Wednesday, August 26, 2015

beg mahal duit dalam tu sikit

as-salam
pagi ni aku attend satu talk
makan gaji tetapi kaya
sambutan dari warga sungguh luar biasa
sampai lauk free tak cukup
haha

satu je yang aku ingat sangat speaker tu cakap
kalau rase diri mahal, tak perlu selaputi tubuh ngan benda2 mahal
orang yang rase die mereka murah je yang berbuat demikian

hoi hoi terase aku
wristlet 350
duit dalam tu ade seploh hinggit je
from now on
aku insaf...
tak jadi beli kete
aku nak beli kete dengan duit orang
meaning that buat investment
duit dividen baru leh berbelanja
nak beli property tak bape mampu

bulan ni last aku soping bende tak bape penting
berusahalah!!

Tuesday, August 25, 2015

wean off nuha atia

as-salam
for me susu nuha agak pricey
nuha dah 3 tahun lebih sekarang
melalui pembacaan
kanak-kanak selepas 2 tahun tak wajib pun nak bagi susu formula
tapi kalau makan pun takmo harus bagi jugak kot

memandangkan nuha ade alahan terhadap susu lembu
tak tau la bile nak hilang
takde option lain selain susu soya dan susu kambing
i tot susu kambing lebih murah
rata-rata harganya tak kurang dari RM45 untuk 500g
setelah dibuat kira-kira
susu isomil lebih jimat
slalu je kat aeon big ade promotion RM68.90 untuk 850g

purata nuha minum 4-6 tin sebulan
cer kire brape duit susu aku?
nak dekat same dah ngan installment viva
atas cadangan kakak aku, aku try bagi air ribena tanpa gula
ciss..tak dilayannye
ooo...mungkin rase masam kot
so aku tambah stevia
still gak tak diteguknya
nuha agak kureng minuman manis
slalu nak air masak je
bagus...senang keje aku
ais krim pun walaupun beria meminta-minta
makannye secebis je

currently we ol cube untuk kurangkan bagi susu pada nuha
hanya di waktu pagi n sebelum tidur during weekdays
tapi time weekend susah nak kawal
slalunya time makan malam aku maximize kan makanan berat die
so far agak berjaye
tapi asik nak kicap je
aku yang suap ni pun rase loya
k la hope we ol berjaya wean off sepenuhnya tahun depan
n i will start keje mengepam susu
huhu
macam tak percaye
kali ni nak lebih gigih..


Sunday, August 23, 2015

sekolah hanan tahun depan

as-salam
ritu aku dah buat list panjang untuk sekolah hanan
darjah satu tahun 2016
samada sk presint 16(2) atau sekolah rendah integrasi tahfiz ilmuan (sriti)
sk tu as back up kalo sriti tak dapat

Alhamdulillah
dapat jugak sriti tu
kesian hanan, saje aku takut-takutkan die mase nak pi test tu
suh bace alfatihah, tanye soklan maths
tu la jadinye kalo last minute preparation
haha..saiko mak die
at first we ol cam risau jugak kalo hanan fail
jenuh la i ol nak nak pi ambik waktu lunch hantar pi kafa pulak
nanti bos ai menyinga plak

sementara tunggu hanan habis test
we ol dok dalam dewan dengar taklimat
quite numbers la yang apply
nak ambik 100 ++ je
so syukurla dah dapat

once dah berjaya je sepatutnya we ol kene bayar booking 500 before september
ade gak la enche ahmad dapat mesej tanye samada we ol masih berminat ke tak
haha mesti waiting list panjang ni
memandangkan duit dah banyak spend kat tempat lain
we ol tangguh-tangguh bayar sampaila dapat gaji 20 ogos ritu
psssttt..aku dapat gaji awal tau
dan clearkan duit dalam akaun before kene freeze
haha..
so ade balance lagi seribu
untuk clearkan before november
danla nak setelkan ngan gaji september n oktober

nuha paling kesian
tak daftar pun lagi sekolah die untuk tahun depan
tu pun mau seribu jugakkan
haiyakkk..
pening mak die kire duit
ok la harap segalanya dipermudahkan

p/s: barang baby disember baru beli ye!
paling tragis..i due 13 jan 2016



Monday, August 17, 2015

sudah 19 minggu

as-salam
masa ni
kadang-kadang rase cepat
kadang-kadang rase lambat
gaji kali ni rase lambat
walaupun gaji dah nak tiba
tetap rase tak best
dah tau duit gaji nak pi mana
mintak-mintak enche ahmad dapat kutu die
boleh save sikit
rase tak keruan dah ni saving takde
abis duit-duit dividen aku korek
cukupla wat tampung sampai selasa depan

tapi..
yang peliknya..
time duit2 kurang ni la aku p soping baju aku baju hanan lipstick aku
haaa? dari manakah datangnye
duit derma??
aku macam mak aku jugak
duit-duit takde pun
ade gak selit-selit seratus dua
bolehla nak iduppp..

duit kutu enche ahmad tu la aku nak dulukan yuran acca aku
exam ngan buku dah lapan ratus
hope dapatla...

panjang mukadimah aku
aku nak cite lain sebenarnya
minggu ni dah masuk 19 weeks kehamilan
yang ni rase mase berlalu terlalu pantas
tup-tup dah nak exam 10 dis nanti
ngam-ngan 8 bulan
dah lame tak feel masuk exam perut boyot-boyot
last mase hanan dulu
harapnya dipermudahkanlah

so khamis ni kene minum air gula
aduhhh...lemah semangat aku
dok teringat-ringat je ni since last week
dahle gula pure ni
takde flavor2

sebab duit pun tak bape nak ade
feel nak soping barang baby pun takde jugak
haha
tunggu la 2 3 bulan lagi
ekonomi stabil balik
kalo girl lagi kite recycle je mane yang ade
ooo..kite tak kisah pun laki ke pmpuan
yang penting normal dan sihat
comel macam aku tu bonus
comel macam enche ahmad hazabbb
hakhakhak
mampuih
kalo enche ahmad bace
k la
banyak pulak koje den ni
taaa...

Sunday, August 9, 2015

ni je yang mampu

as-salam
nampak benar takde modal nak bercerita
yo laa...
balik-balik cite mak, anak dan bapak
ni je harta yang ade
harta lain takde

awal ogos ritu
result yang dinanti keluar
debo debo jugak
duit sendiri kan
kalo fail lagi
menangisla mak
currency sekarang dah dekat 6
dari bagi RM600 kt acca
baik simpan untuk anak-anak

untuk sem baru ni harus lebih berusaha
takmo dah bayar paper gune duit sendiri
bukan aku je sengsara
mak awe pun berleter sekali
asik takde duit je
tapi takmo blaja betul betul

Alhamdulillah..kali ni Allah bagi rezeki
syukurla..
walaupun banyak dugaan

Wednesday, August 5, 2015

hunting for mesin basuh

as-salam
sebab rase macam orang kaye je asik pi laundry
we ol bertekad beli jugak mesin basuh baru
walaupun saving dah 0000

at first aku plan nak beli panasonic 9kg je
pas bace review banyak kali
tersangkut plak ngan hitachi
nak inverter bagai tak mampu
ambik je la yang 10.5kg

memang aku survey online je
carik mane dealer hitachi terdekat ngan rumah
ade 2 je
satu, no. tiada dalam perkhidmatan
satu lagi win ho electric
kedai depan komuter serdang
aku tepon je tanye harga
agak murahla chong wei bagi aku
name tak agak2 salesman tu
nak bagi aku puas hati
aku tepon lagi tanya kedai yang dikatekan murah oleh blog-blog
dekat kajang kedai ni
ok, win ho ni lagi win
dari semua-semua online survey aku

so lunch rini we ol ke kedai tu
chong wei takde, die cuti
aku tetap nak harga yang chong wei bagi tu
walaupun dipujuk-pujuk untuk ambik brand n model lain
weol tatap ngan keputusan
siap mintak free gift lagi
semoga Allah permudahkan lah urusan aku ni
Amin..