as-salam..it is day-11..so far so good...menu pantang tip top...day-4 dah makan sup ayam, sup ikan, masak lemak, kari daging, ikan goreng di samping kuah rebus n masak pindang..cokelat hanan pun aku telan, chips n mamee sekali..i said to mak..takkan makan secebis pun nak effect..betul tak???
walaupun cuaca terik..tak panas di waktu tengahari until nite as a/c on je from 12-9pm...(menangis nak bayo bil letrik mak awe)..tido malam je panas sket...tapi kat kg ni kerap hujan di malam hari..overall...best..sejuk..huahuahua..
yang tak best sangat..tak dapat kuar umah je...hati dah menyentap-nyentap nak kuar soping..soping online pun jadi...tapi kewangan tak mengizinkan sangat..
lagi satu yang tak best is rutin yang same tiap hari..ngadap nuha, cik hanan, tv n sometimes fb n blog..pam susu, bertungku, berbengkung n berstokin..sekian..from kg sg wangi wit luv..
Sunday, April 29, 2012
Monday, April 16, 2012
sakit nak mampuihh...
as-salam..
pagi tadi ade bloody show lagi..kuantiti agak banyak..nak pi hospital ke tak? dok berkira-kira lagi..takde kontraksi, takde pecah air ketuban..macam hanan dulu disuruhnye balik sebab laluan tak bukak lagi..takpelah pi la jugak...takut ade pape risiko lain..akceli aku paling tak suke vagina exam tu...sakit nak mampuih...tarik nafas macam mane pun still terase....jolok more than 3 times tu...arrghhh...tertekan..akceli i can say no...ni yang aku bace kat internet becoz experienced midwife boleh tau bukaan servik tu dah besar mane through observation je..geram betul aku..
at last..kan aku dah kate...mesti kene balik umah dulu...tambah pulak wad kat hospital tu sentiase je penuh..balik umah nak terkucil pun rase sakit gile..huhu...i should learn from experience kan? dah sakit sesangat nanti baru aku gi hospital lagi..sekarang ni tarik nafas pepanjang n relax...overdue pun overdue la...
pagi tadi ade bloody show lagi..kuantiti agak banyak..nak pi hospital ke tak? dok berkira-kira lagi..takde kontraksi, takde pecah air ketuban..macam hanan dulu disuruhnye balik sebab laluan tak bukak lagi..takpelah pi la jugak...takut ade pape risiko lain..akceli aku paling tak suke vagina exam tu...sakit nak mampuih...tarik nafas macam mane pun still terase....jolok more than 3 times tu...arrghhh...tertekan..akceli i can say no...ni yang aku bace kat internet becoz experienced midwife boleh tau bukaan servik tu dah besar mane through observation je..geram betul aku..
at last..kan aku dah kate...mesti kene balik umah dulu...tambah pulak wad kat hospital tu sentiase je penuh..balik umah nak terkucil pun rase sakit gile..huhu...i should learn from experience kan? dah sakit sesangat nanti baru aku gi hospital lagi..sekarang ni tarik nafas pepanjang n relax...overdue pun overdue la...
Sunday, April 15, 2012
bloody show
as-salam
pagi ni dah ade bloody show..walaupun tak banyak but still hepi...nasib baik aku tak flush ag..timbul pulak darah tu..huhu...lg 72 jam bersalin le aku ni..hehe... Insya Allah..as it is not together wit contraction, aku relex je la ..kalo anak pertame ni dah lame g sepital..cam hanan dulu...disuruhnye balik sebab tak bukak lagi..pas 3,4 hari baru beranak..
weekend ni gi jalan byk2..nk pegi jauh, takut..sape nk drive nanti...so g jalan dekat-dekat je..2,3 jam balik umah balik..cukupla berjalan sejam dua kat soping komplek tu..nak wat kat stepper lenguh kaki-kaki..nk tawaf rumah terlalu kecik pulak..
harap2 semuanya dipermudahkan...Amin...
pagi ni dah ade bloody show..walaupun tak banyak but still hepi...nasib baik aku tak flush ag..timbul pulak darah tu..huhu...lg 72 jam bersalin le aku ni..hehe... Insya Allah..as it is not together wit contraction, aku relex je la ..kalo anak pertame ni dah lame g sepital..cam hanan dulu...disuruhnye balik sebab tak bukak lagi..pas 3,4 hari baru beranak..
weekend ni gi jalan byk2..nk pegi jauh, takut..sape nk drive nanti...so g jalan dekat-dekat je..2,3 jam balik umah balik..cukupla berjalan sejam dua kat soping komplek tu..nak wat kat stepper lenguh kaki-kaki..nk tawaf rumah terlalu kecik pulak..
harap2 semuanya dipermudahkan...Amin...
Thursday, April 12, 2012
on my due day
as-salam...
semalam dah ade main sign of labour..dah kuar mucus plug tapi bukan bloody show...aku relex je la..i know kelahiran ini memang akan overdue...so pepagi tadi ai mintak encik somi cek kan duit kete...yeay...dah masuk!!! ai remind my self today is my due date ni...nak kuar ke tak??? kalo jadi pape sape nak tolong?
at last aku decide untuk keluar jugak...tindakan berani mati ni..huhu..sampai je kat bsn ai mintak borang untuk banker's cek.."bsn takde banker's cek kak" sudah...he said ai boleh buat interbank transfer then buat banker's cek kat bank lain...haiyokkk...makan mase tu...ai nak harini jugak..
aku pegi maybank pulak selang bape kedai dari bsn tu..ingat nak deposit duit...sekali wallet lupe bawak pulak...aduhaiii...at the same time i called encik somi camne nak buat ni...aku plan nak withdraw cash then bawak gi maybank buat cek..sekali lagi tindakan berani mati..huhu...rm35k plus-plus tu...risau jugak..aku ni dahle on due pregnancy and bawak budak umur 2 tahun 9 bulan yang tak reti dok diam...kalo ade orang rompak tak ke naya tu...encik somi said kalo ade orang escort takpe...kelas ko maria, ade orang eskot2...takpun wait for him mase solat jumaat nanti...tapi bsn tutup kul satu...so how???
i decide balik umah dulu ambik wallet n cekelat hanan..pastu gi bsn balik...ai tanye boleh tak mintak polis eskot aku gi maybank nanti kalo aku withdraw cash tu...budak bsn said boleh je kak...Alhamdulillah..
dah kuar duit aku pun cepat2 masukkan dalam handbag...dalam hati rase takut jugak..rm35k tuuu..polis tu takle eskot aku pun...die tengok aku dari jauh je...sampai maybank rase dah selamat sikit..so far so goood...setel akhirnya banker's cek tu...tanpa buang mase aku pun gi setelkan payment kete kat perodua...Alhamdulillah...sume dah setel ni..selasa atau rabu depan dah leh angkat kete viva tu..huhu...so baby..baby leh kuar anytime dari sekarang..huhu...dah accomplished my misssion..dun try dis at home...huhu...
semalam dah ade main sign of labour..dah kuar mucus plug tapi bukan bloody show...aku relex je la..i know kelahiran ini memang akan overdue...so pepagi tadi ai mintak encik somi cek kan duit kete...yeay...dah masuk!!! ai remind my self today is my due date ni...nak kuar ke tak??? kalo jadi pape sape nak tolong?
at last aku decide untuk keluar jugak...tindakan berani mati ni..huhu..sampai je kat bsn ai mintak borang untuk banker's cek.."bsn takde banker's cek kak" sudah...he said ai boleh buat interbank transfer then buat banker's cek kat bank lain...haiyokkk...makan mase tu...ai nak harini jugak..
aku pegi maybank pulak selang bape kedai dari bsn tu..ingat nak deposit duit...sekali wallet lupe bawak pulak...aduhaiii...at the same time i called encik somi camne nak buat ni...aku plan nak withdraw cash then bawak gi maybank buat cek..sekali lagi tindakan berani mati..huhu...rm35k plus-plus tu...risau jugak..aku ni dahle on due pregnancy and bawak budak umur 2 tahun 9 bulan yang tak reti dok diam...kalo ade orang rompak tak ke naya tu...encik somi said kalo ade orang escort takpe...kelas ko maria, ade orang eskot2...takpun wait for him mase solat jumaat nanti...tapi bsn tutup kul satu...so how???
i decide balik umah dulu ambik wallet n cekelat hanan..pastu gi bsn balik...ai tanye boleh tak mintak polis eskot aku gi maybank nanti kalo aku withdraw cash tu...budak bsn said boleh je kak...Alhamdulillah..
dah kuar duit aku pun cepat2 masukkan dalam handbag...dalam hati rase takut jugak..rm35k tuuu..polis tu takle eskot aku pun...die tengok aku dari jauh je...sampai maybank rase dah selamat sikit..so far so goood...setel akhirnya banker's cek tu...tanpa buang mase aku pun gi setelkan payment kete kat perodua...Alhamdulillah...sume dah setel ni..selasa atau rabu depan dah leh angkat kete viva tu..huhu...so baby..baby leh kuar anytime dari sekarang..huhu...dah accomplished my misssion..dun try dis at home...huhu...
Wednesday, April 11, 2012
ok keluar sekarang :-)
as-salam..
baru pas makan mee bandung...tapi rasenye tak jauh beza dari mee goreng...hebat tak?? 2 in 1 ni..
i feel down today..duit kete tak masuk lagi sampai harini..penat menanti.. aku dah patah hati...(boleh gitu??)so baby..baby leh keluar bile2 masa dari sekarang..ibu malas dah nak tunggu...mase kol AG pagi tadi he said minggu depan kot baru masuk..haiyokk...tengah pantang le aku gi buat cek...KECUALI..
baby takmo kuar lagi sampai minggu depan jugak..aku pun tak tau nak ikut EDD mane 13 or 23? rase nak pi scan lagi sekali je...pressure jugak overdue ni...i should do "101 thing to do if u r overdue" la camni..banyak tu..macam-macam ade...termasuk basuh baju baby again, cek balik brg hospital..sume again-again la..malasnyerr..ok la hari ni plan nak pi tengok kaler kete..hope ade yang sudi menemani...enche ahmad takleh tinggalkan futsal die...ggrrrrr...aku nak bersalin esok pun ade hati nak main futsal lagi..nyampah..:-(
baru pas makan mee bandung...tapi rasenye tak jauh beza dari mee goreng...hebat tak?? 2 in 1 ni..
i feel down today..duit kete tak masuk lagi sampai harini..penat menanti.. aku dah patah hati...(boleh gitu??)so baby..baby leh keluar bile2 masa dari sekarang..ibu malas dah nak tunggu...mase kol AG pagi tadi he said minggu depan kot baru masuk..haiyokk...tengah pantang le aku gi buat cek...KECUALI..
baby takmo kuar lagi sampai minggu depan jugak..aku pun tak tau nak ikut EDD mane 13 or 23? rase nak pi scan lagi sekali je...pressure jugak overdue ni...i should do "101 thing to do if u r overdue" la camni..banyak tu..macam-macam ade...termasuk basuh baju baby again, cek balik brg hospital..sume again-again la..malasnyerr..ok la hari ni plan nak pi tengok kaler kete..hope ade yang sudi menemani...enche ahmad takleh tinggalkan futsal die...ggrrrrr...aku nak bersalin esok pun ade hati nak main futsal lagi..nyampah..:-(
Tuesday, April 10, 2012
false or true labour
as-salam..
how r u..?? if i have d same labour patern as hanan..esok malam dah boleh bersalin dah..hehe..tapi takde tande-tande lagi..false contraction tu adela..so camne nak cepatkan proses bersalin? haa..pi exercise banyak-banyak..tapi aku tak buat pun...akceli i tried to lembabkan d process. i said to d baby..jangan keluaq lagi naa..ibu ade satu task penting yang perlu diselesaikan before bersalin..hehe...boleh gitu??
i still waiting duit kete yang tak masuk-masuk lagi...haishh...lamenye...ingatkan harini...hope for tomorrow...tapi esok cuti pulak...if not terpaksela aku dalam pantang-pantang tu gi bsn...buat bankers cek n setelkan payment..huhuhu...gatai lagi beli kete last minute..
semoga segala urusanku dipermudahkan...
how r u..?? if i have d same labour patern as hanan..esok malam dah boleh bersalin dah..hehe..tapi takde tande-tande lagi..false contraction tu adela..so camne nak cepatkan proses bersalin? haa..pi exercise banyak-banyak..tapi aku tak buat pun...akceli i tried to lembabkan d process. i said to d baby..jangan keluaq lagi naa..ibu ade satu task penting yang perlu diselesaikan before bersalin..hehe...boleh gitu??
i still waiting duit kete yang tak masuk-masuk lagi...haishh...lamenye...ingatkan harini...hope for tomorrow...tapi esok cuti pulak...if not terpaksela aku dalam pantang-pantang tu gi bsn...buat bankers cek n setelkan payment..huhuhu...gatai lagi beli kete last minute..
semoga segala urusanku dipermudahkan...
Friday, April 6, 2012
kuih keria
as-salam..
i dun know why...if other expected mummy bizi nk nesting..ai prefer cooking..nak kate lapo takle jugak...suke nak makan manis-manis..macam tiada esoknya..kek batik tak habis lagi nak buat kueh keria pulak..pehtu ade hati lagi nak buat puding laici...wat tis insane all about..hohoho...my kakak...plis come...habiskan kuih-kuih ni..
i dun know why...if other expected mummy bizi nk nesting..ai prefer cooking..nak kate lapo takle jugak...suke nak makan manis-manis..macam tiada esoknya..kek batik tak habis lagi nak buat kueh keria pulak..pehtu ade hati lagi nak buat puding laici...wat tis insane all about..hohoho...my kakak...plis come...habiskan kuih-kuih ni..
Thursday, April 5, 2012
kek batik
as-salam
lame betul rasenye takde post masak-masak..ade buat desert tu..tapi tak menjadi..
lately ni terase nak makan manis-manis je..coklat...aiskrim..kek...gigih tu pegi econsaves cari bahan..dengan cik hanan n groceries rase tak terkawal troley tu..
balik-balik terus membaking..cian cik hanan makan cereal je for lunch..saye pulak makan sup malam tadi..baguss...tak membazir...:-)
kek batik still dalam fridge..tak keras lagi..cekidout for resepi..setengah adunan je..
100g milo
30 keping biskut weetameal (suka hati aku je tak guna biskut merie)
3 biji telur yang kecik
1/2 tin susu pekat manis
1 sudu besar serbuk coklat
1 sudu besar air panas
1/2 buku butter
esen vanila (takbuh sebab takde)
satukan semua bahan dalam mangkuk except butter
kacau sebati..panaskan dalam kuali dengan api yang kecil...
masukkan butter dan kacau sampai pekat..
alaskan acuan dengan kertas minyak (aku guna aluminium foil)
susun biskut cantik-cantik..sendukkan adunan dan ratakan
ulang step ni sampai habis..at last tekan bahagian atas dengan plastik
sejukkan dalam fridge
| dah siap potong |
Monday, April 2, 2012
tanda-tanda bersalin
as-salam..
setakat ni takde major sign lagi..macam lendir campur darah yang disebut-sebut oleh misi..but i have cirit dan loya..tengahari tadi terkeluar segala bekfes...tak terpikir tu pun early sign of labour..huhu..next friday nak bersalin dah ni..
perasaan bercampur baur..kadang-kadang rase nak cepat..kadang-kadang rase nak lambat...haishh..but not now la..ade pending tasks yang perlu diselesaikan...
esok, cek up 38 minggu..gi opis jap sign laporan kehilangan aset..4/4-appoinment hanan ngan paed
dis week harap duit kete dah masuk, nak buat cek untuk perodua
next week nak gi amek kete pulak, nak serah geran, resit bagai kat opis
so jumaat depan baru keluar ye baby...hampess mak ko ni..banyak plak keje die...tak fokus langsung..huhu..
sign of drop macam dah ade..sok nak cek kepale baby dah engage ke belum...rase sengal sangat kat bawah ni..sign of nesting takde pulak..masih sanggup tengok rumah yang disepahkan oleh hanan..hope kebizian minggu ni akan menyenangkan process bersalin nanti..InsyaAllah..
setakat ni takde major sign lagi..macam lendir campur darah yang disebut-sebut oleh misi..but i have cirit dan loya..tengahari tadi terkeluar segala bekfes...tak terpikir tu pun early sign of labour..huhu..next friday nak bersalin dah ni..
perasaan bercampur baur..kadang-kadang rase nak cepat..kadang-kadang rase nak lambat...haishh..but not now la..ade pending tasks yang perlu diselesaikan...
esok, cek up 38 minggu..gi opis jap sign laporan kehilangan aset..4/4-appoinment hanan ngan paed
dis week harap duit kete dah masuk, nak buat cek untuk perodua
next week nak gi amek kete pulak, nak serah geran, resit bagai kat opis
so jumaat depan baru keluar ye baby...hampess mak ko ni..banyak plak keje die...tak fokus langsung..huhu..
sign of drop macam dah ade..sok nak cek kepale baby dah engage ke belum...rase sengal sangat kat bawah ni..sign of nesting takde pulak..masih sanggup tengok rumah yang disepahkan oleh hanan..hope kebizian minggu ni akan menyenangkan process bersalin nanti..InsyaAllah..
Subscribe to:
Posts (Atom)