Thursday, October 30, 2014

kite mulakan balik

as-salam
sedar tak sedar berat kite dah jadi 67kg
naik 5 kilo dari berat lame
memang tak sedar
tau-tau je dah gemuk balik

tibe-tibe kite jadi sensitif bile enche ahmad kutuk kite gemuk
terus berazam nak kurus macam model
die kate die melawak je
tapi kite tetap terase

semalam kite setat control makan sikit-sikit
rase nak beratkins semula
tapi harini dah bedal kuih n buah
xpe..
esok je kite mulakan

eh semalam kite wat exercise jugak
tak peluh pun
tibe-tibe enche ahmad balik dari surau
cepat-cepat kite masuk mandi
malu kalo kene kutuk lagi
sakit betis2 kite
enche ahmad naik heran bile kite suruh die urut
die kate tak nampak pun kite exercise
memangla...
kite kan exercise sorok-sorok
harini kite plan nak exercise lagi..
yang lebih proper..
lebih membakar lemak..

pembakar semangat

Sunday, October 26, 2014

masak nasi dalam microwave

as-salam
sihat ke?
kite cam biasela
plan nak re-atkins (atkins diet)
tapi tahler
maleh nak sebut banyak-banyak
kang tak jadi

i first heard about microwave rice cooker dalam 2006 gitu
mase tu kite keje kat jusco
attach pulak kat kitchen department
macam terer jugakle kite bab kitchen utensils ni
hard anordize ke, non-stick care instruction ke
macam-macam
kalo customer tanya tu
nampak tak bodoh sangat le
hehe

ok back to the topic
i first purchased cooker ni mase 2008 kat jusco
dalam RM39.90 camtu..if not mistaken
lunch je kiteorang masak nasi
nasik kat bandar damansara mahal tau time tu
after a few time we ol jadi malas
terus jadi kaye balik
sebab mampu beli nasi

so terperukla cooker ni kat rumah kite until 2013
when kite menyampah ngan rice cooker conventional yang suke berkerak
yelaa..
kite nak masak nasi 1 pot je
keraknye setengah pot
sakit hati kite
so periuk nasi biase tu kite letak bawah dapor
sekarang ni hari-hari kite gune cooker ni
senang nak basuh sebab tak melekat
tak berkerak
kalo nak panas balik just reheat je dalam microwave
senang keje kite
jimat beras..
sampai berkutu la beras kite tu nak tunggu habis

sukatan air macam masak nasi biase tuu..
tengok jugak jenis beras
selalunye kite lebihkan air sikit je
set microwave to medium heat in 20 minutes
untuk 2 pot ke atas tambah mase ke 25 minutes
kalo still lembik tambah lagi masa
try n error, hehe
sambil tu kite masak le lauk pulak
then dah siap untuk serve

P/S: takde lagi masalah kabinet berpeluh sebab wap nasi

okla..harap berinformatif la post ni yerr
till then, bye..
sesuai untuk family kecil yang tak makan nasi sangat, haha..

Thursday, October 16, 2014

farewell

as-salam
kite ni rajin jugak pegi makan-makan
tapi nak tangkap gambar..nak buat review..
macam tak kuase pulak

haritu kite gi makan-makan ngan budak unit kite
i didnt expect ni la kali pertama n kali terakhir kiteorang makan bersame
ececeh
walaupun kite dah dengar khabar angin kite akan ditukarkan
eh bukan sebab tak perform tau
ok. xmo riak..

we ol makan kat lelapan @ayer8
 i on je la...
harga food berpatutan la bagi kite
lauk banyak macam portion untuk 2 orang
rase not bad..
kalahle masakan kite..
haha

sekarang ni kite dah kat division baru
2 minggu keje segan-segan nak masuk
tu banyak mase ni
okla cekidout..




ni la budak2 kite..sume rajin2..bos je yang malas..tapi mane korang nak cari bos yang best camni..sempoi..baik..comel..pandai..matila..puji diri sendiri..


Wednesday, October 15, 2014

6th anniversary

as-salam
as u know
anniversary doesn't mean anything to me
just bertambah satu tahun lagi aku kene jage pakcik ni
hahaha..
ok. joke je
last year we ol bergaduh di hari anniversary
so tak best
tahun ni we ol balik kampung kat perak sempena raye haji
sebab nak sambut raye lebih excited
we ol pun terlupe hari anniversary
lagi hampeh
memasing tak romentik
every year i wish nak wat suprise untuk enche ahmad
tapi selalu tak menjadi
at dat time ai lupe la..ai takde duitla..
jadila anniversary tu doesn't mean anything to me

tapi kat blog ni tetap kite nak jadi romentik
selamat ulang tahun enche ahmad
dah tua-tua ni kurang sikit bergaduh
tapi orang kate,
pasangan yang selalu bergaduh tapi masih tak berpisah
adalah pasangan yang sangat mencintai antara satu sama lain
ececeh.....
ni la pakcik yang suke tengok cite tamil tu..tengah compare tangan atau muke lebih putih

Monday, October 13, 2014

2 tahun 6 tahun

as-salam
dari dulu lagi kite cakap nak wean off nuha atia
sampai ke saat ini masih tak berjaya
masih mengempeng macam biase bile balik sekolah
ejekla macam mane sekalipun
die wat dekk je..

kite pun kadang-kadang rase geram jugak..
susu soya takmo..susu kambing takmo..
die nak..susu mak die jugekkk
letih mak die ni..
malam-malam 2 3 kali terjage sebab nuha mencari-cari
camni nak tambah anak??
hurmmm..

kalo kakak hanan ratu air mata
si kecik ni ratu macam-macam
memang macam-macam..
kadang-kadang weol tergelak ngan keletah die je
ngan suare yang serak-serak basah
kuat pulak tu..
pandai cakap
kuat pukul orang
kuat merajuk
smart la kite rase

nuha ni selalu nak solat
kadang-kadang kite malas nak layan
mase die tengah ambik wuduk tu kite cepat-cepat solat
udahle mengamuk sebab ibu tak tunggu
solat dua saat terus cabut telekung
wat penat den je..
haha..

setakat ni dah ade 5 baju frozen
asik nak pakai baju frozen je
setiap kali ade jualan kite beli satu
bukan mahal pun
RM5 je
printing pun cepat tanggal
udah kompelin baju koyak
takmo pakai

k la..layan gambo yer..

Thursday, October 9, 2014

kalau nak tu..nak jugak..

as-salam
selamat hari jumaat
ape khabar?
kite bertambah-tambah sihat ni
haiyaa..
tak tau bile nak insaf
kite cube ok

pagi ni kite cakap kat enche ahmad
kite nak beli kete lagi 1
kite ni jenis
kalo nak something tu
nak time-time tu jugak
biarpun berpatah arang berkerat rotan
haiyakk..
ape jenis perangai ni
tapi sebab duit takde
kite jadi rational sikit

kite rase susah kalo ade kelas hari sabtu
kite nak gune kete
enche ahmad pun nak gune kete jugak
ye laa..enche ahmad kene angkut budak2 tu..
sekarang ni memang berhantar dan berambik kite kat Cyberjaya nun

pastu kite ni macam takde can nak balik lambat
at least kalo ade lagi satu kete
boleh enche ahmad ambik budak2 tu dulu
people minded kan
sape balik lambat tu la yang baguihhh
balik awai ni tak bapa baguihhh
haishh
macam-macam pulak kite ni kan
kite rase macam nak pinjam je kete kancil kat kampung tu
sure mak kite bebel nanti
huhuhu
ntahla..
kite tak boleh nak pikir dah
isi je la minyak kete banyak2..
awatla jibby pi kurangkan subsidi
sakit hati kite..

Wednesday, October 8, 2014

kaison-buluh kecil

as-salam
sejak join group deko ni makin rajin kite deko rumah
banyak ilmu-ilmu yang kite dapat
termasuk tempat shopping barang deko yang cantik-cantik dan murah
yang tak bestnye kaison ni jauh dari rumah kite
tapi..
dekat le jugak dengan rumah mak kite dan mak mertua kite
so kalo balik kampung tu
ambik peluangla pi terjah
kat kaison manjung la yang kite paling teruja
senang nak parking..
kl festival city mall pun ok gak
tapi kaison kat atas sangat
kalo bawak barang besar tu susahle jugak nak angkat
parking pun nasib-nasib je ade

buluh ni kite dah aim dari cuti merdeka hari tu
kunun nak beli kat kl
tapi tak beli-beli
last-last kite beli jugak kat manjung
memang tak muat kete viva
sian hanan sempit-sempit ngan buluh ni
harga RM3.90 je satu set
kite beli dua
simple je kan..
sesimple kite la kan..
dulu rumah mak kite ade je buluh ni
tapi dah tebang pokok nye..
kalo tak leh ambik je kat pokok
hohoho..
k la nk sambung buat keje
bye


Thursday, October 2, 2014

sakit jiwa raga

assalam
ni la antara part-part dalam rumah kite yang sangat tak teratur
mencikla..
kalo enche ahmad die relax je
tapi untuk kite...
no no no...

untuk pengetahuan u ol
balkoni kite ni kecik je
kalo ujan tu habis tempias
so nak selamat kite jemur je dalam rumah
tetibe kite rase nak buat pendekatan baru
ececeh pendekatan tuu...
kite plan nak pasang awning kat backyard
supaya kite boleh sidai baju di situ

kelmarin kite beli space saving rack dari lazada
rm84 je
terus lori gdex part tepi kementerian kewangan ni
tapi barang ade kesan karat sikit
tahle malas nak tukar2
malam tadi gighle kite susun toiletteries n detergent atas rak tu
hasilnye ok je la...
sebab mood rajin tu tak datang lagi
tapi tempat laundry kite masih sepah
oklah nanti bile dah kemas kite update ye..
till then..
bye

plastik n pasu tu dari dulu-dulu lagi suruh enche ahmad buang tapi tak dibuangnye..nak jadi hoaders? kunun nak gune..tapi dok bertahun tang tu jugak haruslah diclearkan
semak yang dimaksudkan
nak buang tingkap ni ganti yang permanent
ni pun nak buang gak..rak putih try masuk kabinet
blind pun nak buang..arrghh..sume nak buangla..tensen!!