sekadar hiasan
Wednesday, March 30, 2011
shedap tak??
Tuesday, March 29, 2011
rindu kat kampung

letak gambar masjid kampung aku aci tak???
rumah RM550
Monday, March 28, 2011
rumahku lagi
not well
Sunday, March 27, 2011
welcome back!!
geng kite bako!!
baby hanan selsema
restoren yang dimaksudkan
ayah sebagai pembakar tetap
hasil tukar-tukar hadiah..suke...leh gune kat rumah baru nanti
Thursday, March 24, 2011
kuantan...here i come
i will share the joy n happiness with u soon..nantikan...ececeh...more word can't get out from my mind..nak tulis BI lagi dah jenuh nak memikio...
Wednesday, March 23, 2011
book review

the book to be reviewed
Since i am dreaming to be rich, the book with the word "rich" always catch my eyes first. hehehe..
masak bersama hanan
mase takde anak dulu aku tak rajin nak masak sebab selalunye yang dinner tu aku sorang-sorang je...pas balik keje aku terus singgah mid valley berdiner dengan suami..(if suami keje malam)..kalo keje siang aku masak or tapau je...jarang dine kat luar so takleh nak buat jalan-jalan cari makan kat blog ni..
bile dah ade anak n adik aku dok sekali baru la rajin masak sikit (sikit jerr)..time ni la aku akan bersilat sakan kat dapur ngan cik hanan. bile aku diri kat sink je, die suke tarik-tarik aku soh ribe die depan TV. tak pun aku akan bersile men*t*k die kat dapur..susah beb...sebab tu aku akan membebel kalo encik suami balik lambat. bile dah memasak bersama hanan, masakan tu jadi terhangit sket or overcooked. takpun leh lupe letak bahan..
so tip yang aku leh kasi:
- sampai je pintu rumah, terus rendam periuk nasi n defrost dulu ayam, ikan or ape-ape yang nak dimasak..(tak bukak tudung lagi ni)
- bukak tudung n breast feed dulu anak sampai kenyang..turn on DVD cite kartun or astro ceria (sebab aku tak subscribe karton)
- bile anak tengah kusyuk depan tv korang lari sepantas kilat ke dapur n mula memasak..
- kalo tengah masak anak kacau, bagi biskut, air, cokelat n ape-ape yang ade dalam fridge n escort die sampai depan TV, then korang lari lagi
- prepare cepat-cepat bahan yang perlu dipotong, blend n sebagainye yang memerlukan kerja dua belah tangan..
- bile anak datang kacau lagi, korang terpakselah mendukung anak sambil satu tangan mengacau lauk
- then korang pun dah habis masak...leh la relax jap depan TV..
walaupun aku lari ke hulu hilir tak gak kurus-kurus..tu yang pelik tu...ok..selamat memasak bersama anak..
overcooked buncis n sambal ikan merapu garing sket
Tuesday, March 22, 2011
credit card
yang pertama visa P*tr*n*s diberi oleh mereka melalui telefon..kate mereka amek je, kalo tak nak gune cancelkan aje..aku pun simpan sekejap, konon untuk waktu kecemasan..berdering-dering company tepon offer macam-macam..sengal derang ni..terus aku terminate..mereka tanye kenape nak potong? aku pun cakap seperti ayat oren tu..buleh tak??
yang kedua mase apply personal loan. kate mereka kredit kad ni pakej ngan loan tu..(macam ni pun ade..) dapat je kad tu aku cancel lagi..dengan banggenye aku kate aku tak perlu..(rase macam tak urban pulak takde credit card)
mungkin aku tak selalu travel seperti mereka. cukuplah debit card dan tunai peneman setia..janji aku takde hutang credit card..tetibe..
result spm
yang pakai baju pink tu, rambut mesti nak pacak
Monday, March 21, 2011
BPA-Free feeding bottle


jom beli...
MAPPA
tibe-tibe semangat untuk membuat kerja
Sunday, March 20, 2011
belimbing buluh
tengah memikir nak masak ape ngan belimbing ni
hari lahir mereka
hanan memasak
toys hanan ni aku tak beli pun..reuse dari my niece punye. akceli aku tak ajar pun hanan main masak-masak. tetibe je balik rumah dah tau. mungkin pengaruh dari rakan sebaya. sebagai mak yang nak menunjukkan keprihatinan aku pun join sekali..(bukan nak masak kat dapur)..
"hanan, ibu nak makan nasi..cepat masak"..so hanan pun akan berlakon, letak sudu kat bekas tu sambil shenyum-shenyum..then ibu hanan pun berlakon sekali..."nyam..nyam...shedapnyer" (macam tak penah main masak-masak)..ok...tu je..seronok ade baby girl..jom beranak..tetibe..
Saturday, March 19, 2011
pindah rumah
terase sayang nak tinggalkan desa saujana but rase terlonjak-lonjak nak ke bukit belimbing (padahal taman sebelah je). aku dah dok sini hampir 6 tahun..lagi lame dari tuan rumah sendiri aka my kakak. kalo korang terase penat jerih nak kumpul harta lepas kawen, aku dengan senang hati cuci kaki je masuk umah ni. tapi la ni pulak aku terase jerihnye nak beli peti ais, mesin basuh, katil, tilam, tong gas n banyak le lagi..
tommee tippee
so bile nak prepare susu untuk hanan aku pun tengoklah cap ape botol susu hanan tu. (hanan banyak sangat collection botol sampai ibu pun tak tengok brand ape dah) oh!! its tommee tippee..(kagum sebab dalam FB tu derang kate mahal) sangat kesian kat aku...(mother care pun tak penah singgah)
botol tu gift dari maklong hanan. mostly botol hanan die yang belikan. sebab die suka cakap botol-botol tu murah kat UK pasti tomme tippee itu standard anakku or pureen sahaje di malaysia (assumption ibu hanan)..dalam hati..kesian orang malaysia..kene membeli botol tu dengan harga yang mahal..
so ape perlu dibangge sangat dengan barang luar negara..belilah barang buatan malaysia. tetibe...(peringatan untuk ibu hanan juge)
Thursday, March 17, 2011
si gigi besi
my ayah aka atuk hanan
my ayah is a pensioner. (cakap omputeh lak)..dalam perkataan lain..beliau setaraf dengan agung..sebab pencennye dibayar di bawah vot T (Tanggungan). maknenye walaupun kerajaan takde duit untuk bayar gaji orang gomen, pencennye wajib dibayar..kelass gitu bapak ai ni..
my ayah dah lame gak pencen..jap nak kira...
ok...20 tahun yang lalu..sebab umo panjang, tempoh perkhidmatan nak dekat same dah dengan tempoh berpencen..(rugi gomen)..hihihi
my ayah owiz wants one of his anak becomes ustaz/ ustazah..walaupun takde sorang pun jadi macam yang beliau nak...my ayah still bersyukur sangat-sangat sebab anak-anak beliau dah tak menyusahkan beliau lagi..(ape punye ayat aku ni)..malas aku nak reveal kehebatan anak-anak beliau sebab boleh menimbulkan riak..kikiki..my ayah memang low profile orang nye...(cam cine yang pakai slipar n suar senteng but dalam poket duit berkepuk-kepuk)..tapi my ayah takde la duit sebanyak tu..
di awal zaman pencen adelah zaman yang agak susah bagi kami sekeluarga..takdo keje tetap n anak-anak sume nak hantar belajar. but one of his doter selalu nak menghebatkan diri je, nak jadi kaye...nak belagak kaye..(cube anda teka yang mane satu??) lalalalala..
doter tu sangat malu bile my ayah hantar die kat hostel naik honda cup yang buruk..siap suh benti takat pagar je..(sampai hati sungguh) bile dah besar sket my ayah hantar gune lori pulak...lagi la bertambah ke"malu" an doter itu..(aku pun pening kenape die berperangai sebegitu..mungkin mentaliti masih di tahap yang kurang memberansangkan..)
bile doter itu melepasi zaman persekolahan die mula berfikir akan kesusahan ayah menanggung perbelanjaan sekolah die n adik beradik yang lain..(time ni dah masuk U, so berfikiran shud macam budak U jugak) tetibe...die tak lagi berlagak kaye..makan pakai ape yang ade..biarlah orang lain ade, die tak ade..pc takde, buku takde..die sanggup jalan jauh-jauh pegi lab, pegi library..asalkan terase seperti die ade..
this doter also becomes doter yang paling tak menyusahkan mak ayah die..(sape bagi ranking pun aku tak tau, marah adik beradik kalo bace ni)..doter ni selalu dengar cakap my mak suh simpan duit..memang taat ler..until graduated, she had 6k in her asb..(bangge sekejap)..selepas 1k dibelanjakan sesuka hati..
now..wat happen to her??? jeng..jeng..jeng..
she lives hepily ever after..walaupun dengan duit yang tak seberape..angan-angan nak jadi kaye stil ade...but she treats anak die cam orang biase..beli toys pun standard pasar malam sahaje..
akhir kate, tenkiyu my ayah sebab membesarkan aku, hantar aku gi skolah, pegi U..sampai dapat keje kerajaan..(nak masuk jugak tu..)..lebiu sesangattt...
pagi yang teruja
bile ade gadget baru (baru nampak) di blog orang lain aku jugak akan menyibukkan diri untuk memilikinya (pantang orang lain adoo..) nak jugakkk sebab tak payah bayar..sungguh pun begitu aku tak penah rase cemburu dengan barang mahal mereka..duit mereka, sukati mereka lah..kan??kan??
sekian..
new hair cut
sayur campur belasah aje
Tuesday, March 15, 2011
tak sempat nak jage tepi kain orang
overall kursus aku baru masuk hari kedua..semalam ok je..banyak pengetahuan baru yang dapat. nanti leh eksen kat bos..(macam aku pandai sangat..)..ok...till then..bye
Sunday, March 13, 2011
in my opinion
blogger yang cun-cun itu mude, tak kawen n tak beranak lagi. dah mude, mestila cantik (ke aku cakap umur aku ni 92 tahun, mesti korang tak caye kan...) tetibe...
sebab tak kawen/ beranak lagi perut pun takde lemak-lemak degil..tapi ade je yang beranak tapi stil cun?? derang gi slimming centre, derang banyak duit...emosi lagi..
ok..cukup!!..tak nak lawat derang lagi...(ape punye entry ni??...tak paham den..)
tengok la nanti when hanan turns 2..aku terus nak berdiet giler babai..sampai leh sarung balik jeans 27 inch tu..
semangat...semangat...bebeh..
diana...
ape gune tangkap gambar lawa-lawa untuk tatapan orang, harapkan pujian derang??
lebih baik berhias untuk suami..
ape gune pakai jeans 27 inch kalau nampak bentuk kaki..ape gune?..ape gune..?
nawaitu mau kurus kerane habibi ahmad shah..(tu ler dulu ustaz ajor arab dalam kelas main-main)..sekian...
kan aku cakap aku kurus dulu korang tak nak pecaye..
aku dah tak kebulur lagi
nape aku begitu lapar hari ni?
1. malam tadi aku makan megi sahaje
2. bekfes tadi aku makan roti canai nipis nak mampus n air suam
so dalam kul 1200 perut aku dah kruk krak kruk krak..nak jalan pi beli nasik pun rase longlai je..tak bertenaga..ngalahkan orang puase..
mesti korang nak tau kan berat aku bape? kalo tak salah 64kilo (mak aii berat cam ayam 50 ekor, cam tau-tau je aku ni) buat mase ni aku bangge sebab berat ni tak naik-naik dah walaupun aku makan cam napsu badak..menten gitu..hihihi
okies..bubye..
hari berkursus
esok aku start berkursus di INTAN Kiara. rase malas sungguh nak pegi. walaupun tiga hari je. duduk di ofis dirasekan lebih baik daripada menadah telinga sepanjang hari.
aku memang suke gi kursus di awal-awal tahun ni. nanti tak ler terkejar-kejar. walaupun aku tau aku akan dipakse rela pegi kursus lagi di hujung-hujung tahun. last year lebih 15 hari aku gi kursus (ape kejadahnyer)..yang aku apply cuma dua kali je. mungkin kat bahagian aku ni tak ramai pnp so muke aku je la yang sudi.
luckily sume kursus tu kat klang valley. kalo jauh pun anak suami akan diangkut sekali. but tahun ni mungkin tidak..hanan dah besar sket..hope ayah boleh jage..dengar-dengar persidangan *k*unt*n akan dibuat kat sarawak. rase macam nak pegi ke negeri kelahiran. bulehkah ayah??
Saturday, March 12, 2011
hanan n me
dah dua hari aku dok rumah ngan hanan. malam tadi je kuar kejap. maklang hanan nak gi tengok paper bag tuk wedding die. pagi-pagi lagi aku dah kung kang kung kang kat dapur. sangat semangat nak makan lempeng ngan kari ayam. lempeng tu tak jadi sangat. melekat-lekat..susah la nak buat..(malas nak kecah-kecah) kari ayam pulak sangat marveles walaupun aku buat tak ikut sequence plus bahan takde.
my suami keje on weekend..nasib baik hanan ade..at least ade gak orang nak sembang..walaupun hanan tak reti cakap tapi die paham mak die cakap ape. sume xtvt kami buat same-same..petang-petang skit kalo tak hujan aku nak bawak hanan gi playground.
tak sesuai untuk tayangan umum
Thursday, March 10, 2011
orang dapur
'entry' paling bermakna
Bila baca satu blog semalam, aku tiba-tiba nak tulis satu 'entry' yang lebih bermakna dengan menggunakan bahasa melayu tinggi. Tinggi tak bahasa aku? Dapat satu SPM pastilah terbaik. Terlebih sudah. (susah sungguh bahasa ni)
Khalifah sekalian, kalau anda semua perasan tak ada satu pun iklan dalam blog ni. Aku tulis dengan tulus untuk bacaan anak cucu di masa akan datang dan untuk kakak aku di perantauan yang nak tau perkembangan keluarga. Mungkin juga kepada sesiapa yang tersesat/ tidak tersesat ke blog ini secara sengaja atau tidak.
Bacaan semalam buat aku terpikir untuk membataskan kemunculan aku di alam maya (bajet sungguh). Tetapi, apakan daya..aku akan pastikan tak ada gambar yang terlalu comel dengan mulut muncung, mata terjegil dan pipi kembung untuk tatapan umum. Yang pasti lagakku umpama bibik-bibik sahaja. Pasti takkan ada lelaki berhidung belang yang cuba berkenalan. Maruah suami adalah terlalu berat untuk dijaga dan aku adalah contoh terbaik untuk anak-anak. (anak sahaja). Sekian, anda faham??...aku pun tak berapa faham..
muka bajet cun 10/3/2011
Wednesday, March 9, 2011
babe...rumah dapat lambat
salah aku adalah, terlalu menggedik-gedik nak ade rumah sendiri. tak cek pun betul-betul strata title/ geran tu dah ade ke belom. sungguh pecaye pada agen aka his relative..malas nak sebut, kang aku jugak yang kene smash..
salah owner sebab die pepandai je ngaku strata title tu dah ade..sape-sape nak beli rumah plis jangan terlalu gelojoh..wat's happening to me is sooo complicated..nasehat aku:
- jangan beli dari janda/ duda, i mean dalam SPA ade nama laki bini tapi one dah gone..
- cek wasiat yang dah gone tu sape pewaris die..kalo ade anak bawah umur lagi la serabut..nak kene pi amanah raya pulak..
- make sure geran/ strata title tu dah ade kat tangan owner bukan pada lawyer die (kes aku ni, tunggu lawyer pun dah 6 bulan)
mungkin kesusahan ini Allah janjikan yang lebih baik untuk aku..contohnye, kalau dapat rumah ni awal...duit adalah cukup-cukup untuk makan pakai sahaje..tapi kalau dapat pada bulan 8 nanti, duit epf dah buleh kuar plus annual increment..so mari kite enjoy!!

kenot wait..
how r u?? im fine..tq..
aku ni suke menjahanamkan bahase..tapi tiap kali buke blog sentiase berazam nak gunekan bahasa melayu tinggi..(berazam je laa hari-hari)
today is March 11, 2011...oh...sekejap je mase berlalu..dah bulan tige..i hav few things yang buat aku rase tak tahan cam nak mati..(MashaAllah...)
- first sekali, sentiasa menggedik-gedik nak pindah rumah..pindah rumah pun suke..tah hape-hape..lagi 51 hari yerr..sempat 2 kali gaji
- Dr. Rohaida akan pulang ke tanahair..nak jumpe my kakak n her family..nak dapat perfume..baju hanan.."tu je la ko tau," kate my kakak..emmm...48 hari lagi..
- nak pegi bercuti 2 hari 1 malam bersama kawan-kawan..lagi 15 hari
- Jcard day MV 47 hari lagi..nak mensoping barang letrik n barang rumah...
taaa....
agar-agar santan
ayat mak...hahh..buleh kenyang laki ko makan dessert tu hari-hari (word dessert tu tipu je ok, sebab mak vocab tak tinggi)..cam ayat drama swasta kan...nasib baik kate-kate mak tak dimakbulkan (buleh gitu) hari ni (currently) aku dah pandai masak lauk-pauk n dessert sekali..perfect..laki ai sentiasa kenyang...(ye ke??)
tadaa...sebenarnye nak tayang ni...(kes menunjuk lebih)
hidup segan mati tak mauuu..
hai....selamat petang..wow!! angin bertiup kencang kat luar..ade guruh..langit gelap..ramalanku jap lagi hujan lebat akan turun..(budak tak sekolah pun leh ramal camni) tapi....hujan tak lebat punnnn.......(ramalanku salah belaka)
cube korang teka gambar kat atas ni pokok ape?tekalah..tekalaaa...tettt...sume salah...(ade ke orang nak layan teka teki aku ni?) hellooo....
oh sungguh kesian...ni pokok limau purut aku..pokok ni mangse keadaan..
keadaan pertama, mase daun die masih banyak aku petik wat masak paprik n tomyam
keadaan kedua, mase daun baru die nak tumbuh si pemetik daun telah memetiknya tanpa rase bersalah (macam petik daun teh tu) walaupun ibu menjerit senyaring mungkin (bese tangan tu, babap kang)
Tuesday, March 8, 2011
keciwa sungguh
Monday, March 7, 2011
hari wanita
ni cite mase aku kat skol dulu..tak ingat darjah bape..yang pasti darjah satu takpun darjah dua..my teacher suh satu kelas bawak makanan untuk jamuan.. so i told my mak..
mak..esok cikgu suruh bawak makanan..
esoknye before gi skolah mak buatkan aku cucur badak..for budak-budak it isn't look nice seperti cupcakes (dulu takde lagi), cokelat, kek n kopok segala..korang tau kan cucur badak tu ape??
mak pulak buh dalam plastik je..(mak aku ni sempoi sungguh)..aku rase cam malu-malu nak letak atas meja cucur badak tu bile tengok budak lain letak makanan yang nampak sedap licious..(sekolah aku ni kire kat town jugak)..bile jamuan bermula sume kawan-kawan serbu makanan yang tak bape berkhasiat tu..n....takde sape nak makan cucur badak mak aku..
walaupun masih darjah satu/ dua sifat empathy tu dah ade dalam diri..
supaye mak tak kecik hati aku rase (tak ingat sangat dah ni)..aku makan sume cucur badak tu..sib baik ade dalam 5 ketui je kot..
takpe...demi mak...biarlah aku makan cucur badak tu di samping makanan lain (buruk lantak sejak kecil)..oh mak...i lebiuuu sangat...hari ini aku sangat suke makan cucur badak kat putraria..mak pulak dah tak penah wat cucur badak lagi..(jadi malas masak sebab sepanjang usia asik masak untuk anak n suami je)..sekian...selamat hari wanita!!!
ni la mak aku..shantek tak???shantek cam aku kan..my mak has brown eyes..so gojes..(puji lebih2 sebab mengharap duit pinjaman diluluskan)
tetap tak buleh challenge kesedapan cucur badak mak
hanan bertanye..
hanan: ape ni?
ibu: eh anak aku dah pandai cakap la..cam tak pecaye..(self talking)..ni surat..
hanan: ape ni?
ibu: ni surat..
hanan: ape ni?
ibu: ni surat..(bape kali nak tanye daa..kang tak jawab kang..jadi ibu yang malas..terbantut pulak perkembangan anak..)
hanan: ape ni?
ibu: ni surat maklang..
hanan: (diam sekejap)..lif sampai..
sampai pintu rumah..
hanan: ni ape?
ibu: ni surat maklang..
hanan terus g terjah bilik maklang..sambil tu aku bukak tudung n jam segala..
uittt hanan dah letak surat atas speaker..dan sambil menanti ibu..
hanan: mak nak titik mak..
habis dah..
Sunday, March 6, 2011
have a break
pagi-pagi tadi aku telah khatam blog milik mereka yang dikurniakan wajah yang molek-molek..tengok gambar je..as usual isinyer aku malas nak bace..lantas aku terus mencapai eyeliner untuk kelihatan lebih cantik seperti mereka..sebelum ini aku adalah cantik sahaja..(untuk mengekalkan tahap keyakinan diri yang tinggi sila puji diri sendiri yer)..takpun sila pakse pasangan anda untuk puji diri anda..
opppsss..ape aku merepek ni..sila cek sistem balik adakah die sudah OK???
terus mengupload gambar yang dirasekan paling cantik
eee...mahal.mahal
already posted the doc this morning..ko nak pos laju kan...ambek ko...rege die RM84... mahal kan?? terkejut aku..tetibe nak switch ke pos biase.. tapi 2 minggu baru sampai..takut tak sempat..baru RM4 jew.. so pos laju ni dalam 3 hari dah dapat..nanti aku claim kat Mak Awe Bank yek..tracing no. EE935146663MY..
Thursday, March 3, 2011
rumah sewa
tengok bajet jap...
macam takde masalah.
tapi astro takde..
aku rase ok kot...my kak eda munchuk2..aku bukan taknak dok umah ko..tapi procedure nak dapat rumah tu lambat lagi..bulan 8 baru dapat..takkan nak dok umah ko selama 4 bulan..nanti barang ko sampai takde ruang nak letak..janganle sedih..aku bukan nak pindah jauh pun..menggetik2 je aku ni nak ade rumah sendiri..kikiki
1/5 hari pekerja ni aku pindah..so ade 2 bulan lagi..aku mintak masuk 2,3 hari sebelum..nak cat umah..kot ade duit..
Wednesday, March 2, 2011
selamat tengahari..
informasi ni untuk kakak aku je ek. tadi aku google courier yang buleh hanta borang strata tu kat ko. aku guna pos malaysia je la ek.dalam 10 hari bekerja baru sampai kot. sementara tu ko prepare la...
-salinan ic ko ngan along (A4 paper , depan blakang ic dalam satu page)
-true gel pen black untuk sign borang tu..
fine RM1k n above kalo lewat imposed by pejabat tanah.
sekian, nanti aku emel ko..salam sayang buat anak buah..chuppchupp..
Tuesday, March 1, 2011
zaman sekolah
aku skolah tadika kat kem tentera sg ara. ade bf lagi...kikiki..ooo..bukan...secret admirer sahaje..aku teringat time tadika tu...ok byk keje..nnt sambung..