Sunday, October 30, 2011

gain weight

alamak..seperti yang dijangka i gained weight 2.3kg dalam masa sebulan..kalo tiap bulan naik gini mau 20kg sampai deliver nanti..misi pun dah advice suh kawal selera makan tu..ish..ish..ish...ok lah kurangkan karbo lebihkan buah n sayur..minum susu..next visit baru scan..tadi dah dengar jantung baby..hati berbunge-bunge..mengandung sulung pun takde feel gini..

Thursday, October 27, 2011

week 16

assalamualaikum..harini genap week 16..so far so good..tapi loya di pagi dan petang hari masih ada..pelik betul..lapar je loya..loya je lapar..dah dapat rase ade something menguit dalam perut..betulkah?? ke perasaan aku je..dalam week ni jugak aku cramp buat pertama kalinye..pastu gatal suh enche suami urut..bengkak pulak dah..susah nak jalan-jalan cari makan..harini makin ok..leh jalan gi jpn cari lunch jap lagi..

next monday ade checkup..hope sumenye ok..bulan lepas naik 600gram je..kalini mau naik berkilo-kilo kot..eheh..tapi aku memang ade sindrom tak lalu makan di petang dan malam hari..kalo tak ngandung mau dah selim melim ni..

akceli aku ni ade penyakit malu nak ngaku pregnant dalam FB..like je sudah..tak mau heboh-heboh..sape-sape yang pm aku, aku iyekanlah..malu aiii...ngade sungguh..sebenarnye teringin sangat nak ade gambar pregnant pegang perut..dulu tak merasa..aku pun tak tau nape aku tak tangkap gambar mase pregnant yang lepas..kurang cun kot...impian kali ni nak suh enche somi tangkap gambar aku banyak-banyak..hehehe..boleh gitu??oklah..aku takde keje ni..tak kosa dah nak taip panjang-panjang..taaa..nak layan you tube..

Wednesday, October 26, 2011

anak ayah

assalamualaikum..selamat pagi..semoga ceria-ceria sahaja..sejak akhir-akhir ni aku hidup dengan harmoninye..pas hanan stop breastfeed dah jadi anak ayah budak kecik ni..mane ayah gi sume nak ikot..bestnyer haku..walaupun lepak mamak ngan kawan-kawan cik hanan tetap diangkut sekali..good job cik hanan..takdela ayah nak lepak lame-lame..aku pun dah bagi hint kat cik abang, nak kuar mane-mane sorang kena bawak bersama..tak kuasa ai nak susah payah jage dua-dua sekali..

anak ayah ke anak ibu?
susah cik hanan nak jawab...sebab tak paham..

Monday, October 24, 2011

my passion

as-salam...ape kabo?? sihat tak???aku, kalo sentiasa cukup makan tu adalah sihat..kalo lapo asik loye je..ngade tau...akceli i am aiming for spectra 3..dah tanye tau kawan-kawan...semangat sangat nak mengepam..why spectra 3? bajet terase ciput dan aku tak plan nak ade anak yang ramai (2 cukup kot) kalo beli memahal tu rase membazir pulak..but it end up dengan lain pulak..hiks..i called my husband just nak melapor je..bukan mintak kebenaran pown..

D: bang, saye nak beli breastpump ni..rege dalam 255 something..
A: its up to you..duit sayangkan..oklah ade patient ni..
D: yolahhh..
in the evening
A: sayang pesal harga pump tu murah sangat, kate haritu mahal...
D: (terpakse senyum-senyum)..it is akceli in pound..
A: mak aii...beli blackberry pun dapat ni..kate susu badan sket
D: saye akan cube yang terbaik (ayat poyo)..lagi pun leh compensate... cer abang kira...kalo FM RM100 permonth setahun dah RM1200..hah kan dah dapat balik modal tu..

see...betape aku semangatnye..terpakse lupakan sofa impian..semoga breastpumpku selamat sampai ke Malaysia..

Sunday, October 23, 2011

learn from mistakes

banyak pulak mistakes aku ek..akceli i am very excited menghabiskan duit untuk barang baby.. (mengalahkan anak pertama) walaupun lambat lagi..aku bedikit-dikitlah..nak beli lumpsum mane nak mampu..at first aku singkapkan dulu mistakes yang aku buat dulu:

1.takde pengetahuan pasal breastfeed..ade beli pam..yang cokia punye..tapi tak guna..sakit lorr..kali ni dah pandai sket..berhasrat nak fully breastfeed..telah menginvestkan sejumlah wang yang banyak..hohoho..harap misi berjaya...harap jugak t*t*k tak sakit..hiks..habis bonus mak, nak..
2.beli playpen..tak guna jugak..nak beli baby cot pulak kali ni..harap ade rezeki lebih tahun depan..increment oh increment..
3.menyusahkan diri merebus botol susu dan menggunakan air panas untuk panaskan susu semula..cara conventional..kali ni dah maju sikit..tak mahal sangat..harap digunakan sepenuhnya..
4.kena tunggu air panas nak mandikan baby..mintak belas kasihan bonus enche ahmad shah nak pasang water heater..balik ni nak suh die bukak blog ni..hahaha..best

from day to day aku alwiz carik barang yang boleh menyenangkan aku di masa hadapan..risau sangat tak cukup kaki tangan nak handle 2 orang budak..harap-harap rezeki tu sentiasa menyebelahi aku..amin..

Monday, October 17, 2011

dia berkorban

as-salam...suke word 'dia' tu..hihihi..akceli dah lame dok pikir-pikir..i know dia takkan bukak pun blog ni..but nak jugak wat dedication..suamiku is very ambitious..namepun lelaki...he has his own dream..tetapi sebab aku..

before this he was a supervisor @multinational retail company (poyo aku ni)..very workaholic dan sangat perform..(puji melambung-lambung) T4 promotion to asst. manager tu sangatlah cerah..tapi sebab aku, dia mengalah..

sebab aku dia jadi pembantu tadbir (don't get me wrong)..tinggallah impian, tinggallah angan-angan..haiyoo sedih...thank you sayang..mungkin Allah merancang sesuatu yang lebih baik untuk kita..e.g. more quality time together..

akceli luahan hati ni nak dipanjangkan lagi..tetapi kesuntukan masa ditambah pulak dengan air mata..

tarikh persaraan

semalam nak isi borang bpp..ade column tarikh persaraan.pandai-pandai je aku letak ikut tarikh lantikan..akceli ikut tarikh lahir..pandainye aku...cube google "tarikh persaraan"..masuk portal pencen-jpa..so tarikh persaraan aku ialah 3 sept. 2038..ade lagi 27 tahun aku nak berkhidmat..hadoiii...hanan dah umur 29 tahun time tu..dah beranak pinak kot..dan aku akan jadi opah...kalau dipanjangkan umur..

Sunday, October 16, 2011

dia terabai

yeke nak baby comel kena tengok baby yang comel??



dah nak masuk week 15..baru perasan..sometimes macam tak rase mengandung..berbeda from pregnancy pertama yang suke poyo-poyo gile babas..yang paling ketara sekali aku tak minum susu..T4 diserang sakit-sakit belakang yang amat...serve aku rite..sian anak aku sorang ni...tak tauler salah tang mane..i am addicted to minuman berkarbonat..kalo staf aku takut-takut nak minum coke..bagi aku no hal..aku plak yang bagi kebenaran untuk die minum..hahaha..so i promise myself no bicarbonate beverage dah after ni..


semalam dah beli susu..anlene mahal sangat kan? minum susu kotak tu lagi costly..so aku try anmum materna perisa coklat..tak bancuh lagi ni..hope sedap macam milo..semoga sakit belakang aku ni berkurang...


dah lame tak cite pasal rumah..after lebih 1 year waiting minggu ni nak submit dah kat bpp..hope diluluskan..nampaknye aku kena sewa rumah tu sampai ujung tahun kot..rase excited tu dah kurang...sebab lame menunggu..

Wednesday, October 12, 2011

bizi bizi bizi

saye sangat sibuk. senarai tugas dah bertambah. kena handle jpka dan bajet. sedang mengikuti bengkel outcome based budgeting untuk bajet 2013. diserang sakit kepala yang amat kerana baucar banyak. tak larat tengok no. akaun..uwekkk..pressure dari bos..kene wat keje orang lain..tak dapat gaji dier..tahun depan mau balas cukup-cukup..cuti 4 bulan yer..

Sunday, October 9, 2011

soalan maths

as-salam..bile kali terakhir korang buat soalan maths?? aku...mase belajar business maths dulu..setakat tambah tolak tu hari-hari aku buat..boleh dikira ke?? dah le pakai calculator..penah bace pasal wanita yahudi yang buat soalan maths time peknen?
i think kalo bende baik tak salah nak cube kan..aku pun setat google soalan calculus...bajet sungguh..as soon nampak functions, limits sume tu...hekeleh betulla..lost..kene masuk skolah balik..nothing dalam pale otak ni..carik pulak soalan matematik tambahan..aduhh..camne nak setel ni??? add maths tak score time espiem..hahaha..k lah buat keje dulu..taa

Thursday, October 6, 2011

over betul..

sape tak sabo nak dengar pembentangan bajet?? aku! aku!..takyah dengar kul 3 ni..part naik gaji mesti tang hujung-hujung..balik umah satgi baru dengar.
its already 13 weeks..but all the day sickness aku ni tak sudah-sudah..bile mau berakhir huh??? penat dah ni..hope tak berpanjangan sampai deliver nanti..tak best la...makan tak kena, tak makan lagilah tak kena..ade masalah selera makan...aduss..tak penah berlaku dalam hidup tak lalu makan ni..selalunye lalu je..
oklah mau setelkan keje sket..pastu nak sibuk tengok tv jap..taa...

vocab sikit

hanan is vocabless..asik mumbling saje..aku tak paham...die akan mule tensen bile aku cakap "ibu tak paham hanan cakap ape" terus die menangis sambil menggaru kepala dengan ganasnya..

so semalam aku merajinkan diri untuk mengajar hanan vocabulary..eceh...sebab jiwanya telah sebati dengan ajaran ayah...segala yang ibu ajar akan ditanya berulang kali...semua serangga adalah emut..(semut) ibu ajar ant kurang diterima pakai..banana is isang, cat is meow-meow, dog is kong-kong...aduss..napela ayah ko ajar cam gini..ibu bukan saje nak hanan tau flower but tulip, rose, carnation..poyo sungguh mak hanan ni..oh hanan...ibu tak kisah pun hanan nak sebut cammane..dun wori...tak semestinya kecik-kecik pandai dah besar pandai jugakkan..tengok macam maklong tu..dapat UPSR 3B 1C pun leh dapat Phd..

hanan jugak akan keep on asking kalo aku cakap tak tau..enche suami cakap belasah je ape-ape jawapan..jangan cakap tak tau..tak sampai hati nak tipu hanan..kadang-kadang aku pun tak tau binatang ape dalam jungle junction tu..nak kate rabbit bukan rabbit..tapi macam rabbit..so aku cakap dinosaur pun hanan akan terima.."jawapan tak tahu tak boleh diterima yer.." bagus jugak anak aku ni..hekhek..
oklah mau balik sudah..bye..

Monday, October 3, 2011

prenatal vits

hari ni aku sangat rajin membuat keje lain..hiks..i try to sibuk-sibuks nak tau how much quantity prenatal vits i should take..gomen clinic owez bekalkan folic asid, iron, b complex dan ascorbic asic (vit c). the problem is the quantity is too much..i think..
for example folid asid sepatutnya diambil 400-600 micrograms per day, but 1 tablet yang doc bagi tu dah 5 miligrams (mg)..kalo convert to micrograms (mcg) dah jadi 5000mcg..auww..takut ai..sib baik slalu skip amek vits..hahaha.
example no. 2 iron perlu diambil sebanyak 27mg per day..but the tablet contains 200mg..c???ngade-ngade je aku ni.. dulu bantai je kan...so???
ni la jadinya bile CPA Diana nak jadi Dr. Diana..ahaks..
for more info, http://www.babycenter.com/0_iron-in-your-pregnancy-diet_1468.bc?page=2
http://www.babycenter.com/0_folic-acid-in-your-pregnancy-diet_476.bc

Sunday, October 2, 2011

happy-happy

Assalamualaikum..korang sihat tak?? aku cam biase je la..morning sickness tu dah kurang tapi ade nite sickness lak..so aku tido seawal jam 8.00 malam..solat Isyak keesokan paginya..tak baik kan?? as soon as pas maghrib je, aku tak boleh nak bertahan dah...badan berangin semacam..kepala lak rase berat je..ubatnya harus tido sahaje..ayahle yang melayan cik hanan masak sampai kul 10 malam..

my husband tak keje shift dah...yeay...takdelah rungutan enche ahmad shah dah pasni..normal working hour dan weekend leh bercuti..buleh mak hanan jalan-jalan abiskan duit..dengar-dengar ade pulak pelarasan gajiu ntuk penjawat awam..makin bestla mak hanan..rezeki..semalam ade exhibition kat Mid Valley ..i thought untuk baby tapi kids lahh..ade jugak booth yang jual breastpump..tapi agak mahal kate kawan saye..tengah dok aim spectra 3..plan untuk mengepam pasni..disebabkan aku tak merancang untuk ade anak yang ramai..spectra 3 rase berbaloi..dari medela yang mahal nak mampus tu..kalo tak guna leh pas kat adik beradik..

sila lihat wish list..ehem-ehem..tapi tak tick lagi tang chopper tu..about a year aku dok wish je..semalam hajat dah tercapai..akceli aku sangat lenguh nak guna lesung batu n dry blender dah rosak..dengan ngade2nya aku pi beli mini chopper ni..best...tak lenguh dah tangan pasni..see..banyak tak best things happened..so sangat gumbiralah..esok my 3rd anniversary..cepat-cepat wish aku..