Showing posts with label info. Show all posts
Showing posts with label info. Show all posts

Wednesday, February 29, 2012

killing the mites



as-salam..

petang semalam saye ke klinik lagi...dah tak terbilang bape kali ulang gi klinik dan hospital sepanjang februari ni..dis time about kudis/ gatal-gatal hanan kat kaki dan badan...akceli aku pun kena jugak (kulit keturunan raja-raja) sebab tak garu sangat, not worst la macam hanan punye...as it caused by mites, jenuh aku laki bini basuh balik sume baju, cadar, towel dengan air panas...tu pun tak habis lagi..ade sebakul yang menunggu petang ni..payah takde periuk besar ni..


for your info, hama/ mites akan mati di atas suhu 130 degree F, kalo korang dah tuang air panas tu sure matilah mites tu as boiling water suhu die 212 degree F atau 100 degree celcius..buat mase ni takleh nak tido merata selain dari rumah sendiri..


akceli aku penah kena before ni..sampai trauma nak tido kat hotel time kursus..terpakse bawak towel sendiri..kalau boleh cadar pun nak bawak sekali..tapi tak bawak jugak as aku sanggup tak tidur bawah selimut..banyak mites disitu..kan sejuk je..


so kalo korang ade kulit keturunan raja-raja jugak, beware of mites, balik kampung sekali sekala tu mintak tukar/ tukar sendiri cadar...kegatalannya sukar dimengertikan...eheh..

Wednesday, December 21, 2011

tuntutan perpindahan rumah

as-salam..tahukah anda yang anda boleh menuntut elaun perpindahan rumah sekiranya anda berpindah daripada rumah sewa ke rumah yang dibeli dengan loan kerajaan. ya...anda boleh..walaubagaimanapun pastikan tuntutan anda melalui bahagian pentadbiran supaya tuntutan itu ditulis di dalam buku perkhidmatan. dokumen yang terlibat:
borang (lampiran b-2), surat nikah sekiranya claim kadar keluarga, salinan surat kelulusan pinjaman perumahan perbendaharaan dan ic anda (sekiranya diperlukan)

bagi seorang pegawai kerajaan..tuntutan keluarga adalah melebihi 1k...pastikan tuntutan dibuat dalam tempoh 3 bulan dari tarikh berpindah..jadi, jangan terlupa sudaaa...macam iklan..oh yeahhh...dah boleh buat kerja..