Sunday, October 16, 2011

dia terabai

yeke nak baby comel kena tengok baby yang comel??



dah nak masuk week 15..baru perasan..sometimes macam tak rase mengandung..berbeda from pregnancy pertama yang suke poyo-poyo gile babas..yang paling ketara sekali aku tak minum susu..T4 diserang sakit-sakit belakang yang amat...serve aku rite..sian anak aku sorang ni...tak tauler salah tang mane..i am addicted to minuman berkarbonat..kalo staf aku takut-takut nak minum coke..bagi aku no hal..aku plak yang bagi kebenaran untuk die minum..hahaha..so i promise myself no bicarbonate beverage dah after ni..


semalam dah beli susu..anlene mahal sangat kan? minum susu kotak tu lagi costly..so aku try anmum materna perisa coklat..tak bancuh lagi ni..hope sedap macam milo..semoga sakit belakang aku ni berkurang...


dah lame tak cite pasal rumah..after lebih 1 year waiting minggu ni nak submit dah kat bpp..hope diluluskan..nampaknye aku kena sewa rumah tu sampai ujung tahun kot..rase excited tu dah kurang...sebab lame menunggu..

Wednesday, October 12, 2011

bizi bizi bizi

saye sangat sibuk. senarai tugas dah bertambah. kena handle jpka dan bajet. sedang mengikuti bengkel outcome based budgeting untuk bajet 2013. diserang sakit kepala yang amat kerana baucar banyak. tak larat tengok no. akaun..uwekkk..pressure dari bos..kene wat keje orang lain..tak dapat gaji dier..tahun depan mau balas cukup-cukup..cuti 4 bulan yer..

Sunday, October 9, 2011

soalan maths

as-salam..bile kali terakhir korang buat soalan maths?? aku...mase belajar business maths dulu..setakat tambah tolak tu hari-hari aku buat..boleh dikira ke?? dah le pakai calculator..penah bace pasal wanita yahudi yang buat soalan maths time peknen?
i think kalo bende baik tak salah nak cube kan..aku pun setat google soalan calculus...bajet sungguh..as soon nampak functions, limits sume tu...hekeleh betulla..lost..kene masuk skolah balik..nothing dalam pale otak ni..carik pulak soalan matematik tambahan..aduhh..camne nak setel ni??? add maths tak score time espiem..hahaha..k lah buat keje dulu..taa

Thursday, October 6, 2011

over betul..

sape tak sabo nak dengar pembentangan bajet?? aku! aku!..takyah dengar kul 3 ni..part naik gaji mesti tang hujung-hujung..balik umah satgi baru dengar.
its already 13 weeks..but all the day sickness aku ni tak sudah-sudah..bile mau berakhir huh??? penat dah ni..hope tak berpanjangan sampai deliver nanti..tak best la...makan tak kena, tak makan lagilah tak kena..ade masalah selera makan...aduss..tak penah berlaku dalam hidup tak lalu makan ni..selalunye lalu je..
oklah mau setelkan keje sket..pastu nak sibuk tengok tv jap..taa...

vocab sikit

hanan is vocabless..asik mumbling saje..aku tak paham...die akan mule tensen bile aku cakap "ibu tak paham hanan cakap ape" terus die menangis sambil menggaru kepala dengan ganasnya..

so semalam aku merajinkan diri untuk mengajar hanan vocabulary..eceh...sebab jiwanya telah sebati dengan ajaran ayah...segala yang ibu ajar akan ditanya berulang kali...semua serangga adalah emut..(semut) ibu ajar ant kurang diterima pakai..banana is isang, cat is meow-meow, dog is kong-kong...aduss..napela ayah ko ajar cam gini..ibu bukan saje nak hanan tau flower but tulip, rose, carnation..poyo sungguh mak hanan ni..oh hanan...ibu tak kisah pun hanan nak sebut cammane..dun wori...tak semestinya kecik-kecik pandai dah besar pandai jugakkan..tengok macam maklong tu..dapat UPSR 3B 1C pun leh dapat Phd..

hanan jugak akan keep on asking kalo aku cakap tak tau..enche suami cakap belasah je ape-ape jawapan..jangan cakap tak tau..tak sampai hati nak tipu hanan..kadang-kadang aku pun tak tau binatang ape dalam jungle junction tu..nak kate rabbit bukan rabbit..tapi macam rabbit..so aku cakap dinosaur pun hanan akan terima.."jawapan tak tahu tak boleh diterima yer.." bagus jugak anak aku ni..hekhek..
oklah mau balik sudah..bye..

Monday, October 3, 2011

prenatal vits

hari ni aku sangat rajin membuat keje lain..hiks..i try to sibuk-sibuks nak tau how much quantity prenatal vits i should take..gomen clinic owez bekalkan folic asid, iron, b complex dan ascorbic asic (vit c). the problem is the quantity is too much..i think..
for example folid asid sepatutnya diambil 400-600 micrograms per day, but 1 tablet yang doc bagi tu dah 5 miligrams (mg)..kalo convert to micrograms (mcg) dah jadi 5000mcg..auww..takut ai..sib baik slalu skip amek vits..hahaha.
example no. 2 iron perlu diambil sebanyak 27mg per day..but the tablet contains 200mg..c???ngade-ngade je aku ni.. dulu bantai je kan...so???
ni la jadinya bile CPA Diana nak jadi Dr. Diana..ahaks..
for more info, http://www.babycenter.com/0_iron-in-your-pregnancy-diet_1468.bc?page=2
http://www.babycenter.com/0_folic-acid-in-your-pregnancy-diet_476.bc

Sunday, October 2, 2011

happy-happy

Assalamualaikum..korang sihat tak?? aku cam biase je la..morning sickness tu dah kurang tapi ade nite sickness lak..so aku tido seawal jam 8.00 malam..solat Isyak keesokan paginya..tak baik kan?? as soon as pas maghrib je, aku tak boleh nak bertahan dah...badan berangin semacam..kepala lak rase berat je..ubatnya harus tido sahaje..ayahle yang melayan cik hanan masak sampai kul 10 malam..

my husband tak keje shift dah...yeay...takdelah rungutan enche ahmad shah dah pasni..normal working hour dan weekend leh bercuti..buleh mak hanan jalan-jalan abiskan duit..dengar-dengar ade pulak pelarasan gajiu ntuk penjawat awam..makin bestla mak hanan..rezeki..semalam ade exhibition kat Mid Valley ..i thought untuk baby tapi kids lahh..ade jugak booth yang jual breastpump..tapi agak mahal kate kawan saye..tengah dok aim spectra 3..plan untuk mengepam pasni..disebabkan aku tak merancang untuk ade anak yang ramai..spectra 3 rase berbaloi..dari medela yang mahal nak mampus tu..kalo tak guna leh pas kat adik beradik..

sila lihat wish list..ehem-ehem..tapi tak tick lagi tang chopper tu..about a year aku dok wish je..semalam hajat dah tercapai..akceli aku sangat lenguh nak guna lesung batu n dry blender dah rosak..dengan ngade2nya aku pi beli mini chopper ni..best...tak lenguh dah tangan pasni..see..banyak tak best things happened..so sangat gumbiralah..esok my 3rd anniversary..cepat-cepat wish aku..