Wednesday, February 29, 2012

killing the mites



as-salam..

petang semalam saye ke klinik lagi...dah tak terbilang bape kali ulang gi klinik dan hospital sepanjang februari ni..dis time about kudis/ gatal-gatal hanan kat kaki dan badan...akceli aku pun kena jugak (kulit keturunan raja-raja) sebab tak garu sangat, not worst la macam hanan punye...as it caused by mites, jenuh aku laki bini basuh balik sume baju, cadar, towel dengan air panas...tu pun tak habis lagi..ade sebakul yang menunggu petang ni..payah takde periuk besar ni..


for your info, hama/ mites akan mati di atas suhu 130 degree F, kalo korang dah tuang air panas tu sure matilah mites tu as boiling water suhu die 212 degree F atau 100 degree celcius..buat mase ni takleh nak tido merata selain dari rumah sendiri..


akceli aku penah kena before ni..sampai trauma nak tido kat hotel time kursus..terpakse bawak towel sendiri..kalau boleh cadar pun nak bawak sekali..tapi tak bawak jugak as aku sanggup tak tidur bawah selimut..banyak mites disitu..kan sejuk je..


so kalo korang ade kulit keturunan raja-raja jugak, beware of mites, balik kampung sekali sekala tu mintak tukar/ tukar sendiri cadar...kegatalannya sukar dimengertikan...eheh..

Tuesday, February 28, 2012

comel ibu...

as-salam..pekabo?? sihat tak? ai sleepless la..cik hanan bangun 2 kali malam tadi..poor her...macam banyak sangat kahaknye...i decide nak jolok je mulut die...tak sempat nak buat dah termuntah...then baru die tido lena sket..

tak sudi cik hanan bile aku nak ambil gambar die...selalunye pandai je posing..ni siap tolak-tolak kamera tu...macam takde self confident..before ni aku suke cakap die "botak ibu"..ish...ish...ish...tak baik kan??? sekarang ni tak panggil dah...hanan totap yang tercomel di hati saye..tak dapat nak upload lebih banyak gambar sebab kurang kerjasama dari tuan punya badan..tangkap dari jauh je laa..


dah kene tegur banyak kali baru nak dok jauh sket dari tv

Monday, February 27, 2012

nak bercuti

as-salam..44 days to go...macam tak pecaye..kaki dah bengkak sangat ni...jalan pun dah tak bape laju..nak dukung cik hanan apatah lagi...rase nak terberanak..tapi demi cik hanan saye gagahkan juga..tambah-tambah cik hanan tak sihat lately ni...asik nak nangis je..garu sane sini...tido tak lena..bangun malam batuk tak henti-henti..(macam susah nak bernafas) it makes me worry laa...dan membuatkan saye mahu bercuti awal..2 April..maybe..ni kes lain ni..

so petang semalam tanpa menunggu lebih lame saye sound tepet kat enche somi to stop smoking even kat luar rumah sekali pun...it can trigger asma okehhh...banyakle alasan enche ahmad tuk benti..petang semalam jugak saye tukar carpet jadi tikar (magik ni) langsir pun nak tukar jadi blind..tapi tak cukup peruntukan..(pelan-pelan la mak hanan ni)

p/s: appointment hanan 7 Mac 2012. ibu amek cuti ok..??

Sunday, February 26, 2012

dun be a doctor

after waiting for 3 hours at hospital
ibu: hanan nanti hanan jadi doktor yer...senang ibu nanti..takyah tunggu lame-lame dah..(typical minded)
takpun ayah pegi sambung belajar mediclah (fikiran berkecamuk) sume orang nak suh jadi doktor..
ayah: doktor kene keje shift la...ade on call...gaji pun bape je..
ibu: ok...kensel la jadi doktor...

moral of the story: doktor tu pekerjaan yang mulia..

LAME KAN???

as-salam..
sampai tak ingat dah bape lame tak update blog...yang pasti it was very terrible week..buat keje sampai termuntah..it is true..saye laluinya...dan saye amek mc for dat sakit kepale n ceri beri..Alhamdulillah...getting better..

hanan dah batuk for 2 weeks..bile ambik ubat pun tak baik-baik...aku decide gi hospital terus...lame tau tunggu..4 jam..bukanlah..columbia asia atau seangkatan dengannya..but hospital serdang..after diagnose, doc cakap hanan ade simptom asma..cian cik hanan...takleh nak aktif seperti biase...pas lari-lari atau lompat-lompat sure semput...mummy marah daddy...ni keturunan awakle ni..daddy marah mummy..kalo inherit dari family u lagi teruk..erk...Na'uzubillah...oklah redha je..tunggu for next appoinment..hope cik hanan cepat sembuh..

nanti nak upload gambar hanan yang baru..habis rambutnya dibotakkan oleh ayah...berkudis-kudis pulak..haiyookk..baru anak sorang..keep strong bebeh...

Tuesday, February 21, 2012

mgtt second time

as-salam...semalam saye tak update blog kan...sampai amek cuti tu for second time mgtt...ooo...akceli nak pastikan saye tak muntah lagi...dis time ditemani oleh enche suami...pertame kali nak teman isteri...second time mase nak bersalin nanti....mithali sungguh la laki aku ni..

we arrived at 7.34am..pasti nak pegi awal pagikan....so aku takyah nak pose lame-lame...kali ni dapat minum air anggur...dengan tak bace Bismillah aku telan sekali gus..(lupe sebab nebes..:-)
pastu aku dok diam-diam 2 jam kat depan farmasi klinik...nak bace magazine pun tak lalu...asik burp je..rase sangat berangin and loya-loya...sampai takleh cakap (teruk betui laa..)..so aku biarkan enche somi gi makan capati sorang-sorang...rase sakit pulak kali ni amek darah..misi salah cucuk urat kot...oklah...esok ai update ye check-up week 32..

akceli i am thinking about laporan pengecualian...as b4 ni tak penah wujud dalam abm..aku terpakse mengadakannya...creative accountant..ish..ish..ish...memang selalu la camni..c u next..

Sunday, February 19, 2012

akhirnya tiba jua..

as-salam..yeay...akhirnya boleh menarik nafas lega..lots lots of work since last friday...akhirnya setel juga..ketaq lutut bile mai keje harini..tengok keje menimbun..bos mc since last week sampai dis wed...sincerely memang sampai termuntah aku wat keje..eh..akceli nak cite lainla..

i have lots of experience shoppping online ni...macam-macam aku beli..dari buku, kelambu, baju maternity, nursing cover, pillow, bedak..etc..so far mende kat bawah ni la yang paling lame sekali nak sampai...as it is preorder memang take time lah kan..tapi ade supplier prob bla bla bla..hampir 2 bulan baru nak tiba...sampai en. hubby pun kate ai kene tipu kot...but i believed bluepink house (sila lah like di facebook) tak tipu saye..
as aku malas nak tukar botol my kid..soon kids frequently...i change to s/s bottle..beli avent pun mahal jugak kan??? RM70 per bottle..ni pun leh kurang je...tapi life time boleh guna...hope sangat cik hanan suke...kalo tak naye nak beli avent lagi..baby baru no choice lah yek..kene ajar..
ni kat dalam die..nampak cam susah sket sebab ade garis-garis je...lame-lame nanti pandaile mak hanan..oklah..ni je yang mampu cheer up my day..yang lain, hampesss...till then..bye...

Tuesday, February 14, 2012

hanan@2 tahun 7 bulan

as-salam..pekabo korang? hope sihat hendak-Nya..petang semalam ade gud news..urusan strata kat pej tanah dah setel...lawyer dah leh submit kat bpp dah...Insya-Allah bulan 3 ni tak perlu nak bayar rumah 2 kali..
nak citer hanan akceli...bile tengok balik gambar hanan mase baby rase rugi lak tak tangkap banyak-banyak..masa tak boleh diundurkan??? tibe-tibe mak hanan semangat nak tangkap gambar anak-anaknye..

kalo nak suruh hanan ambik sesuatu perlu beri arahan yang betul dan bersabar...kene ulang-ulang sampai nak kering anak tekak..sebab cik hanan tak paham..arrrghhhh...tensen..tapi tetap cool..

well trained bab buang sampah dan letak baju kotor dalam bakul...ayah hanan je tak pass-pass lagi..she knows mak die tak leh tengok rumah berselirat
boleh concentrate tengok kartun seharian walaupun mak ayah die tengah berkeroohhh...

memang anak ibu lah...waktu jalan je anak ayah..nak tidur in my arm, nak duduk atas riba ibu, nak mandi pun ibu jugak..haishhh...mane nak letak adik ko nih??

pantang sangat kalo aku kemas mainan die...siap merajuk lagi tu..kalo nak die akan kemas sendiri tak payah suruh-suruh..

kerap bangun malam semata-mata nak cari lengan aku balik n nak suruh garu die...asik tak cukup tidur je aku ni..

trauma dengan budak bernama hanie...sampai ngigau2 kate hanie buat die..sian...
hope cik hanan dapat taska baru..suke raba n cium perut ibu..konon tak sabar nak jadi kakak le tu... oklah...dah buat muke tensen...c u..

Sunday, February 12, 2012

TIGHT budget

as-salam...pekabo??
ciss...tak lari dari bab duit..progress rumah still dalam pemindahan geran di pejabat tanah...take 1 month jugak kot...nak tak nak ai kene bayar sewa rumah bulan feb ni..memandangkan duit dah transfer sume ke tabung haji, ai mintak excuse ngan tuan rumah bayar time gaji nanti...yuhuuu...
aduiii...punyela lame...ni yang ai tak suke ni...duit bpp nak bayar, duit sewa pun nak bayar jugak...rugi ai tauuu..
so gaji feb ni amatlah dinanti-nantikan...siap tak cukup lagi...nanpaknye hutang orang tu bayar separuh dulu bley tak??? haishh...tak senang hati ai...
aku pun dah siapkan surat batal polisi insuran en hubby..hahaha...tinggal nak sign je...even RM39 je tapi didebitkan dari maybank aku..(en hubby salah bagi no akaun...) arghhh tak kire...rugi..rugi...akceli ai nak suh my hubby menabung sket...dari bagi kat company insurans tu...dengan polisi pun tak bape nak jelas baik bukak akaun tabung haji...bleh gak simpan untuk gi haji nanti..potong sebulan RM30 pun ok hape...??
penin pale ai ni..ngire duit..hope it would be better in march..amin...

Thursday, February 9, 2012

whole-hearted la tu

abis hati dapat recliner sampai takmo bangun buat jam-jam berikutnye...very funny....lebiu so much..muah-muah..

now or never

yeay...berjaye..not badkan..bile lagi kalo tak sekarang...nak suh enche somi ntah bile...biar aku je tangkap sendiri..hati suke....kalo poyo camni dapat anak laki tak??? huhuuu

check up week 30

as-salam..
updating check up semalam..berat 72.6..naik 1.2 dalam 2 minggu..oklah..
hb darah turun lagi..cuti 4 hari..aku pun cuti amek iron..
urine dah ok..tapi repeat mgtt next 2 weeks..haiyookkk..kaki ade bengkak sket (overweight ni)
dah bayar saman Putrajaya RM80..no discount yer sempena hari wilayah..dbkl je participate..(malangnye aku..)
dapat mc..not well after waitin' for 4 hrs kat klinik tu..selesema, sakit tekak n batuk...cik hanan pun same...petang ni baru nak bawak cik hanan gi klinik...
haritu dah tangkap gambar ngan perut..tapi ade virus pulak dalam memory card...bukan selalu dapat peknenkan???..so nak abadikan...hohoho..try again yek..
tengah pikir nak watpe lunch ni...

Monday, February 6, 2012

movin' to bigger house

as salam..its 11.05 pm..tak penah2 aku tulis blog waktu malam..can't sleeplaa...thinking n keep thinking wat enche somi said tis late evening..we are planning to move again...aisehhh...tak panas lagi montot dok umah ni..tapi takle di waktu terdekat..pas bersalin...mebe tis year???next year..tunggu gaji sbpa ni...
as my family grows bigger n bigger..rumah yang besar sangatlah diperlukan...ye ke???
tapi takde duit...hehehe..
so why dont us duduk kuarters n sewakan rumah sekarang ni...nak kuarters yang landed..:-)
duit sewa tu plan nak beli rumah landed pulak...hahaha...ni le sebab aku tak bley tido...money,money..money..
so aku google rate yang sesuai...around RM800 n above maybe...tercover gak principal n maintenance cost..tak untung pun tak pe..sape nak bagi kan..
d thing is aku tak bape nak berkenan duduk kat Putrajaya..macam duduk kat pulau..nak carik goreng pisang pun susah..k la...biarlah mase yang menentukan..tapi masuk opis ni aku nak isi borang kuarters...

Thursday, February 2, 2012

looking for names

assalamualaikum...
i have no idea to write akceli...pagi tadi dah cuba tulis..tapi padam balik..
i think dis is the rite time nak cari nama baby...walaupun tak tau laki ke pompuan..planning mesti ade..
takmo jadi cam cik hanan dulu..i search dalam internet in 1 nite...dan tambah-tambah je yang belakang tu ikut selera aku..
since name hanan mula dengan H, why not adik hanan mule dengan H juga...walaupun takde kaitan dengan letter D mahupun A..
for boy i suke sangat dengan nama hasan al-banna..macam hanan an-nur jugak kan? so H...A...
suke jugak name Hosni...
but for gal name yang start wit letter H memang payah sikit nak jumpe yang terkenan di hati..huhuhu....nampaknye macam aku je yang beriye cari name ni...enche ahmad shah buat dunno je...haishhhh....nyampah..penat i crack my head..i nak name jannah..he said no...tu name skandel..dah tu??? so aku nak print name-name huruf H n show to him untuk buat pilihan..
Aishah sedap jugak kan..tak tau nape ai suke name yang klasik-klasik...name siti hawa boleh???

Wednesday, February 1, 2012

penantian..

as-salamualaikum...pekabo? sihat ke? aku sihat je..tapi mengantuk...

takde stori yang best nak ngomel..waiting for my bitdefender scan virus...dah sejam ni..tak abih-abih lagi..

baru teringat..belakang telinga hanan ade bengkak..beso jugak..semalam dah g hospital..next week ade appointment dengan pakar..sian cik hanan..ibu tak perasan bende tu makin membesar..dah ade sejak hanan kecik lagi..semoga semuanya selamat-selamat sahaja..amin..