as-salam..
harini genap 30 hari berpantang..as my dad said "ko ni tak macam orang pantang...asik makan je..(he means semua bende aku telan)..menu for lunch today ayam masak merah meletopss mak awe..akceli aku still pantangla...most of the food tu memang yang boleh makan time pantang...usah takut-takut nak makan..yang aku elakkan is makanan yang mak aku cakap berbisa...cam ikan ikan-ikan yang bisa-pari, buah-buah yang sejuk-betik,tembikai,mangga...air kelapa..laksa..
kene salin nota ngan mak awe ni...time hanan pantang nanti takut lupe...hahaha..
eh makin dekat hari nak balik seri kembangan ni..dari 60 hari to 44 hari to 40 hari..kalo takde aral 26hb ni dah jejak bumi selangor..n 27hb tu nak naik genting pulak...huahuahua
Showing posts with label anak kedua. Show all posts
Showing posts with label anak kedua. Show all posts
Thursday, May 17, 2012
Monday, April 16, 2012
sakit nak mampuihh...
as-salam..
pagi tadi ade bloody show lagi..kuantiti agak banyak..nak pi hospital ke tak? dok berkira-kira lagi..takde kontraksi, takde pecah air ketuban..macam hanan dulu disuruhnye balik sebab laluan tak bukak lagi..takpelah pi la jugak...takut ade pape risiko lain..akceli aku paling tak suke vagina exam tu...sakit nak mampuih...tarik nafas macam mane pun still terase....jolok more than 3 times tu...arrghhh...tertekan..akceli i can say no...ni yang aku bace kat internet becoz experienced midwife boleh tau bukaan servik tu dah besar mane through observation je..geram betul aku..
at last..kan aku dah kate...mesti kene balik umah dulu...tambah pulak wad kat hospital tu sentiase je penuh..balik umah nak terkucil pun rase sakit gile..huhu...i should learn from experience kan? dah sakit sesangat nanti baru aku gi hospital lagi..sekarang ni tarik nafas pepanjang n relax...overdue pun overdue la...
pagi tadi ade bloody show lagi..kuantiti agak banyak..nak pi hospital ke tak? dok berkira-kira lagi..takde kontraksi, takde pecah air ketuban..macam hanan dulu disuruhnye balik sebab laluan tak bukak lagi..takpelah pi la jugak...takut ade pape risiko lain..akceli aku paling tak suke vagina exam tu...sakit nak mampuih...tarik nafas macam mane pun still terase....jolok more than 3 times tu...arrghhh...tertekan..akceli i can say no...ni yang aku bace kat internet becoz experienced midwife boleh tau bukaan servik tu dah besar mane through observation je..geram betul aku..
at last..kan aku dah kate...mesti kene balik umah dulu...tambah pulak wad kat hospital tu sentiase je penuh..balik umah nak terkucil pun rase sakit gile..huhu...i should learn from experience kan? dah sakit sesangat nanti baru aku gi hospital lagi..sekarang ni tarik nafas pepanjang n relax...overdue pun overdue la...
Monday, April 2, 2012
tanda-tanda bersalin
as-salam..
setakat ni takde major sign lagi..macam lendir campur darah yang disebut-sebut oleh misi..but i have cirit dan loya..tengahari tadi terkeluar segala bekfes...tak terpikir tu pun early sign of labour..huhu..next friday nak bersalin dah ni..
perasaan bercampur baur..kadang-kadang rase nak cepat..kadang-kadang rase nak lambat...haishh..but not now la..ade pending tasks yang perlu diselesaikan...
esok, cek up 38 minggu..gi opis jap sign laporan kehilangan aset..4/4-appoinment hanan ngan paed
dis week harap duit kete dah masuk, nak buat cek untuk perodua
next week nak gi amek kete pulak, nak serah geran, resit bagai kat opis
so jumaat depan baru keluar ye baby...hampess mak ko ni..banyak plak keje die...tak fokus langsung..huhu..
sign of drop macam dah ade..sok nak cek kepale baby dah engage ke belum...rase sengal sangat kat bawah ni..sign of nesting takde pulak..masih sanggup tengok rumah yang disepahkan oleh hanan..hope kebizian minggu ni akan menyenangkan process bersalin nanti..InsyaAllah..
setakat ni takde major sign lagi..macam lendir campur darah yang disebut-sebut oleh misi..but i have cirit dan loya..tengahari tadi terkeluar segala bekfes...tak terpikir tu pun early sign of labour..huhu..next friday nak bersalin dah ni..
perasaan bercampur baur..kadang-kadang rase nak cepat..kadang-kadang rase nak lambat...haishh..but not now la..ade pending tasks yang perlu diselesaikan...
esok, cek up 38 minggu..gi opis jap sign laporan kehilangan aset..4/4-appoinment hanan ngan paed
dis week harap duit kete dah masuk, nak buat cek untuk perodua
next week nak gi amek kete pulak, nak serah geran, resit bagai kat opis
so jumaat depan baru keluar ye baby...hampess mak ko ni..banyak plak keje die...tak fokus langsung..huhu..
sign of drop macam dah ade..sok nak cek kepale baby dah engage ke belum...rase sengal sangat kat bawah ni..sign of nesting takde pulak..masih sanggup tengok rumah yang disepahkan oleh hanan..hope kebizian minggu ni akan menyenangkan process bersalin nanti..InsyaAllah..
Saturday, March 31, 2012
38 minggu
as-salam..
how r u?
hari ni genap 38 minggu. hanan tengah gigih melipat kain. enche somi keluar dari petang tadi. he said before kul 1 pagi akan sampai rumah...haishh...terbako..terbako..montot tu kalo tak gi lepak kedai isham tak bleyy...next week nak tolong membe kenduri plak dah..i know aku takkan bersalin dalam mase terdekat ni..mebe 39 week ++.tande-tande nak bersalin takde lagi..
cume dapat mimpi je...bersalin dengan mudah tanpa rase sakit and dapat boboi.hik..hik..poyo je..
eh, next week aku da start cuti..macam nak gile buat OBB almost 1 year sampai semalam...akhirnya siap jugak...yang bestnye aku terlepas untuk bajet review nanti...hohoho...sukeee..
estimated baby weight 2.73kg sebab tu la aku predict die takkan keluar awal...tak fully baked lagi..suke dok dalam perut...aku je ngade-ngade amek cuti awal..maleh da nak ngadap bajet, baucar..maleh nak pi keje..huhu...
so before deliver ni tengok kerajinan la nak ngadap blog ke idak..yang pasti suri rumah memang banyak mase kan??? tilll then,bye..
9.15 malam Sabtu 31/3/2012
Monday, March 26, 2012
EDD makin jauh
as-salam..
lagi 3 hari je nak keje...tapi...edd makin jauh...dari 13 to 17 to 23..ish...ish..ish...rugi...rugi...leh pecaye ke yang doc scan ni?? rasenye first period aku dah betul dah...
i stick to my plan lah...cuti je 2 hb ni...bersalin tak bersalin belakang kire...dah baring bangun baring bangun time jage hanan nanti, kot la boleh terkeluar awal..
cume quite boring duduk di rumah..:-(
still tak nampak gender baby...die telah menyilangkan kaki di situ..
pagi tadi aku hampir berlari-lari anak ngejo punch card..sib baik tak merah lagi..:-) haishh..kene berlari lagi ni...baru rase kontraksi..hohoho..
lagi 3 hari je nak keje...tapi...edd makin jauh...dari 13 to 17 to 23..ish...ish..ish...rugi...rugi...leh pecaye ke yang doc scan ni?? rasenye first period aku dah betul dah...
i stick to my plan lah...cuti je 2 hb ni...bersalin tak bersalin belakang kire...dah baring bangun baring bangun time jage hanan nanti, kot la boleh terkeluar awal..
cume quite boring duduk di rumah..:-(
still tak nampak gender baby...die telah menyilangkan kaki di situ..
pagi tadi aku hampir berlari-lari anak ngejo punch card..sib baik tak merah lagi..:-) haishh..kene berlari lagi ni...baru rase kontraksi..hohoho..
Tuesday, March 20, 2012
officially a housewife..huhu..
Assalamualaikum....
2 april ni saye mula bercuti..akhirnya...jadi gak saye surirumah sepenuh masa..yang tak best sangat hanan aderrr...so my plan nak rehat secukupnya tu mungkin terbatas..(jahat mak hanan) pantang aku baring, ade je permintaan..nak susu, nak air, nak encen, nak berak, nak mandi, nak inok tv, nak lagi, nak ibu jer...nak ayah..nak buku..nak boboi...gataiii..haishhhh...tertekannn...
why tak hantar ke rumah pengasuh? 1st, nak jimat duit..hahaha...sanggup tu...2nd nak fokus jage hanan...nak take care her eczema dan asthma...asik nak suruh acik tu je letak ubat, segan plak...banyak lagi keje lain die nak buat..
so tinggal 7 hari je ni nak bekerja..rase lame pulak...i dunno why susah mau tido sekarang..time kul 6 tu la baru nak lena..dats why ai amek cuti awal ni..saye takmo sleepless kat opis..tak boleh nak buat keje..(kunun...)
i am still thinking nak balik kampung ke tak dis weekend...already 37 weeks..tak mustahil boleh bersalin awal...tapi mungkin mustahil jugak...cik hanan dulu awal 2 hari je dari EDD..tu pun sebab induce..aiming for 39 weeks 4 days baru nak stop aktiviti jalan-jalan..susah mau decide..
2 april ni saye mula bercuti..akhirnya...jadi gak saye surirumah sepenuh masa..yang tak best sangat hanan aderrr...so my plan nak rehat secukupnya tu mungkin terbatas..(jahat mak hanan) pantang aku baring, ade je permintaan..nak susu, nak air, nak encen, nak berak, nak mandi, nak inok tv, nak lagi, nak ibu jer...nak ayah..nak buku..nak boboi...gataiii..haishhhh...tertekannn...
why tak hantar ke rumah pengasuh? 1st, nak jimat duit..hahaha...sanggup tu...2nd nak fokus jage hanan...nak take care her eczema dan asthma...asik nak suruh acik tu je letak ubat, segan plak...banyak lagi keje lain die nak buat..
so tinggal 7 hari je ni nak bekerja..rase lame pulak...i dunno why susah mau tido sekarang..time kul 6 tu la baru nak lena..dats why ai amek cuti awal ni..saye takmo sleepless kat opis..tak boleh nak buat keje..(kunun...)
i am still thinking nak balik kampung ke tak dis weekend...already 37 weeks..tak mustahil boleh bersalin awal...tapi mungkin mustahil jugak...cik hanan dulu awal 2 hari je dari EDD..tu pun sebab induce..aiming for 39 weeks 4 days baru nak stop aktiviti jalan-jalan..susah mau decide..
Wednesday, March 7, 2012
banyak sangat nak cite ni
as-salam...1st of all tenkiyu Allah atas rezeki 13% tu...pueh hati sudah...i get more la in ssm than sbpa :-)..semalam saye tak tulis blog kan?? tanye pulak...
for her only..takleh terima boi pakai pink, purple walaupun enche ahmad tak kisah
for her jugak..and for him...kesian baju tak banyak..
last week saye start sorting baju hanan untuk adik hanan...tak beli baru pun :-( kalo lelaki akan beli jugak sehelai dua..tis week nak tak nak kene basuh...risau tengok orang lain dah wat preparation.. walaupun enche ahmad merungut, saye tetap dengan plan saye...so sume baju, lampin, barut...telah disempurnakan...beg hospital je tak siap lagi ni..(tengah cari checklist kat google)

semalam jugak ade bad news untuk hanan...she has asthma..so my routine begins..twice a day..kene sedut bende ni..macam inhaler for adult tu..cume untuk kanak-kanak ni lain sikit caranya..1 puff kene count until ten...ade bende gerak-gerak dalam chamber tu..then 1 puff lagi kire sampai sepuluh..
susah nak mandikan hanan pagi-pagi...sure nak batuk je sebab sejuk...i shud install water heater immediately ni..bile saye ngaku yang tak BF hanan exclusively for 6 months...bergenang air mata saya..rase bersalah kat hanan..doc said it may prevent asthma tu...so kali ni saye nekad..no formula milk until 2 years old..oklah malas nak taip dah..till then..bye..
Tuesday, February 21, 2012
mgtt second time
as-salam...semalam saye tak update blog kan...sampai amek cuti tu for second time mgtt...ooo...akceli nak pastikan saye tak muntah lagi...dis time ditemani oleh enche suami...pertame kali nak teman isteri...second time mase nak bersalin nanti....mithali sungguh la laki aku ni..
we arrived at 7.34am..pasti nak pegi awal pagikan....so aku takyah nak pose lame-lame...kali ni dapat minum air anggur...dengan tak bace Bismillah aku telan sekali gus..(lupe sebab nebes..:-)
pastu aku dok diam-diam 2 jam kat depan farmasi klinik...nak bace magazine pun tak lalu...asik burp je..rase sangat berangin and loya-loya...sampai takleh cakap (teruk betui laa..)..so aku biarkan enche somi gi makan capati sorang-sorang...rase sakit pulak kali ni amek darah..misi salah cucuk urat kot...oklah...esok ai update ye check-up week 32..
akceli i am thinking about laporan pengecualian...as b4 ni tak penah wujud dalam abm..aku terpakse mengadakannya...creative accountant..ish..ish..ish...memang selalu la camni..c u next..
we arrived at 7.34am..pasti nak pegi awal pagikan....so aku takyah nak pose lame-lame...kali ni dapat minum air anggur...dengan tak bace Bismillah aku telan sekali gus..(lupe sebab nebes..:-)
pastu aku dok diam-diam 2 jam kat depan farmasi klinik...nak bace magazine pun tak lalu...asik burp je..rase sangat berangin and loya-loya...sampai takleh cakap (teruk betui laa..)..so aku biarkan enche somi gi makan capati sorang-sorang...rase sakit pulak kali ni amek darah..misi salah cucuk urat kot...oklah...esok ai update ye check-up week 32..
akceli i am thinking about laporan pengecualian...as b4 ni tak penah wujud dalam abm..aku terpakse mengadakannya...creative accountant..ish..ish..ish...memang selalu la camni..c u next..
Thursday, February 9, 2012
now or never
check up week 30
as-salam..
updating check up semalam..berat 72.6..naik 1.2 dalam 2 minggu..oklah..
hb darah turun lagi..cuti 4 hari..aku pun cuti amek iron..
urine dah ok..tapi repeat mgtt next 2 weeks..haiyookkk..kaki ade bengkak sket (overweight ni)
dah bayar saman Putrajaya RM80..no discount yer sempena hari wilayah..dbkl je participate..(malangnye aku..)
dapat mc..not well after waitin' for 4 hrs kat klinik tu..selesema, sakit tekak n batuk...cik hanan pun same...petang ni baru nak bawak cik hanan gi klinik...
haritu dah tangkap gambar ngan perut..tapi ade virus pulak dalam memory card...bukan selalu dapat peknenkan???..so nak abadikan...hohoho..try again yek..
tengah pikir nak watpe lunch ni...
updating check up semalam..berat 72.6..naik 1.2 dalam 2 minggu..oklah..
hb darah turun lagi..cuti 4 hari..aku pun cuti amek iron..
urine dah ok..tapi repeat mgtt next 2 weeks..haiyookkk..kaki ade bengkak sket (overweight ni)
dah bayar saman Putrajaya RM80..no discount yer sempena hari wilayah..dbkl je participate..(malangnye aku..)
dapat mc..not well after waitin' for 4 hrs kat klinik tu..selesema, sakit tekak n batuk...cik hanan pun same...petang ni baru nak bawak cik hanan gi klinik...
haritu dah tangkap gambar ngan perut..tapi ade virus pulak dalam memory card...bukan selalu dapat peknenkan???..so nak abadikan...hohoho..try again yek..
tengah pikir nak watpe lunch ni...
Thursday, February 2, 2012
looking for names
assalamualaikum...
i have no idea to write akceli...pagi tadi dah cuba tulis..tapi padam balik..
i think dis is the rite time nak cari nama baby...walaupun tak tau laki ke pompuan..planning mesti ade..
takmo jadi cam cik hanan dulu..i search dalam internet in 1 nite...dan tambah-tambah je yang belakang tu ikut selera aku..
since name hanan mula dengan H, why not adik hanan mule dengan H juga...walaupun takde kaitan dengan letter D mahupun A..
for boy i suke sangat dengan nama hasan al-banna..macam hanan an-nur jugak kan? so H...A...
suke jugak name Hosni...
but for gal name yang start wit letter H memang payah sikit nak jumpe yang terkenan di hati..huhuhu....nampaknye macam aku je yang beriye cari name ni...enche ahmad shah buat dunno je...haishhhh....nyampah..penat i crack my head..i nak name jannah..he said no...tu name skandel..dah tu??? so aku nak print name-name huruf H n show to him untuk buat pilihan..
Aishah sedap jugak kan..tak tau nape ai suke name yang klasik-klasik...name siti hawa boleh???
i have no idea to write akceli...pagi tadi dah cuba tulis..tapi padam balik..
i think dis is the rite time nak cari nama baby...walaupun tak tau laki ke pompuan..planning mesti ade..
takmo jadi cam cik hanan dulu..i search dalam internet in 1 nite...dan tambah-tambah je yang belakang tu ikut selera aku..
since name hanan mula dengan H, why not adik hanan mule dengan H juga...walaupun takde kaitan dengan letter D mahupun A..
for boy i suke sangat dengan nama hasan al-banna..macam hanan an-nur jugak kan? so H...A...
suke jugak name Hosni...
but for gal name yang start wit letter H memang payah sikit nak jumpe yang terkenan di hati..huhuhu....nampaknye macam aku je yang beriye cari name ni...enche ahmad shah buat dunno je...haishhhh....nyampah..penat i crack my head..i nak name jannah..he said no...tu name skandel..dah tu??? so aku nak print name-name huruf H n show to him untuk buat pilihan..
Aishah sedap jugak kan..tak tau nape ai suke name yang klasik-klasik...name siti hawa boleh???
Sunday, January 29, 2012
check up week 28
as-salam...dis is the most important part nak bagitau last week..tapi tak sempat..result mgtt saye ok (doktor pecaye aku tak muntah :-))...tapi 2 times gula dalam urine tinggi (mase check up)...so kene repeat test lagi in week 32...kali ni takmau gerak pi mane-mane dah..nak duduk je 2 jam depan lab tu berbekalkan roti n air kosong..plus magazine kot..
saye dah scan..dan saye semangat tanye kat doktor tu..tapi rezeki tak menyebelahi saye..kedudukan baby menyongsang...susah nak nampak boi ke gal..redha je lah..tak kose ai nak gi scan lagi 3D/4D ke...so SUPRISE!!!
lagi satu uri dah naik atas..dah bley beranak normal ni...Ya Allah rase tak sanggup nak tempuh buat kali kedua..plan nak deliver kat hospital serdang..hopefully tak penuh...ramai mummy nak beranak april ni jugak..mase hanan dulu saye sorang-sorang je kat labour room..punyela ramai misi bagi semangat nak push baby..alih-alih bile baby keluar muke aku takde perasaan je..misi pun pelik..maybe dat time dah tak bermaya..
saye dah scan..dan saye semangat tanye kat doktor tu..tapi rezeki tak menyebelahi saye..kedudukan baby menyongsang...susah nak nampak boi ke gal..redha je lah..tak kose ai nak gi scan lagi 3D/4D ke...so SUPRISE!!!
lagi satu uri dah naik atas..dah bley beranak normal ni...Ya Allah rase tak sanggup nak tempuh buat kali kedua..plan nak deliver kat hospital serdang..hopefully tak penuh...ramai mummy nak beranak april ni jugak..mase hanan dulu saye sorang-sorang je kat labour room..punyela ramai misi bagi semangat nak push baby..alih-alih bile baby keluar muke aku takde perasaan je..misi pun pelik..maybe dat time dah tak bermaya..
Tuesday, January 24, 2012
penat ku tahan akhirnya keluar juga
as-salam...long time no see arrr...sihat tak kome? akceli pagi ni saye ade mgtt test kat KK PP9..sampai dalam kul 8++..cari parking pastu cuak-cuak sikit sebab kena scan kad untuk maklum attendance..saye start pose kul 9 malam tadi..so far so good..as usual mase amek darah mesti nak tutup mate..
then kene pose lagi 2 jam..so saye balik opis..semalam kemain lagi plan nak gi alamanda n tabung haji....after punch in..saye dok ngadap FB..rase loya sangat-sangat..tetap ku tahan..takut void pulak test tadi..but..tak dapat bertahan lame..terkeluar juga akhirnya..air oren manis nak mati yang ku telan tadi..
alamak!!! camne??? sebab pandai sangat aku gi beli air gas oren..boleh terima tak?? telan hampir setengah botol..nasib arr..result keluar esok..kalo nak test lagi sekali nak wat camne kan..sebenarnye saye sihat je..sebab my dad ade kencing manis..aku pun totap kene minum air gula sampai bile-bile..misi pun tak tanye aku muntah ke idak...so aku tak tipu kan???kan??kan?? esok ade cek-up lagi..for week 28..huhu..kena datang awal kalo takmo kene saman..
*kiri-kanan tangan misi amek darah..sengal je rase..
then kene pose lagi 2 jam..so saye balik opis..semalam kemain lagi plan nak gi alamanda n tabung haji....after punch in..saye dok ngadap FB..rase loya sangat-sangat..tetap ku tahan..takut void pulak test tadi..but..tak dapat bertahan lame..terkeluar juga akhirnya..air oren manis nak mati yang ku telan tadi..
alamak!!! camne??? sebab pandai sangat aku gi beli air gas oren..boleh terima tak?? telan hampir setengah botol..nasib arr..result keluar esok..kalo nak test lagi sekali nak wat camne kan..sebenarnye saye sihat je..sebab my dad ade kencing manis..aku pun totap kene minum air gula sampai bile-bile..misi pun tak tanye aku muntah ke idak...so aku tak tipu kan???kan??kan?? esok ade cek-up lagi..for week 28..huhu..kena datang awal kalo takmo kene saman..
*kiri-kanan tangan misi amek darah..sengal je rase..
Monday, January 9, 2012
check up week 26
as-salam..lame rasenye kat klinik harini..dari kul 8.30 until 12.00 tengahari...boring teramat sangat..dats why saye suke datang kul 10 ke atas..nak datang awal pagi usah harapler. problems that occured today:
1. darah cair sangat..2 times buat test baru ok
2. kandungan gula dalam urine tinggi..terlupe yang saye makan roti berjem stoberi pagi tadi, jenuh memikir..sebab sepanjang pagi minum air putih je
3. kete kene notis ngan Perbadanan Putrajaya
4. lagi 2 minggu kena minum air gula..
5. kepala baby kat bawah dats why rase sengal je
yang best sikit:
1. berat naik 850g je..so tak kena tegur ngan misi dah
2. 2 minggu lagi baru scan..nak tanye jantina baby..nak tanye jantina baby..terase susah nak beli barang baby without knoooooooooowing boi/ gal
1. darah cair sangat..2 times buat test baru ok
2. kandungan gula dalam urine tinggi..terlupe yang saye makan roti berjem stoberi pagi tadi, jenuh memikir..sebab sepanjang pagi minum air putih je
3. kete kene notis ngan Perbadanan Putrajaya
4. lagi 2 minggu kena minum air gula..
5. kepala baby kat bawah dats why rase sengal je
yang best sikit:
1. berat naik 850g je..so tak kena tegur ngan misi dah
2. 2 minggu lagi baru scan..nak tanye jantina baby..nak tanye jantina baby..terase susah nak beli barang baby without knoooooooooowing boi/ gal
Thursday, January 5, 2012
champion
oppps...dah 2 tahun saye terlebih amek cuti..sehari jer..tapi still appear dalam buku servis...ish..ish..ish..nyesal sungguh..akceli i still updating baki cuti..but bile tibe hujung tahun je..dah malas nak update..end up camnilaa..
tahun 2012 ni nak amek cuti selepas bersalin sahaje..doa-doakan leh ade GCR..cuti 3 bulan nanti akan dimanfaatkan sepenuhnye..amin..
sape tengah buat LNPT..oo...hrmis sampai takleh bukak..mau kene datang esok ni..dateline isnin depan..then selasa ade check up..mungkin ade mgtt..haishhh..
sejak 2 hari ni morning sickness kembali..mesti nak muntah kuning-kuning tu..nape eh??
tahun 2012 ni nak amek cuti selepas bersalin sahaje..doa-doakan leh ade GCR..cuti 3 bulan nanti akan dimanfaatkan sepenuhnye..amin..
sape tengah buat LNPT..oo...hrmis sampai takleh bukak..mau kene datang esok ni..dateline isnin depan..then selasa ade check up..mungkin ade mgtt..haishhh..
sejak 2 hari ni morning sickness kembali..mesti nak muntah kuning-kuning tu..nape eh??
Monday, December 12, 2011
nak makan jugak
penangan balik kampung 2 hari my weight dah naik 2 kilo in 2 weeks..sekilo seminggu...mak aiii...best betul...takde can nak kurus time confinement ni..lame aku diri atas penimbang tu..kot-kot nombor tu berkurang..hiks...berat sekarang 69.8kg..lagi 200g nak 70kilo ni..huhuhu...nak same ngan berat mak...ngate lagi kat mak awe...k lah banyak keje pending..next check up 10/1/12 mgtt dan scan tengok placenta kat bawah lagi tak..k taaa...
Tuesday, November 29, 2011
tahun naga
yeayyy..tinggal 3 baucar lagi..it doesn't mean 3 akaun bank aku kene cek..it maybe 15o...best...(buat-buat suke)..akceli i had short conversation wif a chinese guy masa kursus last week..bile die tanye edd aku, aku cakap april 2012...wow!!! he said tahun naga lah next year... wat so interesting wif tahun naga???...mengikut kepercayaan masyarakat cina bayi yang dilahirkan dalam tahun naga adalah lebih bijak..dats why chinese prefer untuk lahirkan anak pada tahun ni...hihihi...really?? aku senyum je la...hope so lah...dalam hati aku doa semoga semuanya selamat..baby sihat dan sempurna...amin...oklah..habis dah short break...kalo ade pape kang aku sambung balik...boring siottt sign baucar ni..
low lying placenta
Assalamualaikum...selamat pagi..ade hampir 20 baucar kat atas meja ni..tengahari ni InsyaAllah siap..pastu nak terus pi kursus kat shah alam..check in awal leh tido-tido dulu..so 2 malam ni tido tak peluk cik hanan...rindu.....
dari malam tadi aku semangat nak tau ape itu low lying placenta? selama ni dengar jugak tapi wat tak tau je..dah kena baru nak ambik tau...tu ler manusia...it means kedudukan uri di bawah dan menutup serviks...normally kedudukannya as shown in the pic..kalo dah tertutup pintu rahim tu camne nak bersalin..ye tak?? for me yang baru 20 minggu ni masih ade masa untuk uri tu bergerak ke atas..aku jugak takde bleeding pape..InsyaAlllah leh bersalin normal dan pada waktunya...k lah tak sempat nak share banyak-banyak..taaa..

dari malam tadi aku semangat nak tau ape itu low lying placenta? selama ni dengar jugak tapi wat tak tau je..dah kena baru nak ambik tau...tu ler manusia...it means kedudukan uri di bawah dan menutup serviks...normally kedudukannya as shown in the pic..kalo dah tertutup pintu rahim tu camne nak bersalin..ye tak?? for me yang baru 20 minggu ni masih ade masa untuk uri tu bergerak ke atas..aku jugak takde bleeding pape..InsyaAlllah leh bersalin normal dan pada waktunya...k lah tak sempat nak share banyak-banyak..taaa..

turun pangkat
i was quite bizi yesterday. after check up pengarah suh pi meeting kat jpbd..aduhh..giler hape..aku dah hilang ingatan jalan cenderasari tu..until 12.45 tengahari i called him bagitau encik mat, saye belum jumpe doktor lagi ni, wori tak sempat nak gi..orang ramai kat klinik hari ni..he said ok..kul 2.00 gitu baru cek sampai opis..kene gi meeting lain pulak dah..
akceli aku nak citer pasal check up semalam..mase mengandungkan hanan aku takde masalah langsung..sticker kat buku merah tu adalah putih yer..same gak ngan adik hanan ni..(for those yang pegi klinik gomen tahu pasal buku ni) sampaile nurse cakap bacaan HB darah aku turun. she said aku kekurangan zat besi, terus die lekat sticker hijau kat buku tu..tak syok betulla...huhu
sebab ade dating scan kene refer kat doktor..jam dah lebih kul 1..perut dah bunyi-bunyi..at last nombor aku dipanggil..akceli aku nak sangat tanye pasal gender baby ni..tapi bile tengok scanner tu macam takleh nampak, aku batalkan je niat suci murni tu..sume view dari tepi...gambar pun kelabu-kelabu asap gitu...tumbesaran baby yang begitu mantap menyebabkan nurse dan doc tanye betul ke tarikh first period aku ni..yup..betulla..aku sangat pasti...so edd dah tukar awal 2 hari..doc said low lying placenta or orang melayu cakap uri bawah..i was not so wori ade time lagi uri nak naik..kalo 8 bulan dah kene tahan wad dah ni..instead pi sebulan sekali..next 2 weeks aku kene gi check up lagi...doakan sume selamat-selamat saje...amin..
akceli aku nak citer pasal check up semalam..mase mengandungkan hanan aku takde masalah langsung..sticker kat buku merah tu adalah putih yer..same gak ngan adik hanan ni..(for those yang pegi klinik gomen tahu pasal buku ni) sampaile nurse cakap bacaan HB darah aku turun. she said aku kekurangan zat besi, terus die lekat sticker hijau kat buku tu..tak syok betulla...huhu
sebab ade dating scan kene refer kat doktor..jam dah lebih kul 1..perut dah bunyi-bunyi..at last nombor aku dipanggil..akceli aku nak sangat tanye pasal gender baby ni..tapi bile tengok scanner tu macam takleh nampak, aku batalkan je niat suci murni tu..sume view dari tepi...gambar pun kelabu-kelabu asap gitu...tumbesaran baby yang begitu mantap menyebabkan nurse dan doc tanye betul ke tarikh first period aku ni..yup..betulla..aku sangat pasti...so edd dah tukar awal 2 hari..doc said low lying placenta or orang melayu cakap uri bawah..i was not so wori ade time lagi uri nak naik..kalo 8 bulan dah kene tahan wad dah ni..instead pi sebulan sekali..next 2 weeks aku kene gi check up lagi...doakan sume selamat-selamat saje...amin..
Sunday, November 20, 2011
maternity & children expo
as-salam..yuhuuu...berjaye gak aku ke expo ni ...scarce resources di ujung bulan..maka nafsu nak beli tu banyak tak jadi...so pendamkan dulu...hopefully ader lagi expo ni next year...sempat beli storage bottle, storage bag dan puting hanan jer...harga sangat murah compared kat luar..ushar jugak medela fs..fuhhh...lega...sebab aku beli lagi murah cume takde Malaysia warranty..takleh enche ahmad nak bebel panjang-panjang..kalo ler gaji..menangis aku b4 sampai 20hb depan..hihihi...
balik rumah terus aku geledah barang-barang hanan dulu...checking for bodysuits, mittens and booties...eh there are a lot...tak payah beli dah..cume kalo lelaki..mau aku nangis sekali lagi...banyak pink dari kaler lain...huhuhu..
yeay...banyak dah ade..tinggal nak cari tilam, bantal, grooming set, bottle drying rack, baby sling (will think twice) n diapers bag...head support..k lah...bab soping sukerrr...daaa
balik rumah terus aku geledah barang-barang hanan dulu...checking for bodysuits, mittens and booties...eh there are a lot...tak payah beli dah..cume kalo lelaki..mau aku nangis sekali lagi...banyak pink dari kaler lain...huhuhu..
yeay...banyak dah ade..tinggal nak cari tilam, bantal, grooming set, bottle drying rack, baby sling (will think twice) n diapers bag...head support..k lah...bab soping sukerrr...daaa
Subscribe to:
Posts (Atom)