Thursday, June 30, 2011
rumah sukan
masuk-masuk je sekolah rendah aku dah dapat rumah merah..merah tanda berani..merahnya makngah..merah yang mengancam..dari darjah 1 sampai darjah 6 aku rumah merah..so merah tu dah sebati dalam jiwa..sape kutuk rumah merah siap arr...saingan terdekat rumah merah adalah rumah hijau..tak tau nape aku anti sangat rumah ni..cikgu aku yang tak aci..yang power-power sume letak rumah hijau..yang lembab-lembab taruk kat rumah aku dan rumah kuning..(aku terer..hehehe) maka setiap tahunlah rumah hijau jadi johan..jeles tak hengat ni...takleh bayang kegedikan budak rumah hijau terkinja-kinja bila dinobatkan juara..hampess..tak suke arr..mase tu aku berazam yang aku takkan masuk rumah hijau dan..nampaknya Tuhan pun tau..pastilah... Allah Maha Mengetahui..
bile masuk sekolah menengah aku masuk rumah kuning dan seterusnya rumah biru...betapa jauhnya jodoh aku dengan rumah hijau..takat tu je lah aku sekolah..(kot nak merasa rumah hijau repeat balik darjah 1) terkejut cikgu besar nengok anak murid bosa bonar..
dan...takde rezeki aku nak jadi cikgu..kalo aku cikgu...siapla ko rumah hijau..yang paling lembab dan kuat menangis aku taruk kat situ..(masih berdendam sehingga hari ni)
so bile nampak status adik aku kat FB rumah hijau menang...bermain dalam fikiranku adakah rumah hijau je menang sejak 22 tahun yang lalu?? politik ni..mesti cikgu tu suke kaler hijau..nak suruh SPRM gi cek..
dia rasmi dulu
oh yeahhh..dah habis..tq model ibu..
shawl plain purple
kain tak licin tapi kembang RM9
hari tu baru je berjanji takmo membazir..tapi nak wat lagu mane weh..tak tahan tengok shawl yang cantik-cantik..lagi pun tudung awning sume dah kelepet..nak menunjuk handbag mahal tak mampu den..tunjuk tudung takpo..korang pun mampu beli..ye tak?? sape-sape yang cari shawl tu leh jugak wat perbandingan harga..
Wednesday, June 29, 2011
baju raya
FYI last aku menjahit mase tingkatan 3 subjek KH tu..tu pun ngetar-ngetar kaki nak tekan pedal tu (pedal ke??) kejap-kejap terundur, habis bergulung-gulung benang tu..at last mak yang jahitkan apron aku..(patutla apron aku cantik semacam)..kunun-kunun tahun ni mau pakai kaler purple..gigih aku gugel jubah moden purple..rege kalo tak RM179 ke atas tak sah...nyampah arr..mahal gilerr..malas nak letak gambar..sape suh letak rege mahal-mahal..
3 kupang @ 30 sen
i was born in low income family..ayah koje askar, mak pulak surirumah..at dat time adik beradik ade 3 nak masuk 4..yang sekolah ade 2 orang..aku ngan kak eda..mak saye memang seorang yang sangat pandai menyimpan wang..kalau mak saye Menteri Kewangan, Malaysia ni dah kaye-raye kot..duit sekupang hilang pun dah buat siasatan..
jadi aku tak diajar untuk bermewah-mewah sejak kecil..dengan duit belanja sebanyak 30 sen sehari nak bermewah ape kebendenye..duit tu cukup-cukup untuk beli mee sepinggan ngan air secawan..sometimes before sampai sekolah duit aku dah habis dibelanjakan..(pegi kedai beli cekelat and cekedis) nanti waktu rehat ko nganga, kata mak aku..akceli..idakler gitu..aku kan pandai sket..kawan pulak ngan anak pegawai, maka duit untuk dipinjam itu sentiasa ada..(kecik-kecik dah pandai buat loan)
ghope-ghopenye kegiatan aku terbongkar bile mak jumpe aku kat kedai..kebas telinga dengar mak berleter..cume tang tangan-tangankan tu aku tak ingat ade ke tak..insaf sekejap time tu...ishhh..sungguh tak best waktu kecik aku..tak puas makan junk food..tapi aku berterima kasih kat mak sebab tak bagi aku makan bende merepek..kalo tak dah obes kot sejak kecil.
kadang-kadang aku tengok how lucky budak-budak sekarang..tak aci adik bongsu aku belanja singgit sehari..sekolah petang dapat duit belanja lagi...nangis sungguh-sungguh T_T..mak berlaku tak adil kat saye..oklah dah panjang lebar aku merepek pagi ni..yang pasti aku taknak hanan bermewah sejak kecil (tak mampu nak mewahkan pun..)..i will teach hanan how to make money works for you..huhuhu..bye
Tuesday, June 28, 2011
ku menunggu
Monday, June 27, 2011
kek kukus tak bape nak jadi
over tul kaler die
Sunday, June 26, 2011
18/7/2011
pemberian taraf berpencen
Thursday, June 23, 2011
hanan touch
takkan die sorang je nak kurus
suami: esok nak gi main futsal..minggu lepas tak dapat main..so minggu ni boleh ek? tengok perut ni..bla..bla..bla..
isteri: pok pek pok pek pok pek..mane ade orang main bola hisap rokok..pok pek pok pek lagi..ok lah..tapi nanti saya nak kuar ngan kawan-kawan..
suami: kuar ngan pompuan takpe..kalo ade lelaki tak boleh..
isteri: lohh..ape hal pulak? patutnya abang main badminton ke, pergi gym ngan saya..mane aci abang sorang je nak kurus, saye pun nak kurus jugak..pok pek pok pek lagi..haishh...
hari ini
isteri: abang saya join main netball jabatan..nanti saya gi main abang tengok hanan yek..
suami: main bola jaring ke pegi tengok wayang?
isteri main bola jaringla..lorrr...
suami: yelah...tapi bagitau awal-awal nak main bile..
jangan tak tahu...aku dah register main bola jaring..position GK..kecik sikit padangnya..tak payah nak lari jauh-jauh..hihihi..buang tebiat kot aku nih..
Wednesday, June 22, 2011
hanan the picker
ni habit hanan yang aku tak paham sampai sekarang..everyday pasti nak petik daun takpun bunga nak bawak balik umah..wat semak rumah adela...sebab rumah baru ni pokok bunga die jauh sikit, bunga rumput pun jadi hanan suh aku kutipkan..kalo satu takpe..habis sume tepi jalan tu aku amek..
Tuesday, June 21, 2011
sing along pororo lyric

tudung mahal
Monday, June 20, 2011
play more, learn more
iskkk..beratnye lesung ni ibu..
everyday aku just bukakkan cenel kartun untuk hanan..hopefully mase MMCH dan jojo's circus tu dapat membantu hanan belajar..yang lain macam biasa..she eagerly nak membantu aku buat daily chores..lebih berminat nak main penyodok sampah..sidai baju dan menyibuk di dapur..sometimes aku ajar die counting mase naik tangga rumah yang tak seberapa tu..aku penah tengok kat TV yang ade parent ni educate anak die mase susun pinggan kat dapur..arrange pinggan tu from big to small..macam menarikkan?? tak semestinya parent kene beli educational toys je..leh pelbagaikan dengan ape barang yang ada kat rumah..sesuaila ngan bajet aku yang tak seberapa ni..in my opinion jiwa dan minda kanak-kanak hanya untuk bermain..biarkan dia bermain..play more, learn more ok..
gigih membantu ibu, biarkan saja anak anda membantu selagi tidak membahayakan (tumbuk bawang saje)..bile dah boring she automatically berlalu pi tengok TV
10% jer...
Sunday, June 19, 2011
it is MONDAY
isnin selalu jem di awal pagi..walaupun aku kuar rumah kul 6.20am..kl-seremban hiway totap jem lepas tol sg. besi..dan nak exit desa water park-federal hiway..mau kuar pukul berapekah?
hari isnin kene siapkan koje yang delay jumaat petang (aku dah balik umah baru nak kasi keje, so gudbye)..
isnin juge bizi nak update cerita weekend kat blog. petang sabtu we went to rumah MIL..rasenye aku asik tido je..(bertuah punye menantu)..enche suami pun bukan main lagi..kul 5am baru balik umah..tak dapat dipastikan ape yang dibuatnye..he said sembang-sembang kat kedai kawan..
pukul 8.30am esoknye enche suami kene pakse pegi ceramah lesen kete..maka membebel-bebel lah sang suami kerana kurang tidur..si isteri malas untuk membebel sama..semua kemahuan diikuti..over sungguh..sabar..sabar..
aku tinggalkan enche suami di kedai lesen L&P tu dengan muka yang muram durja..kembalilah aku ke rumah MIL dengan hati girang gembira(langkah pertama untuk suami ambil lesen kete tercapai)..sedang aku membaca kosmo..enche suami muncul tiba-tiba..aikk..nape die tak pegi ceramah tu???
jeng..jeng..jeng..
$
$
$
$
$
$
$
$
$
$
$
$
$
$
$
$
instructor tu cakap..kalo dah ade lesen P motor (yang period 2 tahun tu)..tak payah gi ceramah untuk tambah lesen kete..just renew lesen L yang dah mati tu..really? yesss......
*untuk makluman harga tambah kelas D (lesen kete) adalah RM650 di Gombak..kalo area Serdang, tak dapatlah harga tu..(pelik yek, aku rase Gombak lagi urban dari Serdang)
Thursday, June 16, 2011
special thanks
esok malam nak gi rumah MIL becoz Ahad pagi enche suami nak pi ceramah untuk amek lesen kete..cipat-cipatlah my husband dapat lesen..ponet dah eden bawak keto sore-sore (slang suke hati aku jer)..
just want to share a conversation between encik suami dan hanan:
enche suami sedang menjemur kain dan anaknya gigih untuk menolong sama. in other word, mengacau.
ayah: hanan ni melambatkan PROSES jemur kain ayahlah. pegi dok sane tengok TV dengan ibu
ibu: what?? hanan melambatkan proses jemur kain ayah??...kahkahkah..proses??..macam hanan paham je proses tu hape..kahkahkah (bantai gelak lagi)
hanan: tercengang ape yang mak bapak die cakapkan ni???
lawak tak?? lawak tak?? tak lawak tak pe..
moral of the story kalo anak-anak simple word pun tak paham tak payahle guna word yang bombastic..lagilah die tak paham..ok tu je..babai...
Wednesday, June 15, 2011
OMG
VIVA
second thing yang menghimpit minda aku, of kos pasal duit..its time to spend $ untuk beli baju koje suami tersayang..b4 ni seluar baju sume company kasi..la ni nak kena survive sendiri..SOGO sales tak???
last but not least i wish the best of luck untuk my sister yang viva next week. semoga sumenye berjalan lancar. jangan risaukan keje-keje renovation rumah..fokus..fokus..selamat kembali ok..
Tuesday, June 14, 2011
glass baking ware

Sunday, June 12, 2011
Thank You Allah
guys...how are you??..i'm fine. tenkiyu...banyak bende nak cerita ni..super excited..hihihi..semalam hanan had a fever..petang tu dah bagi ubat..tapi tengah-tengah malam badan die panas..aku takat letak tuala lembab je kat dahi die (pemalas punye ibu hanan)..akceli takmau kejutkan die tidur..kang ibu hanan ni jugak yang susah..so pepagi tadi pas mandikan hanan pi klinik UPM bersama ayah..opps..suhu badan die back to normal la..dah tak demam dah but doc still bagi ubat...dalam dok tunggu turn bayar..hanan muntah pulak...ushhh...cian kat die..
terpakse aku drive sambil riba hanan dari UPM to Bukit Belimbing..
pas makan ubat hanan muntah lagi..poor hanan...dah le takat minum susu ibu je..kalo ikutkan hati memang nak cuti lagi harini, but my bos takde plus cuti dah melebihi kuota..mase nak hantar ke rumah babysitter cik hanan meronta-ronta takmau pegi..cian anak ibu..petang ni ibu cepat-cepat amek yer..
last friday incik suami received surat from spa..so excited bini die..my hope nk suami cuti weekend termakbul sudah...syukur...ade jugak counter offer dari company sekarang but suamiku hanya menurut perintah..walaupun gaji tak banyak, time untuk family tu lebih penting..nanti weekend dah buleh pegi jalan-jalan menghabiskan duit..malam-malam ayah dah sentiasa ade di rumah..tengs to bini ahmad shah..die yang bersusah payah isi borang spa, spot soalan temuduga, buat surat resign dan confirmation dengan Kementerian Kesihatan...hihihi..Ya Allah aku syukur sangat..rezeki tu kadang-kadang bukan datang dalam bentuk wang ringgit tetapi masa terluang, anak-anak..ye tak??? ok...aku harap aku lebih berhati-hati dalam membelanjakan wang..no more tupperware wokeh??
Thursday, June 9, 2011
frame arrangement
credit to google, sudah dapat idea macam mana nak taruk itu frame..
what a great relief

nanako matsushima pinjam gambar kamu ok??
Wednesday, June 8, 2011
samseng bukit belimbing
Tuesday, June 7, 2011
my golden hope
on his birthday i really hope Allah bukakan pintu hati mr. hubby untuk berubah..aku sangat berharap agar beliau:
- berhenti merokok, tak sabar nak beli niquitin sebagai hadiah hari jadi. aku menanti sejak bercinta, bertunang, berkahwin sampai beranak satu untuk beliau berhenti merokok..mampukah aku menanti lagi??
- dapatkan lesen memandu
- bercuti di hari minggu, Ya Allah murahkan rezeki suamiku..
- memberi sokongan untuk setiap tindakanku
- berhenti membuat perkara yang "lagha"
- bertindak dengan lebih matang
fatigue
sampai opis dah tercungap-cungap dan rase nak pitam..aku makan cepat-cepat dengan harapan bile dah kenyang nanti everything will go well..but..kepala aku still pening..sume benda nampak berpusing-pusing..aku tutup mata..but it still spinning..tekak pulak dah meloya..aku surrender..
i told my staf yang aku nak tidur sekejap bawah meja..tell bos ya..
quite long...sampai aku rase ade benda himpit aku..keras gak bangunan PBD ni..bangunan lama haruslah..bangun-bangun aku rase better sket..setelkan sume keje yang tertangguh..today i feel much much better..takde cite menarik nak dikongsikan..so cite pasal diri sendiri aci tak??
Monday, June 6, 2011
4.6.2011

if u think she is sweet, her sister is more and more sweeter..haha

