assalam
lame nau tak update blog. alkisahnya..masa kami nak sewakan rumah dulu agak ramai yang berminat. tambah lak lokasi strategik dan sewa agak murah. at dat time aku berharap cepatla dapat penyewa. boleh tampung2 belanja pi uk. tq mudah kerana memudahkan urusanku.
setiap malam aku doa, Ya Allah kurniakan ku rezeki penyewa yang baik. orang pertama yang nak sewa seorang india muslim. pemandu uber. wife nak bersalin dah. adik iparnya juga nak duduk bersama. dalam hati macam was2 risau mereka tak boleh commit. dah siap bagi ic, kontrak dah siap, tiba2 tak jadi. katenya adik ipar susah nak tukar sekolah. aku pun lega jugak..hehe
kemudian datang pula seorang wanita nak view rumah. nampak macam dia tak berminat. rumah kiteorang memang biase2 je. takde major renovation. tapi sebab lokasi tu harga memang melambung2.
lewat petang esoknya datang pula seorang hamba Allah iaitu penyewa sekarang. datang naik motor je bersama isteri dan anak seorang. mase tengah view rumah tibe2 hujan pulak. time tu dah masuk maghrib. kiteorang pelawa terus die solat kat rumah. aku pun dah tetamu datang lame, buatkanlah air bujang. pas sembang2 terus penyewa tu cakap, abang..kire jadi je la. kami pun menerima dengan hati terbuka. dari iklan 850 jadikla 800. nampak penyewanya orang baik-baik. ada keje tetap. wife duduk rumah buat bisness online.
selepas tu everything run smoothly la..duit sewa masuk on time. bil takde tertunggak..cume kami tak jenguk lagi rumah tu. tiap kali dia bayar kami tanya kot2 ada benda rosak ke..minggu lepas aku terbayar pulak bil elektrik rumah tu. aku suh enche ahmad mintak balik..haha..tapi encheahmad senyap je..anggap je la tu rezeki penyewa..baik nau tuan rumah ni..
okla..coming soon..cerita kembara kami di uk..bye
Tuesday, March 28, 2017
Tuesday, January 24, 2017
miracle no. 1
assalam
pagi semalam aku memulakan hari dengan semangkuk nasi dan kari ikan yang leftover dua hari sebelum tu (kui kui kui..kedek gile)
taknak membazir. kan amalan syaiton
pastu aku makan pulak roti telur dalam dua keping.
eemmm..taknak makan tengaharila (selftalking) nak pergi gym..blablabla
selepas tengok cerita korea (goblin) (gym entah ke mana) rase lapar gile
nak turunlah beli burger
burger baru 3 ringgit
jimat
-saya kedekut nak beli lunch selepas menghabiskan 300 sesuka hati
nyesal.
at the same time syaitan berbisik
sape suh ko derma ha??
kalo idak boleh guna duit tu beli lunch
aahkan...
pause
aku pun argue balik
ya Allah aku yakin aku beri sedikit Allah akan bagi lebih lagi
turus menuju ke cafe
sampai depan stall
jumpe bos lame..
borak2 kejap..order beliau dah siap
sebelum beliau berlalu,
"saya dah bayar ye burger awak"
aku, "ala puan..."
puan, "ala 3 ringgit je.."
see...
rezeki yang tak disangka.
pas mkn burger masih lapar
2 kawan offer nasi goreng kg dan megi ladna pulak
pas ngabehkan semua
baru kenyang
(dasar perut besar)
today..i bwk bekal breakfast dan lunch
jimaaat duit
pagi semalam aku memulakan hari dengan semangkuk nasi dan kari ikan yang leftover dua hari sebelum tu (kui kui kui..kedek gile)
taknak membazir. kan amalan syaiton
pastu aku makan pulak roti telur dalam dua keping.
eemmm..taknak makan tengaharila (selftalking) nak pergi gym..blablabla
selepas tengok cerita korea (goblin) (gym entah ke mana) rase lapar gile
nak turunlah beli burger
burger baru 3 ringgit
jimat
-saya kedekut nak beli lunch selepas menghabiskan 300 sesuka hati
nyesal.
at the same time syaitan berbisik
sape suh ko derma ha??
kalo idak boleh guna duit tu beli lunch
aahkan...
pause
aku pun argue balik
ya Allah aku yakin aku beri sedikit Allah akan bagi lebih lagi
turus menuju ke cafe
sampai depan stall
jumpe bos lame..
borak2 kejap..order beliau dah siap
sebelum beliau berlalu,
"saya dah bayar ye burger awak"
aku, "ala puan..."
puan, "ala 3 ringgit je.."
see...
rezeki yang tak disangka.
pas mkn burger masih lapar
2 kawan offer nasi goreng kg dan megi ladna pulak
pas ngabehkan semua
baru kenyang
(dasar perut besar)
today..i bwk bekal breakfast dan lunch
jimaaat duit
Monday, January 16, 2017
jangan berhenti berharap
as-salam
pagi pagi tadi aku dah jadi singa. bermula dengan insiden tudung bunga-bunga dan baju pun bunga-bunga. eh takleh terima di akal. bercorak dari atas kepala sampai ke kaki. dah banyak kali embak ulangi pada mas joko, tudung plain baju bunga-bunga, tudung bunga-bunga baju nya plain. entah telinganya idak boleh hadam perbicaraan kita. kalau die tu tak pulak taknak pakai baju belang-belang.
tangkas aku naik ke atas iron tudung. anaknya yang berdua masih terhegeh hegeh. sorang mau cari pensel box, sorang lagi lemah gemalai nak pakai baju. terus diherdik suruh makan. harinya sudah pukul 715. entahla...sejak akhir akhir ini embak punya darah cepat je mendidih. dari tekanan darah rendah udah meninggi gitu.
dalam shower pun sempat membebel. ngape lembab sungguh orang dalam rumah ni. yang mas joko pun blablablatettetete..sampai opis baru menyesal.......kate kate tu kan doa.. i should pray supaya mereka semua bisa tangkas benarrr.
panjang mukadimah.
setiap hari bila bersedekah je aku doa dalam hati. Ya Allah..bukak kan lah pintu hati orang LPPSA ni supaya proses duit aku cepat sikit. tak lupa juga follow up hari-hari. tambahkanlah rezeki ku nak pi UK. cepat-cepatkan setel hutang kredit kad.
aku memang tak nafikan the power of doa dan sedekah. memang ajaib. tapi macam selfish gak aku ni. nak sesuatu baru nak berbuat amal jariah. marilah kita lebih konsisten bersedekah.
pagi pagi tadi aku dah jadi singa. bermula dengan insiden tudung bunga-bunga dan baju pun bunga-bunga. eh takleh terima di akal. bercorak dari atas kepala sampai ke kaki. dah banyak kali embak ulangi pada mas joko, tudung plain baju bunga-bunga, tudung bunga-bunga baju nya plain. entah telinganya idak boleh hadam perbicaraan kita. kalau die tu tak pulak taknak pakai baju belang-belang.
tangkas aku naik ke atas iron tudung. anaknya yang berdua masih terhegeh hegeh. sorang mau cari pensel box, sorang lagi lemah gemalai nak pakai baju. terus diherdik suruh makan. harinya sudah pukul 715. entahla...sejak akhir akhir ini embak punya darah cepat je mendidih. dari tekanan darah rendah udah meninggi gitu.
dalam shower pun sempat membebel. ngape lembab sungguh orang dalam rumah ni. yang mas joko pun blablablatettetete..sampai opis baru menyesal.......kate kate tu kan doa.. i should pray supaya mereka semua bisa tangkas benarrr.
panjang mukadimah.
setiap hari bila bersedekah je aku doa dalam hati. Ya Allah..bukak kan lah pintu hati orang LPPSA ni supaya proses duit aku cepat sikit. tak lupa juga follow up hari-hari. tambahkanlah rezeki ku nak pi UK. cepat-cepatkan setel hutang kredit kad.
aku memang tak nafikan the power of doa dan sedekah. memang ajaib. tapi macam selfish gak aku ni. nak sesuatu baru nak berbuat amal jariah. marilah kita lebih konsisten bersedekah.
Tuesday, January 10, 2017
lagi 42 hari
assalam
cepatnye masa berlalu. antara sedar dan tak, lagi 42 hari nak pergi jauh dari bumi Malaysia. this is my first journey keluar negara. haha..kesian tak? dah 34 tahun hidup baru dapat peluang. also for the first time untuk enche ahmad dan anak-anak. syukur atas rezeki yang Allah bagi.
mase booking ticket ogos 2016 rase macam lama sangat nak tunggu. tup tup dah dekat sangat ni. first thing first, souvenir untuk family n kawan2 dah tersedia dulu sebelum aku jejak kaki ke sana. camne tu? during sale aku beli dulu secara online dan pos kat rumah kak eda atau mintak kak eda belikan mane kedai yang tak terima kad kredit aku. syok weh. hari-hari shopping online. hihi.
empat kali weekend ni aku cuba manfaatkn untuk kemas baju dan cari stok ubat also makanan. basuh winter clothing mane yang patut dan sumbat dalam luggage. kot muat. nak beli vacum bag kat daiso nanti.
rase cuak jugak ni nak pi sane. yelah tak pernah jejak lagi kan. hope everything run smoothly. semoga orang orang yang ditinggalkan di Malaysia sihat-sihat sahaja..esp ayah dan mak mertua aku. okla bye.
cepatnye masa berlalu. antara sedar dan tak, lagi 42 hari nak pergi jauh dari bumi Malaysia. this is my first journey keluar negara. haha..kesian tak? dah 34 tahun hidup baru dapat peluang. also for the first time untuk enche ahmad dan anak-anak. syukur atas rezeki yang Allah bagi.
mase booking ticket ogos 2016 rase macam lama sangat nak tunggu. tup tup dah dekat sangat ni. first thing first, souvenir untuk family n kawan2 dah tersedia dulu sebelum aku jejak kaki ke sana. camne tu? during sale aku beli dulu secara online dan pos kat rumah kak eda atau mintak kak eda belikan mane kedai yang tak terima kad kredit aku. syok weh. hari-hari shopping online. hihi.
empat kali weekend ni aku cuba manfaatkn untuk kemas baju dan cari stok ubat also makanan. basuh winter clothing mane yang patut dan sumbat dalam luggage. kot muat. nak beli vacum bag kat daiso nanti.
rase cuak jugak ni nak pi sane. yelah tak pernah jejak lagi kan. hope everything run smoothly. semoga orang orang yang ditinggalkan di Malaysia sihat-sihat sahaja..esp ayah dan mak mertua aku. okla bye.
Monday, January 2, 2017
deko 2017
Assalam
happy new year
2017
lame dah takde cite pasal deko kan
semalam aku rajinkan diri untuk cantikkan sikit rumah ni
rasenye dah bagitau kan aku start duduk kuarters bulan 12 ritu
daripada nampak kosong je..aku touch up la sikit
takat tampal sticker, senang je nak tanggal balik
lain la tampal wall paper kan..
modal pun 16 hinggit je, siap ade lebih
nak pasang tu agak lame
jenuh memikio cara nak susun
siap guna benang dan pembaris
aku kan OCD sikit
enche ahmad quite impressed ngan hasil kerja bini dia
kembang...
happy new year
2017
lame dah takde cite pasal deko kan
semalam aku rajinkan diri untuk cantikkan sikit rumah ni
rasenye dah bagitau kan aku start duduk kuarters bulan 12 ritu
daripada nampak kosong je..aku touch up la sikit
takat tampal sticker, senang je nak tanggal balik
lain la tampal wall paper kan..
modal pun 16 hinggit je, siap ade lebih
nak pasang tu agak lame
jenuh memikio cara nak susun
siap guna benang dan pembaris
aku kan OCD sikit
enche ahmad quite impressed ngan hasil kerja bini dia
kembang...
![]() |
| vacum tu mmg tak pernah simpan. dok situ je. sebab kena vacum sepuluh kali sekejap |
![]() |
| tara!!! |
Monday, December 19, 2016
luahan rasa
assalam
lame nau tak update blog
nak update pun sebab rase sangat marah sekarang
sesi luahan rasa gitu
dalam bulan 8 hari tu aku buat refinancing untuk rumah
konon-konon dapatla excess cash
dengan harapan boleh la joli mase bercuti nanti
dengan status yang macam siput
nampak gaya macam pelamin anganku musnah
malas dah aku nak berharap
total days dekat LPPSA je 3 bulan plus-plus
hangin tul aku
bape banyak dah follow up aku kt agensi ni
sekarang ni kat lawyer ambik mase 2-3 minggu lagi
nak tunggu bank islam bayar
LPPSA nak serah geran sebulan minimum
lagi 3 atau 4 bulan la gamaknye..
dat time aku pun dah balik dari bercuti
grrrr..geram sangat ni..
tobatla aku nak deal ngan LPPSA lembab ni
never-never-never
kumpul duit la nak buat rumah nanti
o buat personal loan lagi senang
cau..
currency rate 5.65
lame nau tak update blog
nak update pun sebab rase sangat marah sekarang
sesi luahan rasa gitu
dalam bulan 8 hari tu aku buat refinancing untuk rumah
konon-konon dapatla excess cash
dengan harapan boleh la joli mase bercuti nanti
dengan status yang macam siput
nampak gaya macam pelamin anganku musnah
malas dah aku nak berharap
total days dekat LPPSA je 3 bulan plus-plus
hangin tul aku
bape banyak dah follow up aku kt agensi ni
sekarang ni kat lawyer ambik mase 2-3 minggu lagi
nak tunggu bank islam bayar
LPPSA nak serah geran sebulan minimum
lagi 3 atau 4 bulan la gamaknye..
dat time aku pun dah balik dari bercuti
grrrr..geram sangat ni..
tobatla aku nak deal ngan LPPSA lembab ni
never-never-never
kumpul duit la nak buat rumah nanti
o buat personal loan lagi senang
cau..
currency rate 5.65
Wednesday, October 12, 2016
something new
asslamualaikum..
halluuu..alamak dah sebulan tak update blog. ade ke reader ni..? akceli aku agak bizi..macam macam nak buat dan dah buat lately ni..
-setel mara education loan- im free of education debt, but bukanlah financial freedom lagi
-setel hal-hal tanah but still need more funds
-akan berpindah ke kuarters kerajaan which is landed prop..hope rumah ni will be more organised sebab ade bigger space..bukanlah bertambah sepah
-looking for penyewa for rumah di Belimbing Heights...mari-mari sape mau sewa..akak bagi murah2 je
-setelkan pengasuh baru sarah dan tadika nuha
-looking for more income..korek-korek mana yang ada untuk yuran nuha dan hanan
-nak cuti for exam ACCA in Disember
-setelkan tiket flight dan bas for rombongan mak awe holidays somewhere in the west
-kemas barang nak pindah..hari-hari aku hantar barang during lunch ke rumah..sumbat semua dalam viva
-refinancing rumah lama..cari lebih cash untuk setel kereta viva n savings also hutangsss..tapi tak setel2 lagi..haishhh..
see...banyak tak keje kakak..?tu tak masuk lagi keje opis dan keje rumah
halluuu..alamak dah sebulan tak update blog. ade ke reader ni..? akceli aku agak bizi..macam macam nak buat dan dah buat lately ni..
-setel mara education loan- im free of education debt, but bukanlah financial freedom lagi
-setel hal-hal tanah but still need more funds
-akan berpindah ke kuarters kerajaan which is landed prop..hope rumah ni will be more organised sebab ade bigger space..bukanlah bertambah sepah
-looking for penyewa for rumah di Belimbing Heights...mari-mari sape mau sewa..akak bagi murah2 je
-setelkan pengasuh baru sarah dan tadika nuha
-looking for more income..korek-korek mana yang ada untuk yuran nuha dan hanan
-nak cuti for exam ACCA in Disember
-setelkan tiket flight dan bas for rombongan mak awe holidays somewhere in the west
-kemas barang nak pindah..hari-hari aku hantar barang during lunch ke rumah..sumbat semua dalam viva
-refinancing rumah lama..cari lebih cash untuk setel kereta viva n savings also hutangsss..tapi tak setel2 lagi..haishhh..
see...banyak tak keje kakak..?tu tak masuk lagi keje opis dan keje rumah
![]() |
| ade kucing menumpang rumah kakak |
Subscribe to:
Posts (Atom)


