Tuesday, January 24, 2017

miracle no. 1

assalam
pagi semalam aku memulakan hari dengan semangkuk nasi dan kari ikan yang leftover dua hari sebelum tu (kui kui kui..kedek gile)
taknak membazir. kan amalan syaiton
pastu aku makan pulak roti telur dalam dua keping.
eemmm..taknak makan tengaharila (selftalking) nak pergi gym..blablabla
selepas tengok cerita korea (goblin) (gym entah ke mana) rase lapar gile
nak turunlah beli burger
burger baru 3 ringgit
jimat
-saya kedekut nak beli lunch selepas menghabiskan 300 sesuka hati
nyesal.
at the same time syaitan berbisik
sape suh ko derma ha??
kalo idak boleh guna duit tu beli lunch
aahkan...
pause
aku pun argue balik
ya Allah aku yakin aku beri sedikit Allah akan bagi lebih lagi
turus menuju ke cafe
sampai depan stall
jumpe bos lame..
borak2 kejap..order beliau dah siap
sebelum beliau berlalu,
"saya dah bayar ye burger awak"
aku, "ala puan..."
puan, "ala 3 ringgit je.."
see...
rezeki yang tak disangka.
pas mkn burger masih lapar
2 kawan offer nasi goreng kg dan megi ladna pulak
pas ngabehkan semua
baru kenyang
(dasar perut besar)
today..i bwk bekal breakfast dan lunch
jimaaat duit

Monday, January 16, 2017

jangan berhenti berharap

as-salam
pagi pagi tadi aku dah jadi singa. bermula dengan insiden tudung bunga-bunga dan baju pun bunga-bunga. eh takleh terima di akal. bercorak dari atas kepala sampai ke kaki. dah banyak kali embak ulangi pada mas joko, tudung plain baju bunga-bunga, tudung bunga-bunga baju nya plain. entah telinganya idak boleh hadam perbicaraan kita. kalau die tu tak pulak taknak pakai baju belang-belang.

tangkas aku naik ke atas iron tudung. anaknya yang berdua masih terhegeh hegeh. sorang mau cari pensel box, sorang lagi lemah gemalai nak pakai baju. terus diherdik suruh makan. harinya sudah pukul 715. entahla...sejak akhir akhir ini embak punya darah cepat je mendidih. dari tekanan darah rendah udah meninggi gitu.

dalam shower pun sempat membebel. ngape lembab sungguh orang dalam rumah ni. yang mas joko pun blablablatettetete..sampai opis baru menyesal.......kate kate tu kan doa.. i should pray supaya mereka semua bisa tangkas benarrr.

panjang mukadimah.

setiap hari bila bersedekah je aku doa dalam hati. Ya Allah..bukak kan lah pintu hati orang LPPSA ni supaya proses duit aku cepat sikit. tak lupa juga follow up hari-hari. tambahkanlah rezeki ku nak pi UK. cepat-cepatkan setel hutang kredit kad.

aku memang tak nafikan the power of doa dan sedekah. memang ajaib. tapi macam selfish gak aku ni. nak sesuatu baru nak berbuat amal jariah. marilah kita lebih konsisten bersedekah.

Tuesday, January 10, 2017

lagi 42 hari

assalam
cepatnye masa berlalu. antara sedar dan tak, lagi 42 hari nak pergi jauh dari bumi Malaysia. this is my first journey keluar negara. haha..kesian tak? dah 34 tahun hidup baru dapat peluang. also for the first time untuk enche ahmad dan anak-anak. syukur atas rezeki yang Allah bagi.

mase booking ticket ogos 2016 rase macam lama sangat nak tunggu. tup tup dah dekat sangat ni. first thing first, souvenir untuk family n kawan2 dah tersedia dulu sebelum aku jejak kaki ke sana. camne tu? during sale aku beli dulu secara online dan pos kat rumah kak eda atau mintak kak eda belikan mane kedai yang tak terima kad kredit aku. syok weh. hari-hari shopping online. hihi.

empat kali weekend ni aku cuba manfaatkn untuk kemas baju dan cari stok ubat also makanan. basuh winter clothing mane yang patut dan sumbat dalam luggage. kot muat. nak beli vacum bag kat daiso nanti.

rase cuak jugak ni nak pi sane. yelah tak pernah jejak lagi kan. hope everything run smoothly. semoga orang orang yang ditinggalkan di Malaysia sihat-sihat sahaja..esp ayah dan mak mertua aku. okla bye.

Monday, January 2, 2017

deko 2017

Assalam
happy new year
2017
lame dah takde cite pasal deko kan
semalam aku rajinkan diri untuk cantikkan sikit rumah ni
rasenye dah bagitau kan aku start duduk kuarters bulan 12 ritu
daripada nampak kosong je..aku touch up la sikit
takat tampal sticker, senang je nak tanggal balik
lain la tampal wall paper kan..
modal pun 16 hinggit je, siap ade lebih
nak pasang tu agak lame
jenuh memikio cara nak susun
siap guna benang dan pembaris
aku kan OCD sikit
enche ahmad quite impressed ngan hasil kerja bini dia
kembang...


vacum tu mmg tak pernah simpan. dok situ je. sebab kena vacum sepuluh kali sekejap
tara!!!