nak ke tak nak ni melepaskan wira tu pergi balik kampung...masih berkira-kira...susah nak buat keputusan...yang pasti aku tak suke bawak kete auto..

Sunday, March 11, 2012

i am not well

i feel depress..can harm baby, kan?? hope baby understands me..mummy have work to do (lots)..from office to home..i need rest..i need good emotions..i need supports..planning for ealier holiday..so i can eat and sleep a lot..to gain my weight back..hope so..amin..

Wednesday, March 7, 2012

banyak sangat nak cite ni

as-salam...1st of all tenkiyu Allah atas rezeki 13% tu...pueh hati sudah...i get more la in ssm than sbpa :-)..semalam saye tak tulis blog kan?? tanye pulak...


last week saye start sorting baju hanan untuk adik hanan...tak beli baru pun :-( kalo lelaki akan beli jugak sehelai dua..tis week nak tak nak kene basuh...risau tengok orang lain dah wat preparation.. walaupun enche ahmad merungut, saye tetap dengan plan saye...so sume baju, lampin, barut...telah disempurnakan...beg hospital je tak siap lagi ni..(tengah cari checklist kat google)


for her only..takleh terima boi pakai pink, purple walaupun enche ahmad tak kisahfor her jugak..and for him...kesian baju tak banyak..


semalam jugak ade bad news untuk hanan...she has asthma..so my routine begins..twice a day..kene sedut bende ni..macam inhaler for adult tu..cume untuk kanak-kanak ni lain sikit caranya..1 puff kene count until ten...ade bende gerak-gerak dalam chamber tu..then 1 puff lagi kire sampai sepuluh..


susah nak mandikan hanan pagi-pagi...sure nak batuk je sebab sejuk...i shud install water heater immediately ni..bile saye ngaku yang tak BF hanan exclusively for 6 months...bergenang air mata saya..rase bersalah kat hanan..doc said it may prevent asthma tu...so kali ni saye nekad..no formula milk until 2 years old..oklah malas nak taip dah..till then..bye..

Monday, March 5, 2012

all about hanan

as-salam
lambat tahu yang hanan dah poti training kat umah pengasuh, petang nak balik umah baru pakai diaper balik..
sebab tak nak bagi terencat training tu aku dengan pakse rela tak pakaikan diaper kat hanan start minggu lepas..my plan nak train mase aku berpantang nanti..nak jadikan nuoi hafiza sebagai mangse..huhu..berpuluh-puluh kali cik hanan ulang gi toilet..sedar-sedar dah separuh bogel sambil tengok kartun...haishh..jenuh aku mengemop satu rumah..tu tak termasuk yang terlepas kat atas tikar..pandai pulak cari tisu lapkan..
lately, even pakai diaper pun pasti nak bukak jugak bile pi toilet...shud ask makcik tu takyah pakaikan diaper dah waktu petang..nak tidur nanti baru aku pakaikan..akceli aku takde pun pot tu..(geli arrr..huhuu..) terus je melepas kat toilet..

cik hanan dah boleh diharapkan 50%..haha..lagi 50% tu aku yang terpakse sudahkan..sonok jugak...arah je..hanan...tolong angkat baju, buang sampah, ambik sudu, kemas mainan..

sejak dah tak larat ni..tetibe jadi garang sikit ngan cik hanan...pantang silap sikit, nak meninggi je suara n cubit-cubit manja..eh..bajet saye dah siapla..tu yang berjimba-jimba ni...esok hanan ade appointment..nak diagnose asthma..hope sumenye baik-baik sahaja..


p/s: sangat terlupe nak beli newborn diapers

bajet habis



as-salam..i owez have story to telll..BUT...buzy preparing for bajet Jabatan..from Outcome Based Budgeting to Modified Budgeting System, again??? dengan harapan anak aku nanti tak membajet hebat je kojenye..tapi pandai menguruskan kewangannnya...(pelik je kan???) mummy selalunya nak anak yang soleh atau solehah...oklah mee too...

Wednesday, February 29, 2012

killing the mites



as-salam..

petang semalam saye ke klinik lagi...dah tak terbilang bape kali ulang gi klinik dan hospital sepanjang februari ni..dis time about kudis/ gatal-gatal hanan kat kaki dan badan...akceli aku pun kena jugak (kulit keturunan raja-raja) sebab tak garu sangat, not worst la macam hanan punye...as it caused by mites, jenuh aku laki bini basuh balik sume baju, cadar, towel dengan air panas...tu pun tak habis lagi..ade sebakul yang menunggu petang ni..payah takde periuk besar ni..


for your info, hama/ mites akan mati di atas suhu 130 degree F, kalo korang dah tuang air panas tu sure matilah mites tu as boiling water suhu die 212 degree F atau 100 degree celcius..buat mase ni takleh nak tido merata selain dari rumah sendiri..


akceli aku penah kena before ni..sampai trauma nak tido kat hotel time kursus..terpakse bawak towel sendiri..kalau boleh cadar pun nak bawak sekali..tapi tak bawak jugak as aku sanggup tak tidur bawah selimut..banyak mites disitu..kan sejuk je..


so kalo korang ade kulit keturunan raja-raja jugak, beware of mites, balik kampung sekali sekala tu mintak tukar/ tukar sendiri cadar...kegatalannya sukar dimengertikan...eheh..

Tuesday, February 28, 2012

comel ibu...

as-salam..pekabo?? sihat tak? ai sleepless la..cik hanan bangun 2 kali malam tadi..poor her...macam banyak sangat kahaknye...i decide nak jolok je mulut die...tak sempat nak buat dah termuntah...then baru die tido lena sket..

tak sudi cik hanan bile aku nak ambil gambar die...selalunye pandai je posing..ni siap tolak-tolak kamera tu...macam takde self confident..before ni aku suke cakap die "botak ibu"..ish...ish...ish...tak baik kan??? sekarang ni tak panggil dah...hanan totap yang tercomel di hati saye..tak dapat nak upload lebih banyak gambar sebab kurang kerjasama dari tuan punya badan..tangkap dari jauh je laa..


dah kene tegur banyak kali baru nak dok jauh sket dari tv

Monday, February 27, 2012

nak bercuti

as-salam..44 days to go...macam tak pecaye..kaki dah bengkak sangat ni...jalan pun dah tak bape laju..nak dukung cik hanan apatah lagi...rase nak terberanak..tapi demi cik hanan saye gagahkan juga..tambah-tambah cik hanan tak sihat lately ni...asik nak nangis je..garu sane sini...tido tak lena..bangun malam batuk tak henti-henti..(macam susah nak bernafas) it makes me worry laa...dan membuatkan saye mahu bercuti awal..2 April..maybe..ni kes lain ni..

so petang semalam tanpa menunggu lebih lame saye sound tepet kat enche somi to stop smoking even kat luar rumah sekali pun...it can trigger asma okehhh...banyakle alasan enche ahmad tuk benti..petang semalam jugak saye tukar carpet jadi tikar (magik ni) langsir pun nak tukar jadi blind..tapi tak cukup peruntukan..(pelan-pelan la mak hanan ni)

p/s: appointment hanan 7 Mac 2012. ibu amek cuti ok..??

Sunday, February 26, 2012

dun be a doctor

after waiting for 3 hours at hospital
ibu: hanan nanti hanan jadi doktor yer...senang ibu nanti..takyah tunggu lame-lame dah..(typical minded)
takpun ayah pegi sambung belajar mediclah (fikiran berkecamuk) sume orang nak suh jadi doktor..
ayah: doktor kene keje shift la...ade on call...gaji pun bape je..
ibu: ok...kensel la jadi doktor...

moral of the story: doktor tu pekerjaan yang mulia..

LAME KAN???

as-salam..
sampai tak ingat dah bape lame tak update blog...yang pasti it was very terrible week..buat keje sampai termuntah..it is true..saye laluinya...dan saye amek mc for dat sakit kepale n ceri beri..Alhamdulillah...getting better..

hanan dah batuk for 2 weeks..bile ambik ubat pun tak baik-baik...aku decide gi hospital terus...lame tau tunggu..4 jam..bukanlah..columbia asia atau seangkatan dengannya..but hospital serdang..after diagnose, doc cakap hanan ade simptom asma..cian cik hanan...takleh nak aktif seperti biase...pas lari-lari atau lompat-lompat sure semput...mummy marah daddy...ni keturunan awakle ni..daddy marah mummy..kalo inherit dari family u lagi teruk..erk...Na'uzubillah...oklah redha je..tunggu for next appoinment..hope cik hanan cepat sembuh..

nanti nak upload gambar hanan yang baru..habis rambutnya dibotakkan oleh ayah...berkudis-kudis pulak..haiyookk..baru anak sorang..keep strong bebeh...

Tuesday, February 21, 2012

mgtt second time

as-salam...semalam saye tak update blog kan...sampai amek cuti tu for second time mgtt...ooo...akceli nak pastikan saye tak muntah lagi...dis time ditemani oleh enche suami...pertame kali nak teman isteri...second time mase nak bersalin nanti....mithali sungguh la laki aku ni..

we arrived at 7.34am..pasti nak pegi awal pagikan....so aku takyah nak pose lame-lame...kali ni dapat minum air anggur...dengan tak bace Bismillah aku telan sekali gus..(lupe sebab nebes..:-)
pastu aku dok diam-diam 2 jam kat depan farmasi klinik...nak bace magazine pun tak lalu...asik burp je..rase sangat berangin and loya-loya...sampai takleh cakap (teruk betui laa..)..so aku biarkan enche somi gi makan capati sorang-sorang...rase sakit pulak kali ni amek darah..misi salah cucuk urat kot...oklah...esok ai update ye check-up week 32..

akceli i am thinking about laporan pengecualian...as b4 ni tak penah wujud dalam abm..aku terpakse mengadakannya...creative accountant..ish..ish..ish...memang selalu la camni..c u next..

Sunday, February 19, 2012

akhirnya tiba jua..

as-salam..yeay...akhirnya boleh menarik nafas lega..lots lots of work since last friday...akhirnya setel juga..ketaq lutut bile mai keje harini..tengok keje menimbun..bos mc since last week sampai dis wed...sincerely memang sampai termuntah aku wat keje..eh..akceli nak cite lainla..

i have lots of experience shoppping online ni...macam-macam aku beli..dari buku, kelambu, baju maternity, nursing cover, pillow, bedak..etc..so far mende kat bawah ni la yang paling lame sekali nak sampai...as it is preorder memang take time lah kan..tapi ade supplier prob bla bla bla..hampir 2 bulan baru nak tiba...sampai en. hubby pun kate ai kene tipu kot...but i believed bluepink house (sila lah like di facebook) tak tipu saye..
as aku malas nak tukar botol my kid..soon kids frequently...i change to s/s bottle..beli avent pun mahal jugak kan??? RM70 per bottle..ni pun leh kurang je...tapi life time boleh guna...hope sangat cik hanan suke...kalo tak naye nak beli avent lagi..baby baru no choice lah yek..kene ajar..
ni kat dalam die..nampak cam susah sket sebab ade garis-garis je...lame-lame nanti pandaile mak hanan..oklah..ni je yang mampu cheer up my day..yang lain, hampesss...till then..bye...