Wednesday, May 25, 2016

wishlist

as-salam
dah lame tak hias rumah cantik-cantik. sekarang baju-baju tak kering jadi langsir. baju-baju tak lipat pulak jadi bantal-bantal kecil kat sofa. toto jadi carpet. bakul laundry jadi vase yang besar-besar tu..leh imagine tak camne keadaannye?. itupun aku dah transfer buku-buku ke dalam bilik. kalo tak lagi horor rumah. anak-anak slalu cakap "nak rumah camtu ibu.." bile tengok rumah yang cantik-cantik dalam tv. eh, rumah korang sekarang tak cantik ke?

aku slalu cakap kat hanan n nuha, korang la buat rumah ibu tak cantik. selalu buat sepah. dan-dan tu jugak semua kemas mainan. haha..yee..semua ibu nak yang terbaik untuk anak-anak. kalo mampu memang nak sediakan rumah landed yang ade buaian dan slide supaya anak-anak boleh main. i told them nak rumah ade tanah nanti takde swimming pool. kaye sangatle mak ko nak buat rumah landed ade pool bagai..hehe

panjang mukadimah aku. point nak cakap sebenarnye aku nak terjah ikea beli carpet baru. langsir baru pun nak jugak..untuk raye tahun ni. at the same time nak setelkan hutang kakak aku dan kereta. kecelaruan minda sungguh. mane satu nak buat pun tak tau. duit ade banyak tu je.k la asik merepek bab duit je. taa..


Sunday, May 22, 2016

overspend

as-salam
dalam bape bulan ni aku asik overspend je. suke suke hati shopping walaupun takde duit. kredit kad kan adoooo.. hah..padanle muke aku. ok. sok sok jugak aku setelkan hutang-hutang ni.

eh lambat pulak nak dapat refund ni. duit apc laki kite pun lambat jugak. die pun same overspend. pandai pulak pinjam2 kite dulu. i is tak senang hati kalo hutang tak habeh bayo ni.

ape aku mengarut ni. oohh tahun ni aku nak wat kuih raye sendiri. takmo beli walaupun secebis..smalam dah beli sikit bahan-bahan. semangat nih..plan nak cuti sehari dua wat kuih..kahkahkah..macam tak pecaye ni aku.

cukupla setakat ini.

Wednesday, May 18, 2016

hadiah hari guru

as-salam..
halluuu..long time no see..after attended 3days course, i think i have put certain number to my weight. makan free la katekan. therefore i plan to qada' puasa. lagi 19 days u know. next week lah. i know macam tak sempat. but i am breastfeeding mummy..dapat kot rukhsah tu.

last friday i bought hadiah hari guru for hanan n nuha. 10 packets of multicolor pen. at first i asked opinion from my "teacher" friends whether hadiah pen is ok for them. nak cari yang murah sangat macam tak best pulak. if u want to give something to someone biarlah u pun suke that gift. yer..barang yang kita suka..not barang yang kita tak suka. betul tak?

i just put the pen in envelope and paste a piece of small card wishing selamat hari guru. hope all the muallim/muallimah/ustazah will like them. but after finish school, hanan complained, that hadiah not enough..tu la i asked how many teacher she has dia kate tak tau..nuha's ustazah is more cleverer..sebab hadiah tak cukup, they bahagi2kan 6 pens to ramai ustazah..

takpelaa...next year i buat allocation untuk hadiah for teacher's day. haha




bila envelope dah abis. kite gune yang ni pulak..

Friday, May 13, 2016

salah isi borang efiling

as-salam
inilah kali pertama aku salah isi borang efiling sejak tahun 2009. dulu, masuk je first mac aku dah isi cepat-cepat supaya dapat refund pun cepat jugak. tahun ni 1 april baru aku sedar nak isi. tu pun wat kalut-kalut ngan baby. end up aku salah isi tang pendapatan tu. its quite confusing tau. dah ler letak word 'penggajian'. last year kat sini auto fill tau. eee...tak aci sungguh. bile sedar aku dah salah isi cepat-cepat google camne nak betulkan balik. yeah..! just resubmit manually.

25 days after, refund masih tak dapat-dapat. so aku kol lhdn. bile aku cakap ade mistake tu, die ckp patutla tak dapat refund. aku kene resubmit ape butiran yang terkandung dalam borang efiling tu. from pendapatan to pelepasan. initial kat tempat yang salah pada borang selepas pembetulan dibuat. as penyata takaful sampai agak lambat , 27hb 4 baru aku submit semula. all those penyata n resit2. tak perlu original. salinan pun cukup. but submit kat cawangan di mana fail cukai berada.

ramai jugakla kat kaunter time aku pergi tu. ramai suke gune manual kot n ramai juga yang salah isi macam aku. semalam aku dapat surat dari lhdn yang cakap refund aku akan dapat dalam tempoh 3 bulan. sob..sob..mintak-mintaklah dapat b4 raya. selalunya refund tu la yang aku guna nak renew insurans kete. ni aku dah advancekan..jadi kenela kais pagi makan pagi kais petang makan petang.
aku plan ngan duit tu la nak daftar haji sarah. lambatla mek tu naik haji nanti.

k la lesson learned! tahun depan jangan buat lagi. relief aku tahun depan dijangka meningkat sebab beli laptop ritu. hehe. peh tu nak masuk sspn banyak sikit. taa..


Monday, May 9, 2016

jalan-jalan kelantan

as-salam
last week we ol jalan-jalan pi kelantan. 1 pagi dari seri kembangan. dalam kul 5.15 pg dah sampai gua musang. rehat dan solat. kul 9 camtu sampailah kota bharu. terus gi makan kat kopitiam kita. tak makan pun roti kitab tu sebab ai lebih teruja nak makan nasi lauk air dingin. nasi ngan ikan tongkol masak gulai. sedapla jugak..

pastu terus ke pasar siti khadijah..perghh...kemahen lagi panas dalam tu..konon nak cari tudung bawal kaler pink..tapi takdok yang menarik. setakat soping makanan n barang yang orang pesan. dapatla beli keropok kering, serunding dan dodol. harga lebih murah dari bukit bunga. sebab memasing masih kenyang nak makan nasi, we ol terus ke PCB makan colek.

dalam kul 1 dah cek in homestay..penat dehhh...dah petang sikit baru pi jalan kat kem pengkalan chepa. mak ai la nak ngimbau kenangan mase we ol dok situ dulu.. sekali rumahnye pun dah takde.. yo laaa..dah 30 tahun gitu.

pastu we ol jalan-jalan jap kat kb mall sementara nak tunggu wakaf che yeh bukak. wakaf che yeh ni macam up town gitu. barang same je. tudung bawal yang ai cari pun tak cantik. dapat seround dua dah capek.. habis lemak terbako dukung sarah. enche ahmad je beli baju batik kawan die. murah gak. short sleeve cotton rm50 je.

esoknye kul 8 camtu dah kluar rumah. terus ke rantau panjang. sarapan kat teh o beng 50 sen. sampai je terus pi jalan tepi sungai golok. mak ai la nak tengok sg golok yang boleh lintas tu sebab sungai kering. tak pasal-pasal we ol interbiu askar yang jage. udah macam tourist guard askar tu cerite.

then we ol masuk tempat soping kat situ. lupe dah name die. yang bangunan baru tu. dapat mainan terus stop zikir hanan n nuha. enche ahmad beli jeans ngan jersi kawan die. jeans dalam rm28, jersi dalam rm35. bolehla..ai postpone nak beli biji gajus sebab hari kian panas. nak beli kat bukit bunga bunga kononnye. sekali kene hentam sampai rm23 400g..hampeh tul..

dari bukit bunga terus balik ke perak lalu jeli. sampai kuala kangsar pekena laksa dulu. kul 8 malam sampai umah opah awe. separuh Malaysia we ol jalan. esok nye pas sarapan terus terus balik kl. kesian sarah..penat die. mase jalan tak meragam langsung. sampai umah baru merengek-rengek. tapi ai cam tak puas berjalan. anak-anak kn kecik lagi..time panas tu ai duduk je jage anak dalam kete. kalo ai sorang2 mau soping berjam-jam.

k la cekidout gambar.. pasni macam nak pi travel lagi la. haha..syok pi ngabehkan duit.