Wednesday, March 30, 2011

shedap tak??

penah tak korang rase susu ibu bile dah besar ni?? kadang-kadang aku terlalu teringin nak rase dan sometimes rase tak selera pulak nak rase susu sendiri..kikiki..so aku tak penah rase sampai sekarang..sebab nak tau sangat jawapannye aku pun tanye baby yang dah pandai cakap ni..klako...

seorang ibu sedang menyusukan anaknya. anaknye begitu kusyuk menyusu...


ibu: hanan, shedap ke?? shedap ke?? (sebab nampak macam sedap je)

hanan: blurrr...terus menyusu..buat donno je

ibu: shedap ke hanan? dap ke?

hanan: dap...(sambil sengih-sengih dan terus sambung balik menyusu..)


ok...agaknye sedapla kot..leh percaye ke cakap budak setahun 8 bulan ni..tahlerr...



sekadar hiasan

Tuesday, March 29, 2011

rindu kat kampung

tetibe hari ni aku rase macam dah lame tak balik kampung. last balik awal feb mase tahun baru cina..so dah dua bulan dah..laki ai lagi lame tak balik kampung ai..date balik kampung sentiasa aku catit dalam planner supaye bile ade masalah (gaduh nak balik kampung sape) aku akan bentangkan statistik..nisbah sekarang 6:0, kalo termasuk aku balik sorang 6:1. aci tak??? tak acikan...

tu la pasal...kampung dekat-dekat pun payah..kampung jauh-jauh pun payah..kampung dekat ngan rumah lagi payah-payah..aiseh...buat mase ni aku tolerate je la..yang pasti raye tahun ni aku akan bertapa lama-lama kat kampung aku..



letak gambar masjid kampung aku aci tak???

rumah RM550

"As salam diana, pasal rmh tu mcm ni la diana byr je 550 tp klau fmly arwah suami akak tanya ckp sewa 650 ye"


suami aku yang poyo-poyo kate nak sound owner rumah tu semalam terus simpati bile aku forwardkan sms ni. suami: kesian kan kat die..


kesian memang kesian..aku rase owner tu dulu banyak gak duit die..after husband die meninggal accident tahun 2007, kalo tak silap aku..die mula let go harta-harta die..mule-mule kete..pastu rumah yang aku nak beli ni..currently..memang banyakle masalah kewangan die..tambah pulak bekas mak mertua suke masuk campur..susah betul...agak-agak korang kalo husband meninggal korang leh survive tak???..ke sume bende nak kene pajak nanti..tidak mahu difikirkan..so bermule sekarang buatlah persediaan..ajal maut di tangan Tuhan.. tak silap aku, aku ade letak nama adik aku dalam senarai pewaris (takaful)..kot-kotla umur tak panjang..tapi kalo adik aku rembat sorang, siapler..hantu aku akan datang cekik die..hehehe.. ok..hal rumah sudah setel..tapi kene tahan telinga jugak dengar ceramah Mak Awe hujung bulan 4 nanti..hohoho..

Monday, March 28, 2011

rumahku lagi

tadi aku konfemkan dengan my lawyer pasal maintenance charge sape yang nak bayar? tak salah aku kalo kite sewa rumah, maintenance n ape kejadah sume owner yang bayar kan?? tapi kes aku ni lain pulak dah..maintenance tu aku yang kena bayar..tetibe temperature naik..aku terus terjah owner rumah tu..aku cakap aku afford stakat RM550 je..she will discuss dengan mak mertua die kot..(MIL die ade share kat rumah tu) sib baik still nak nego kalo tak aku dah ungkit-ungkit kisah procedure belah die yang dah setengah tahun tak setel-setel tu..elok je aku tunggu cam muslimah sejati..

not well

semalam cuti...tapi gi keje jugak..ade hal yang perlu disetelkan. i got flue...bersin tak benti (bak kate my staff macam bunyi ring tone) arrgh..kelako..kelako..pastu sakit kepale..sume nak sakitla.. today aku keje..still not well..macam demam..tapi malas nak pi klinik (klinik kat sini >RM50, mahal...) harini gi keje ngan mr. hubby..so takleh balik awal..nanti sape nak ambik die kat stesen komuter?? aku, jugakkk...so bertahan je la...nak tido bawah meja buleh tak??? ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Sunday, March 27, 2011

welcome back!!

welcome back to me..rase semangat nak citer ape yang berlaku weekend lepas..it was our day..memang best..after check in kat resort bajet (Les Na Ree) hujan turun berderu-deru..masing-masing dok pandang siling je la..da petang sket hujan pun berhenti.. at 6 pm kite orang start preparing for BBQ..(kite bako, kite bako..) eventhough barang-barang basah tu we import dari KL but still sedap sangat..aku makan cam orang kebulur..ade kembung, pari, udang, chicken wing dan sosej..tu pun tak abis makan..siap sedekah kat orang..


day 2..after bekfes bawak hanan jalan-jalan tepi pantai..cuaca terik sangat walaupun baru 8.30am..daripada nak korek pasir tepi beach, aku bawak hanan korek tanah depan restoren..(sib baik bukan guna kapal korek)..ok..layan gambar yang sempat ditangkap..




geng kite bako!!


sangat asyik mengorek tanah, maklum lah rumah ibu hanan tidak bertanah

baby hanan selsema


restoren yang dimaksudkan


ayah sebagai pembakar tetap


hasil tukar-tukar hadiah..suke...leh gune kat rumah baru nanti

Thursday, March 24, 2011

kuantan...here i come

my staf and i are going to Kuantan tomorrow morning. we planned this vacation since jan 2011 to celebrate our penat lelah for closing 2010 account. after overcoming few obstacles (tepis sane-tepis sini) at last my boss kene tinggal jugak because she had to attend a course for Ketua PTJ yesterday. poor her..nanti cek beli kopok tuk puan ekk...

i will share the joy n happiness with u soon..nantikan...ececeh...more word can't get out from my mind..nak tulis BI lagi dah jenuh nak memikio...

Wednesday, March 23, 2011

book review

tak kire nak letak jugak entry ni..honestly..i was shivering when the urusetia told that i have to present my book review in next meeting yesterday. mean that i have a month to prepare slide and improve my english..(maaple cikgu BI)..since i work in public sector all the memos and letters are written in malay. (my BM suddenly becomes very excellent with "Dengan segala hormatnya saya diarah merujuk kepada perkara di atas..bla..bla..bla..)
If i am not mistaken, last presentation that i had was in February 2010 (MBA programmme)and writing in final year project paper. My supervisor was actually satisfied with the writing (tenkiyu UIA)..

So i decide to write in english for the next entry..please do not vomit blood (sampai refer dictionary ni)..yerr???


the book to be reviewed

Since i am dreaming to be rich, the book with the word "rich" always catch my eyes first. hehehe..

masak bersama hanan

korang type yang macam mane?? suke masak sorang-sorang ke..suke ade orang lain nyebuk sekali..aku..jenis yang suke masak sorang-sorang..tak suke orang lain oter-oter masakan aku..even potong cili pun kene ikut my style. so encik suami akan terase hati kalo aku kompelin ape yang aku suh die buat..

mase takde anak dulu aku tak rajin nak masak sebab selalunye yang dinner tu aku sorang-sorang je...pas balik keje aku terus singgah mid valley berdiner dengan suami..(if suami keje malam)..kalo keje siang aku masak or tapau je...jarang dine kat luar so takleh nak buat jalan-jalan cari makan kat blog ni..

bile dah ade anak n adik aku dok sekali baru la rajin masak sikit (sikit jerr)..time ni la aku akan bersilat sakan kat dapur ngan cik hanan. bile aku diri kat sink je, die suke tarik-tarik aku soh ribe die depan TV. tak pun aku akan bersile men*t*k die kat dapur..susah beb...sebab tu aku akan membebel kalo encik suami balik lambat. bile dah memasak bersama hanan, masakan tu jadi terhangit sket or overcooked. takpun leh lupe letak bahan..

so tip yang aku leh kasi:

  • sampai je pintu rumah, terus rendam periuk nasi n defrost dulu ayam, ikan or ape-ape yang nak dimasak..(tak bukak tudung lagi ni)
  • bukak tudung n breast feed dulu anak sampai kenyang..turn on DVD cite kartun or astro ceria (sebab aku tak subscribe karton)
  • bile anak tengah kusyuk depan tv korang lari sepantas kilat ke dapur n mula memasak..
  • kalo tengah masak anak kacau, bagi biskut, air, cokelat n ape-ape yang ade dalam fridge n escort die sampai depan TV, then korang lari lagi
  • prepare cepat-cepat bahan yang perlu dipotong, blend n sebagainye yang memerlukan kerja dua belah tangan..
  • bile anak datang kacau lagi, korang terpakselah mendukung anak sambil satu tangan mengacau lauk
  • then korang pun dah habis masak...leh la relax jap depan TV..

walaupun aku lari ke hulu hilir tak gak kurus-kurus..tu yang pelik tu...ok..selamat memasak bersama anak..


overcooked buncis n sambal ikan merapu garing sket

Tuesday, March 22, 2011

credit card

pecaye tak korang kalo aku cakap aku tak penah swipe kredit kad?? aku pernah memilikinya..ade 2..tak apply pun..tapi disua-sua oleh mereka..

yang pertama visa P*tr*n*s diberi oleh mereka melalui telefon..kate mereka amek je, kalo tak nak gune cancelkan aje..aku pun simpan sekejap, konon untuk waktu kecemasan..berdering-dering company tepon offer macam-macam..sengal derang ni..terus aku terminate..mereka tanye kenape nak potong? aku pun cakap seperti ayat oren tu..buleh tak??

yang kedua mase apply personal loan. kate mereka kredit kad ni pakej ngan loan tu..(macam ni pun ade..) dapat je kad tu aku cancel lagi..dengan banggenye aku kate aku tak perlu..(rase macam tak urban pulak takde credit card)

mungkin aku tak selalu travel seperti mereka. cukuplah debit card dan tunai peneman setia..janji aku takde hutang credit card..tetibe..

result spm

hari ni result spm kuar..sape cikgu sekolah menengah yang ngajo form 4 n 5 sure berpeluh-peluh..anak murid dapat A ke? B ke? E ke?...aku pun excited gak nak tau result pekse adik aku..dalam 6 beradik tu, adik aku sorang ni la yang lain macam sket. bile orang lain bertungkus-lumus bace buku, aku pun tak tau die wat ape..jenuh mak aku membebel..wat tak reti je..haishh..susah nak ngajo budak-budak sekarang..

mak aku harap die masuk IKM pun takpe..blaja repair motor betul-betul..nanti leh bukak business..i hope so..mane tau kot adik aku ni lagi berjaye dari kiteorang yang lain..??


yang pakai baju pink tu, rambut mesti nak pacak

Monday, March 21, 2011

BPA-Free feeding bottle

dulu aku tak penah pun nak amek tau pasal botol susu baby ni (sebab dulu takde anak lagi)..sekarang aku google sane sini carik BPA-Free feeding bottle tu ape..jenuh kan jadi ibu bape sekarang ni. nak beli botol susu pun susah..nak BPA-Free, anti-colic, orthodontic..bla..bla..bla..

semalam aku cek balik botol susu hanan:
avent-tak tulis BPA free ke tak, kotak dah buang..
nuk-recycle codes 7
pureen-recycle codes 5
bebe-tak tulis
tommee tippee-tak tulis

"In general, plastics that are marked with recycle codes 1, 2, 4, 5, and 6 are very unlikely to contain BPA. Some, but not all, plastics that are marked with recycle codes 3 or 7 may be made with BPA."

kalo korang nak beli botol baru kat web ni ade sale...http://www.littlewhiz.com/cat_bottles.cfm
aku pun akan soping kat sini kot..

selain tu sape-sape nak Tupperware feeding bottle BPA-Free leh order kat aku..kalo kempen ade diskaun RM79, kalo tak RM93..ade canister 2L, formula dispenser...cam gambar kat bawah ni..dengar-dengar kempen April ni ade diskaun..



jom beli...

MAPPA

sape tunggu entry aku pagi ni? sila angkat tangan..takde sape yang angkat..??malu....
pagi ni aku bz gi mappa tu. dengan bekfes air milo je berkeruk krak perut aku tunggu majlis tu selesai. mappa is orang gomen jumpe pm. nak tunjuk jugak ape aku dapat. hasil tadahan telinga selama 2 jam.

tibe-tibe semangat untuk membuat kerja

Sunday, March 20, 2011

belimbing buluh

puan-puan kat opis aku ni suke mengeceskan saliva aku dengan masakan yang letak belimbing buluh. e.g. masak lemak, asam pedas, sardin, kari...kate diorang dah letak belimbing ni tak payah letak asam jawa dah. sedap....jom kite cube try test masak jom..


tengah memikir nak masak ape ngan belimbing ni

hari lahir mereka

let the pics tell u the story
carrot cake yang lebih sedap dari SR punye

mereka-merekamereka lagi2 ketul lagi are invisible (memang buruk lantak)

hanan memasak

jom kenang balik mase kite tecik-tecik dulu. seingat ibu hanan aku takde perkakas mainan masak-masak ni. sebagai anak orang kampung aku utilize ape yang ade kat sekeliling umah. so kretip kan?? kalo time nak main tu pi kutip kulit lokan, tempurung, tin milo, kulit kerang n macam-macam la..dah habis main terus campak je kat tempat sampah, senang kan??(supaye mak awe tak bising)..old skol sungguh aku ni..macam tahun 60-an pulak..

toys hanan ni aku tak beli pun..reuse dari my niece punye. akceli aku tak ajar pun hanan main masak-masak. tetibe je balik rumah dah tau. mungkin pengaruh dari rakan sebaya. sebagai mak yang nak menunjukkan keprihatinan aku pun join sekali..(bukan nak masak kat dapur)..
"hanan, ibu nak makan nasi..cepat masak"..so hanan pun akan berlakon, letak sudu kat bekas tu sambil shenyum-shenyum..then ibu hanan pun berlakon sekali..."nyam..nyam...shedapnyer" (macam tak penah main masak-masak)..ok...tu je..seronok ade baby girl..jom beranak..tetibe..

ini adalah hanan

meja pun akan dimasak sekali semua bekas harus ade sudu. bateri sebagai bahan masakan
kesepahan selepas main masak-masak tidak akan dikemas melainkan ade kerajinan

Saturday, March 19, 2011

pindah rumah

tinggal sebulan lebih je lagi untuk aku berpindah. sebulan tu cam rase lama sangat. but i have only 4 to 5 kali weekend untuk 5S kan barang-barang. takmo jadi hoarder cam kat tv tu. mane yang tak nak pakai perlu ditongsampahkan. bile dah kemas-kemas tu aku rase perkakas dapur ler yang paling banyak. (baru nampak cam orang dapur)

terase sayang nak tinggalkan desa saujana but rase terlonjak-lonjak nak ke bukit belimbing (padahal taman sebelah je). aku dah dok sini hampir 6 tahun..lagi lame dari tuan rumah sendiri aka my kakak. kalo korang terase penat jerih nak kumpul harta lepas kawen, aku dengan senang hati cuci kaki je masuk umah ni. tapi la ni pulak aku terase jerihnye nak beli peti ais, mesin basuh, katil, tilam, tong gas n banyak le lagi..

sape-sape yang nak cari rumah leh la tinjau-tinjau kat sini. frankly speaking memang sejuk walaupun di siang hari. xyah pakai aircond pun takpe. nak pegi mines pun leh jalan kaki (aku tak penah tapi selalu tengok foreigner jalan). tetibe aku jadi cam agent rumah..

gam kotak pun boleh terbalik..ish..aku ni..

tommee tippee

ibu hanan sungguh orang kampung..tak celik brand langsung..guys..hari tu gov kan ade cakap pasal pengharaman polycarbonate feeding botol. so dalam FB ramailah mak-mak yang cite pasal BPA free bottle kat status mereka. brand yang BPA free termasuklah avent, tommee tippee dan banyak lagi lah..bak kate derang. ibu hanan pun tak tau sangat.

so bile nak prepare susu untuk hanan aku pun tengoklah cap ape botol susu hanan tu. (hanan banyak sangat collection botol sampai ibu pun tak tengok brand ape dah) oh!! its tommee tippee..(kagum sebab dalam FB tu derang kate mahal) sangat kesian kat aku...(mother care pun tak penah singgah)

botol tu gift dari maklong hanan. mostly botol hanan die yang belikan. sebab die suka cakap botol-botol tu murah kat UK pasti tomme tippee itu standard anakku or pureen sahaje di malaysia (assumption ibu hanan)..dalam hati..kesian orang malaysia..kene membeli botol tu dengan harga yang mahal..

so ape perlu dibangge sangat dengan barang luar negara..belilah barang buatan malaysia. tetibe...(peringatan untuk ibu hanan juge)
ni tomi tipu ni

new hair cut

before potong rambut..kembang je..
ok..dah kemas..rambut tak cucuk mate n telinga

Thursday, March 17, 2011

si gigi besi

tadi aku godek-godek emel lame..6 years ago, 11 Jan 2005 dan jumpe gambar ni..sebab tu la nampak gigi ai tersusun je...ececeh...aku pakai braces ni dalam setahun je kerane kekucar-kaciran gigi aku tidaklah seteruk mane..kalo macam halimah mau dekat 5 tahun kot baru elok (pandai-pandai jer) hekhek..gigi hanan juge menunjukkan tande-tande untuk dibraceskan..siap duit yer ibu hanan..


asiah, aku n ezi, bestest friend foreversi gigi besi..cumel tak??? harus anda meluat..

my ayah aka atuk hanan

saje aku nak selitkan kisah ni..kot nanti dah tua aku jadi lupe (nyanyuk) tak sempat pulak nak cite kat hanan. so hanan leh la bace kat sini yek. ye tak??

my ayah is a pensioner. (cakap omputeh lak)..dalam perkataan lain..beliau setaraf dengan agung..sebab pencennye dibayar di bawah vot T (Tanggungan). maknenye walaupun kerajaan takde duit untuk bayar gaji orang gomen, pencennye wajib dibayar..kelass gitu bapak ai ni..

my ayah dah lame gak pencen..jap nak kira...
ok...20 tahun yang lalu..sebab umo panjang, tempoh perkhidmatan nak dekat same dah dengan tempoh berpencen..(rugi gomen)..hihihi

my ayah owiz wants one of his anak becomes ustaz/ ustazah..walaupun takde sorang pun jadi macam yang beliau nak...my ayah still bersyukur sangat-sangat sebab anak-anak beliau dah tak menyusahkan beliau lagi..(ape punye ayat aku ni)..malas aku nak reveal kehebatan anak-anak beliau sebab boleh menimbulkan riak..kikiki..my ayah memang low profile orang nye...(cam cine yang pakai slipar n suar senteng but dalam poket duit berkepuk-kepuk)..tapi my ayah takde la duit sebanyak tu..

di awal zaman pencen adelah zaman yang agak susah bagi kami sekeluarga..takdo keje tetap n anak-anak sume nak hantar belajar. but one of his doter selalu nak menghebatkan diri je, nak jadi kaye...nak belagak kaye..(cube anda teka yang mane satu??) lalalalala..

doter tu sangat malu bile my ayah hantar die kat hostel naik honda cup yang buruk..siap suh benti takat pagar je..(sampai hati sungguh) bile dah besar sket my ayah hantar gune lori pulak...lagi la bertambah ke"malu" an doter itu..(aku pun pening kenape die berperangai sebegitu..mungkin mentaliti masih di tahap yang kurang memberansangkan..)

bile doter itu melepasi zaman persekolahan die mula berfikir akan kesusahan ayah menanggung perbelanjaan sekolah die n adik beradik yang lain..(time ni dah masuk U, so berfikiran shud macam budak U jugak) tetibe...die tak lagi berlagak kaye..makan pakai ape yang ade..biarlah orang lain ade, die tak ade..pc takde, buku takde..die sanggup jalan jauh-jauh pegi lab, pegi library..asalkan terase seperti die ade..

this doter also becomes doter yang paling tak menyusahkan mak ayah die..(sape bagi ranking pun aku tak tau, marah adik beradik kalo bace ni)..doter ni selalu dengar cakap my mak suh simpan duit..memang taat ler..until graduated, she had 6k in her asb..(bangge sekejap)..selepas 1k dibelanjakan sesuka hati..

now..wat happen to her??? jeng..jeng..jeng..
she lives hepily ever after..walaupun dengan duit yang tak seberape..angan-angan nak jadi kaye stil ade...but she treats anak die cam orang biase..beli toys pun standard pasar malam sahaje..

akhir kate, tenkiyu my ayah sebab membesarkan aku, hantar aku gi skolah, pegi U..sampai dapat keje kerajaan..(nak masuk jugak tu..)..lebiu sesangattt...
my hensem ayah..atuk dukung hanan tau...

pagi yang teruja

pagi-pagi tadi dah teruja bile berjaya membuat wishlist (baru buat, bukan dapat dah beriyaa)..untuk newbie seperti aku ia adalah satu pencapaian yang boleh dibanggakan. hikhik..boleh pulakkk....rumah tidak bertanah sebenarnye belum dapat lagi..terpakse aku rite kan jugak sebab takut lupe kod html die..aci tak???

bile ade gadget baru (baru nampak) di blog orang lain aku jugak akan menyibukkan diri untuk memilikinya (pantang orang lain adoo..) nak jugakkk sebab tak payah bayar..sungguh pun begitu aku tak penah rase cemburu dengan barang mahal mereka..duit mereka, sukati mereka lah..kan??kan??

sekian..

new hair cut

akceli da banyak kali jugak hanan potong rambut. tapi tak pegi la kat hairdresser or salon. maklang hanan yang guntingkan. tu pun duduk atas riba aku. takmo dok atas kerusi. kalo dah sampai kedai perangai macam ni sure membazir duit ibu kan..

sayur campur belasah aje

assalamualaikum..
korang...ape kabar?? ai sihat je..terima kasih..
kursus dah habis..hepi sangat-sangat..esok start masuk opis balik..harini balik awal..dalam kul 1.40 dah smpai umah..amek hanan dulu kat umah pengasuh..mothers out there..aku ni jenis mak yang terus amek anak kalau balik keje awal..sampai laki ai pun tegur cakap ai shud masak n buat ape-ape yang patut dulu before amek hanan..after that aku terus amek kesempatan seperti yang disarankan oleh ketua keluarga..until ai read satu article baru-baru ni yang cakap parents tak patut berkira dengan pengasuh..kalau dah balik awal tu teruslah ambik anak..spend lebih masa ngan anak is better (for me is the best)...so far...harini hanan tak kacau aku masak sangat..kusyuk dok depan tv..buleh masak dengan amannye...panjang betul mukadimah aku ni..

utilize ape-ape sahaje sayur yang ade dalam fridgemacam cookie cutter kan..pembaziran yang berlaku sebab nak cantik

Tuesday, March 15, 2011

tak sempat nak jage tepi kain orang

waaaa...nak nangis..tipu ok..dah lame tak sibuks hal orang..orang soping ape, orang masak ape, orang gi jalan mane..(baru sehari tak bukak blog)..anywei ai sempat wat entry ni je..

overall kursus aku baru masuk hari kedua..semalam ok je..banyak pengetahuan baru yang dapat. nanti leh eksen kat bos..(macam aku pandai sangat..)..ok...till then..bye

Sunday, March 13, 2011

in my opinion

tibe-tibe aku nak jugak tulis entry ni..based on my observation:
blogger yang cun-cun itu mude, tak kawen n tak beranak lagi. dah mude, mestila cantik (ke aku cakap umur aku ni 92 tahun, mesti korang tak caye kan...) tetibe...

sebab tak kawen/ beranak lagi perut pun takde lemak-lemak degil..tapi ade je yang beranak tapi stil cun?? derang gi slimming centre, derang banyak duit...emosi lagi..

ok..cukup!!..tak nak lawat derang lagi...(ape punye entry ni??...tak paham den..)

tengok la nanti when hanan turns 2..aku terus nak berdiet giler babai..sampai leh sarung balik jeans 27 inch tu..
semangat...semangat...bebeh..

diana...
ape gune tangkap gambar lawa-lawa untuk tatapan orang, harapkan pujian derang??
lebih baik berhias untuk suami..
ape gune pakai jeans 27 inch kalau nampak bentuk kaki..ape gune?..ape gune..?

nawaitu mau kurus kerane habibi ahmad shah..(tu ler dulu ustaz ajor arab dalam kelas main-main)..sekian...

kan aku cakap aku kurus dulu korang tak nak pecaye..

aku dah tak kebulur lagi

beb..aku dah kenyang..nape leh kenyang?? aku tibai nasik full..sejak akhir-akhir ni aku rase nasi separuh makcik tu cam suku je. so dengan banggenye aku mintak "nasi biase" (malu nak cakap nasik penuh kat makcik tu)..hahahaha...mari gelak beramai-ramai..tak lawak kan..

nape aku begitu lapar hari ni?
1. malam tadi aku makan megi sahaje
2. bekfes tadi aku makan roti canai nipis nak mampus n air suam

so dalam kul 1200 perut aku dah kruk krak kruk krak..nak jalan pi beli nasik pun rase longlai je..tak bertenaga..ngalahkan orang puase..

mesti korang nak tau kan berat aku bape? kalo tak salah 64kilo (mak aii berat cam ayam 50 ekor, cam tau-tau je aku ni) buat mase ni aku bangge sebab berat ni tak naik-naik dah walaupun aku makan cam napsu badak..menten gitu..hihihi
okies..bubye..

hari berkursus

assalamualaikum
esok aku start berkursus di INTAN Kiara. rase malas sungguh nak pegi. walaupun tiga hari je. duduk di ofis dirasekan lebih baik daripada menadah telinga sepanjang hari.

aku memang suke gi kursus di awal-awal tahun ni. nanti tak ler terkejar-kejar. walaupun aku tau aku akan dipakse rela pegi kursus lagi di hujung-hujung tahun. last year lebih 15 hari aku gi kursus (ape kejadahnyer)..yang aku apply cuma dua kali je. mungkin kat bahagian aku ni tak ramai pnp so muke aku je la yang sudi.

luckily sume kursus tu kat klang valley. kalo jauh pun anak suami akan diangkut sekali. but tahun ni mungkin tidak..hanan dah besar sket..hope ayah boleh jage..dengar-dengar persidangan *k*unt*n akan dibuat kat sarawak. rase macam nak pegi ke negeri kelahiran. bulehkah ayah??


The smile on your face Lets me know That you need me There's a truth In your eyes Saying you'll never leave me The touch of your hand says You'll catch me Whenever I fall You say it best When you say Nothing at all (but you are too small to catch me)

Saturday, March 12, 2011

hanan n me

assalamualaikum..
dah dua hari aku dok rumah ngan hanan. malam tadi je kuar kejap. maklang hanan nak gi tengok paper bag tuk wedding die. pagi-pagi lagi aku dah kung kang kung kang kat dapur. sangat semangat nak makan lempeng ngan kari ayam. lempeng tu tak jadi sangat. melekat-lekat..susah la nak buat..(malas nak kecah-kecah) kari ayam pulak sangat marveles walaupun aku buat tak ikut sequence plus bahan takde.

my suami keje on weekend..nasib baik hanan ade..at least ade gak orang nak sembang..walaupun hanan tak reti cakap tapi die paham mak die cakap ape. sume xtvt kami buat same-same..petang-petang skit kalo tak hujan aku nak bawak hanan gi playground.

tak sesuai untuk tayangan umum

guys..dah lame aku tak tengok cite orang dewasa, not dat arr..asik ulang-ulang tengok shrek, upin ipin dan ceria..arrghhh..tensen-tensen..so hari ni aku plan nak tengok hindustan..baru je bukak dah ade pompuan nari-nari pakai br*...hanan terkusyuk plak tu tengok..terus aku tukar cenel lain..tak sesuai la..biarlah aku muntah tengok kartun dari tunjuk yang bukan-bukan kat hanan..sejak jadi ibu ni terase sensitip ngan isu-isu camni..anda bagaimana???

Thursday, March 10, 2011

orang dapur

waktu rehat hari jumaat adalah yang terbaik untuk orang macam aku pegi cuci mata kat mall. firstly aku ade geng untuk merayap n mall lengang je..best nak jalan..tak kire nak tunjuk jugak aku beli ape..
tadaaa....sesuai untuk orang dapur cam aku. pasti lepas ni aku makin rajin nak masak. InsyaAllah...
dah terbayang kecomelan aku pakai apron ni (tak buleh blah punye ayat)
food cutter untuk hanan, jangan perap dalam laci je udahh..

'entry' paling bermakna

Assalamualaikum
Bila baca satu blog semalam, aku tiba-tiba nak tulis satu 'entry' yang lebih bermakna dengan menggunakan bahasa melayu tinggi. Tinggi tak bahasa aku? Dapat satu SPM pastilah terbaik. Terlebih sudah. (susah sungguh bahasa ni)

Khalifah sekalian, kalau anda semua perasan tak ada satu pun iklan dalam blog ni. Aku tulis dengan tulus untuk bacaan anak cucu di masa akan datang dan untuk kakak aku di perantauan yang nak tau perkembangan keluarga. Mungkin juga kepada sesiapa yang tersesat/ tidak tersesat ke blog ini secara sengaja atau tidak.

Bacaan semalam buat aku terpikir untuk membataskan kemunculan aku di alam maya (bajet sungguh). Tetapi, apakan daya..aku akan pastikan tak ada gambar yang terlalu comel dengan mulut muncung, mata terjegil dan pipi kembung untuk tatapan umum. Yang pasti lagakku umpama bibik-bibik sahaja. Pasti takkan ada lelaki berhidung belang yang cuba berkenalan. Maruah suami adalah terlalu berat untuk dijaga dan aku adalah contoh terbaik untuk anak-anak. (anak sahaja). Sekian, anda faham??...aku pun tak berapa faham..

muka bajet cun 10/3/2011

Wednesday, March 9, 2011

babe...rumah dapat lambat

setiap hari aku berharap rumah tu dapat cepat (mengharap saje ok) kerana..ia berada di luar kawalan aku..guys...very upset..salah aku jugak kot..tapi nak salahkan orang lain jugak-jugak.
salah aku adalah, terlalu menggedik-gedik nak ade rumah sendiri. tak cek pun betul-betul strata title/ geran tu dah ade ke belom. sungguh pecaye pada agen aka his relative..malas nak sebut, kang aku jugak yang kene smash..


salah owner sebab die pepandai je ngaku strata title tu dah ade..sape-sape nak beli rumah plis jangan terlalu gelojoh..wat's happening to me is sooo complicated..nasehat aku:




  1. jangan beli dari janda/ duda, i mean dalam SPA ade nama laki bini tapi one dah gone..

  2. cek wasiat yang dah gone tu sape pewaris die..kalo ade anak bawah umur lagi la serabut..nak kene pi amanah raya pulak..

  3. make sure geran/ strata title tu dah ade kat tangan owner bukan pada lawyer die (kes aku ni, tunggu lawyer pun dah 6 bulan)


mungkin kesusahan ini Allah janjikan yang lebih baik untuk aku..contohnye, kalau dapat rumah ni awal...duit adalah cukup-cukup untuk makan pakai sahaje..tapi kalau dapat pada bulan 8 nanti, duit epf dah buleh kuar plus annual increment..so mari kite enjoy!!

credit to iproperty
bukan kondo yek..rumah tidak bertanah sahaje..



kenot wait..

assalamualaikum..
how r u?? im fine..tq..

aku ni suke menjahanamkan bahase..tapi tiap kali buke blog sentiase berazam nak gunekan bahasa melayu tinggi..(berazam je laa hari-hari)
today is March 11, 2011...oh...sekejap je mase berlalu..dah bulan tige..i hav few things yang buat aku rase tak tahan cam nak mati..(MashaAllah...)
  1. first sekali, sentiasa menggedik-gedik nak pindah rumah..pindah rumah pun suke..tah hape-hape..lagi 51 hari yerr..sempat 2 kali gaji
  2. Dr. Rohaida akan pulang ke tanahair..nak jumpe my kakak n her family..nak dapat perfume..baju hanan.."tu je la ko tau," kate my kakak..emmm...48 hari lagi..
  3. nak pegi bercuti 2 hari 1 malam bersama kawan-kawan..lagi 15 hari
  4. Jcard day MV 47 hari lagi..nak mensoping barang letrik n barang rumah...

taaa....

agar-agar santan

aku pun tak tau nape aku prefer wat dessert dari masak lauk-pauk..penah dulu mase zaman anak dare mak smash aku sebab malas masak..asik nak wat dessert je kojenyer..
ayat mak...hahh..buleh kenyang laki ko makan dessert tu hari-hari (word dessert tu tipu je ok, sebab mak vocab tak tinggi)..cam ayat drama swasta kan...nasib baik kate-kate mak tak dimakbulkan (buleh gitu) hari ni (currently) aku dah pandai masak lauk-pauk n dessert sekali..perfect..laki ai sentiasa kenyang...(ye ke??)

tadaa...sebenarnye nak tayang ni...(kes menunjuk lebih)

first time buat, takde lapis-lapis
second time buat, dah terer sikit baru la santan tu timbul..

hidup segan mati tak mauuu..

assalamualaikum..
hai....selamat petang..wow!! angin bertiup kencang kat luar..ade guruh..langit gelap..ramalanku jap lagi hujan lebat akan turun..(budak tak sekolah pun leh ramal camni) tapi....hujan tak lebat punnnn.......(ramalanku salah belaka)
cube korang teka gambar kat atas ni pokok ape?tekalah..tekalaaa...tettt...sume salah...(ade ke orang nak layan teka teki aku ni?) hellooo....

oh sungguh kesian...ni pokok limau purut aku..pokok ni mangse keadaan..
keadaan pertama, mase daun die masih banyak aku petik wat masak paprik n tomyam
keadaan kedua, mase daun baru die nak tumbuh si pemetik daun telah memetiknya tanpa rase bersalah (macam petik daun teh tu) walaupun ibu menjerit senyaring mungkin (bese tangan tu, babap kang)

setiap hari aku berharap agar daunnye tumbuh kembali..plissss...agak-agak korang dah ghupe ni kire hidup tak??
gambar si pemetik daun yang sempat dicapture, agak seksi...
ohh...die sedang melarikan diri..

Tuesday, March 8, 2011

keciwa sungguh

those yang keje gomen mesti sangat biase ngan aplikasi hrmis..gunenye untuk apply cuti, buh all informasi diri n so on..di opis aku leh akses through egnet but at home kenela gune versi internet. first time cube aku gune puan mozilla sebab tak perasan die suh gune xplorer. second time cube aku dengan berhati-hatinye gune encik xplorer. the result can't display web pulok doh..kesimpulannye hari ni aku kene pegi keje sebab cuti tak dapat apply..siap ar sape-sape yang kate leh gune versi internet tu..opps..sapela aku nak lawan ngn encik jpa..

Monday, March 7, 2011

hari wanita

hari ni hari wanita..akceli aku pun tak tau..radio yang bagitau..
ni cite mase aku kat skol dulu..tak ingat darjah bape..yang pasti darjah satu takpun darjah dua..my teacher suh satu kelas bawak makanan untuk jamuan.. so i told my mak..
mak..esok cikgu suruh bawak makanan..
esoknye before gi skolah mak buatkan aku cucur badak..for budak-budak it isn't look nice seperti cupcakes (dulu takde lagi), cokelat, kek n kopok segala..korang tau kan cucur badak tu ape??
mak pulak buh dalam plastik je..(mak aku ni sempoi sungguh)..aku rase cam malu-malu nak letak atas meja cucur badak tu bile tengok budak lain letak makanan yang nampak sedap licious..(sekolah aku ni kire kat town jugak)..bile jamuan bermula sume kawan-kawan serbu makanan yang tak bape berkhasiat tu..n....takde sape nak makan cucur badak mak aku..
walaupun masih darjah satu/ dua sifat empathy tu dah ade dalam diri..
supaye mak tak kecik hati aku rase (tak ingat sangat dah ni)..aku makan sume cucur badak tu..sib baik ade dalam 5 ketui je kot..
takpe...demi mak...biarlah aku makan cucur badak tu di samping makanan lain (buruk lantak sejak kecil)..oh mak...i lebiuuu sangat...hari ini aku sangat suke makan cucur badak kat putraria..mak pulak dah tak penah wat cucur badak lagi..(jadi malas masak sebab sepanjang usia asik masak untuk anak n suami je)..sekian...selamat hari wanita!!!

ni la mak aku..shantek tak???shantek cam aku kan..my mak has brown eyes..so gojes..(puji lebih2 sebab mengharap duit pinjaman diluluskan)

tetap tak buleh challenge kesedapan cucur badak mak

hanan bertanye..

sampai je rumah smalam aku terus bukak peti surat..rutin hari-hari semasa tunggu lif turun. hanan pulak sibuk bukak peti surat orang lain..aku pas surat yang dapat kat hanan..supaye die benti main peti surat tu..

hanan: ape ni?
ibu: eh anak aku dah pandai cakap la..cam tak pecaye..(self talking)..ni surat..
hanan: ape ni?
ibu: ni surat..
hanan: ape ni?
ibu: ni surat..(bape kali nak tanye daa..kang tak jawab kang..jadi ibu yang malas..terbantut pulak perkembangan anak..)
hanan: ape ni?
ibu: ni surat maklang..
hanan: (diam sekejap)..lif sampai..
sampai pintu rumah..
hanan: ni ape?
ibu: ni surat maklang..
hanan terus g terjah bilik maklang..sambil tu aku bukak tudung n jam segala..
uittt hanan dah letak surat atas speaker..dan sambil menanti ibu..
hanan: mak nak titik mak..
habis dah..

Sunday, March 6, 2011

have a break


untuk pengguna sistem espkb tegar seperti aku, mase-mase sistem down harusla dimanfaatkan sepenuhnye..ape ke hal nye?? uitt..hari ni terase seperti tidak membuat kerja walaupun aku dah sign hampir 7 baucar. selalunye ade 30 baucar ke atas yer puan-puan untuk peak days..

pagi-pagi tadi aku telah khatam blog milik mereka yang dikurniakan wajah yang molek-molek..tengok gambar je..as usual isinyer aku malas nak bace..lantas aku terus mencapai eyeliner untuk kelihatan lebih cantik seperti mereka..sebelum ini aku adalah cantik sahaja..(untuk mengekalkan tahap keyakinan diri yang tinggi sila puji diri sendiri yer)..takpun sila pakse pasangan anda untuk puji diri anda..

opppsss..ape aku merepek ni..sila cek sistem balik adakah die sudah OK???

terus mengupload gambar yang dirasekan paling cantik

eee...mahal.mahal

dear sister..
already posted the doc this morning..ko nak pos laju kan...ambek ko...rege die RM84... mahal kan?? terkejut aku..tetibe nak switch ke pos biase.. tapi 2 minggu baru sampai..takut tak sempat..baru RM4 jew.. so pos laju ni dalam 3 hari dah dapat..nanti aku claim kat Mak Awe Bank yek..tracing no. EE935146663MY..

Thursday, March 3, 2011

rumah sewa

sebab rumah yang dibeli tak dapat lagi, aku kena sewa rumah aku sendiri..kahkahkahkah..lawak betul...rumah aku ker??? owner rumah ni cam tau-tau je aku kene monthly install RM550 kalo aku beli rumah tu..so die pun buh RM550 untuk aku sewa..amacam???nak setuju ke tak??

tengok bajet jap...
macam takde masalah.
tapi astro takde..

aku rase ok kot...my kak eda munchuk2..aku bukan taknak dok umah ko..tapi procedure nak dapat rumah tu lambat lagi..bulan 8 baru dapat..takkan nak dok umah ko selama 4 bulan..nanti barang ko sampai takde ruang nak letak..janganle sedih..aku bukan nak pindah jauh pun..menggetik2 je aku ni nak ade rumah sendiri..kikiki
1/5 hari pekerja ni aku pindah..so ade 2 bulan lagi..aku mintak masuk 2,3 hari sebelum..nak cat umah..kot ade duit..

Wednesday, March 2, 2011

selamat tengahari..

aku baru pas makan nasik..korang dah makan?? harini nak cite lain pulak..cite zaman skolah dilupakan sementara...takda feel nak citer..minggu ni aku sangat bz..wat bajet..pergghhh!!! dengar cam gempak jer..jenuh wei wat bajet 220 juta ni..macamle aku sorang je buat..hehe...aku buat bab2 strategi je..uihhh..memikiornye seperti seorang pengarah bahagian..padahal aku ni pegawai takde duit jer..so aku copy paste je la dari bajet tahun lepas ek..

informasi ni untuk kakak aku je ek. tadi aku google courier yang buleh hanta borang strata tu kat ko. aku guna pos malaysia je la ek.dalam 10 hari bekerja baru sampai kot. sementara tu ko prepare la...
-salinan ic ko ngan along (A4 paper , depan blakang ic dalam satu page)
-true gel pen black untuk sign borang tu..

fine RM1k n above kalo lewat imposed by pejabat tanah.

sekian, nanti aku emel ko..salam sayang buat anak buah..chuppchupp..

Tuesday, March 1, 2011

zaman sekolah

pagi tadi bile lalu tepi budak-budak yang nak pi skolah derang aku teringat time skolah dolu-dolu..ceewahhh..prakata aku..

aku skolah tadika kat kem tentera sg ara. ade bf lagi...kikiki..ooo..bukan...secret admirer sahaje..aku teringat time tadika tu...ok byk keje..nnt sambung..