sarah paling kesian. first birthday tak sambut pun.ada gambar sarah masa dihari kejadian je.
Thursday, July 13, 2017
hanan turns 8
Assalam
lame benar tak bersiaran. post wajib pasal besday tak boleh tinggal. semoga hanan jadi anak yang solehah. jangan lupa ibu bila dah besar nanti. sayang sangat kat hanan yang manja ni.
lame benar tak bersiaran. post wajib pasal besday tak boleh tinggal. semoga hanan jadi anak yang solehah. jangan lupa ibu bila dah besar nanti. sayang sangat kat hanan yang manja ni.
Wednesday, April 26, 2017
jalan-jalan uk part 4 Edinburgh
Ni kes pakse diri nak tulis blog. Hari seterusnya kami ke Edinburgh pula. Merasalah nak pi negara kedua selepas england..hahaha..adoi..pasni kene jejak singapore n thailand pulak.
Sebab adik aku takmo gi kami pergi bertujuh je. mak, along n family aku. pergi naik tren. dalam tren tu macam tren ktm tu je. idakle gempak sangat. tambang tak tau sebab kak eda belanja. tapi kat uk ni memang macam old skul sikit. tengok iklan pun jadi la. tak attractive langsung.
pagi-pagi lagi kami dah keluar rumah sebab tren kul 7 lebih. sejuk beb. jakun jap sebab asap keluar asap dari mulut. aku siap glove bagai. tengok mat saleh ni rilex2 je.
![]() |
| abang ipar aka along |
![]() |
| salji turun hari sebelumnya |
![]() |
| bas biru instead merah |
![]() |
| penat gak nak naik bukit ni |
![]() |
| kami ke masjid untuk solat zohor. jauh gak masjid ni dari tren station dalam 15 minit berjalan. |
![]() |
| we ol tak beli la skaf ke skirt ke...skaf tu dalam 7.99 pound satu. takat beli fridge magnet 2 pound setengah wat kenangan.kodukut |
![]() |
| edinburgh castle |
![]() | |
![]() |
| budak2 ni sampai tido keletihan. nak masuk toilet kene 30p |
![]() |
| dah penat jalan kami lepak kat mall ni sampai tutup jam 6 |
![]() |
| nak lepak kat taman ni sejuk nak mampus |
kami sampai Durham station dalam kul 11. Kak eda dah siap2 tunggu. lega..takdela nak tunggu dalam sejuk lagi.
esoknye kami dok umah je la. penat..petangnye baru jalan balik. kami pergi Sunderland pulak...
Thursday, April 20, 2017
jalan-jalan uk part 3 Newcastle
Assalam
Hadoi..rase bercinta nak ngabiskan cerita. banyak lagi ni. Hujung minggu (Sabtu) camtu kami ramai-ramai ke Newcastle. tak jauh pun tempat ni dari Durham. Dalam setengah jam. Kalo cakap Durham mungkin orang tak penah dengar. Kalo Newcastle mungkinla orang tau. pagi tu kami gerak naik bas. tambang tak tau sebab kak eda yang belanja. Newcastle ni tak sejuk sangat walaupun lagi jauh ke Utara UK. Mungkin sebab bandar besar. banyak haba dari kenderaan..orang pun ramai. Durham tu more macam pekan koboi la.
Sebab Newcastle ni tak jauh sangat. aku pergi dua kali. mak pulak 3 kali repeat. jam 4.30 petang camtu. kiteorg pun berangkat pulang. sebab 5.30 pm dah masuk maghrib.
Esoknye kami ke carboot kat tempat lumba kuda. aku dah lupa namenye. gambo pun takde. sejuk bebeno. nak bukak glove ambik hp pun malas. nak masuk sini kalau before 10 pagi kene caj 2 pound sorang. kalau lepas kul 10 1 pound. mase ni tak ramai sangat seller.
aku takat beli toys untuk hanan n nuha dan juga baju sejuk yang harga 1 pound. murah gile. tak dapat kat bundle mesia harga ni.
Esoknye kami ke Scotland pulak. lagi ke Utara dan lagi la sejukkkk...
p/s: suhu pagi di Bowburn area rumah kak eda 0-2 darjah di waktu pagi..memang tak mandi la weii..
Hadoi..rase bercinta nak ngabiskan cerita. banyak lagi ni. Hujung minggu (Sabtu) camtu kami ramai-ramai ke Newcastle. tak jauh pun tempat ni dari Durham. Dalam setengah jam. Kalo cakap Durham mungkin orang tak penah dengar. Kalo Newcastle mungkinla orang tau. pagi tu kami gerak naik bas. tambang tak tau sebab kak eda yang belanja. Newcastle ni tak sejuk sangat walaupun lagi jauh ke Utara UK. Mungkin sebab bandar besar. banyak haba dari kenderaan..orang pun ramai. Durham tu more macam pekan koboi la.
![]() | ||
| ni depan Newcastle University |
![]() |
| masuk muzium |
![]() |
| kami benti makan bekal dan solat kat taman ni |
![]() |
| pastu masuk primark pulak. banyak cawangan primark ni. yg kat sini besarla.. |
![]() |
| bonda saye..tak serik jalan ngan dari saya. dari Langkawi, Kuching, Kelantan dan UK..coming ni nak pi Pangkor lak.. |
![]() |
| heater dalam ni kuat..terus berpeluh-peluh. shopping tak ingat dalam ni..baju budak bawah 2 pound |
![]() |
| jenuh cari Cath Kidston outlet. tapi takde sale. beli online je sbb ade sale |
![]() |
| Newcastle bus station |
Esoknye kami ke carboot kat tempat lumba kuda. aku dah lupa namenye. gambo pun takde. sejuk bebeno. nak bukak glove ambik hp pun malas. nak masuk sini kalau before 10 pagi kene caj 2 pound sorang. kalau lepas kul 10 1 pound. mase ni tak ramai sangat seller.
aku takat beli toys untuk hanan n nuha dan juga baju sejuk yang harga 1 pound. murah gile. tak dapat kat bundle mesia harga ni.
Esoknye kami ke Scotland pulak. lagi ke Utara dan lagi la sejukkkk...
p/s: suhu pagi di Bowburn area rumah kak eda 0-2 darjah di waktu pagi..memang tak mandi la weii..
Tuesday, April 18, 2017
jalan-jalan uk part 2 Durham
Sampai rumah kak eda rase macam mamai2 je. dah pekena nasi terus rase nak tidur. kak eda ni memang masak makanan melayu je. kalo western pun takat spaghetti ngan steak je la kot. anak-anak pulak sambung main dengan cousin. almaklumla 5 bulan tak jumpe. demekan dah tido lame. so segar bugar je la.
mase tu musim hujan kot. asik hujan je..kalo hujan lagi la sejuk. ngan angin lagi. rase tak mau keluar rumah. macam sedikit menyesal gi musim sejuk. jalan pun tak bape best sebab nak kesahkan yang sejuk tu.
esoknye kami ke bandar Durham. dalam 15 minit je dari rumah. naik kak eda punye kete. kene 2 kali trip la sebab ramai. kak eda satu family 8 orang. kami, 7 orang. sarah macam biasela..mane nak dok dalam carseat. so kami menyorok-nyorok di belakang.
aku naik yang first trip. tunggu yang trip kedua macam nak beku dah. walaupun matahari memancar-mancar.
Dah semua sampai kami ke Cathedral dulu..gereja di atas bukit. katenye tempat penggambaran Harry Potter.
haritu hari jumaat. turun je dari bukit masing-masing nak balik dah. tak tahan sejuk. aku je la tunggu laki pi solat jumaat. membeku tunggu kat situ. penat jalan pun ade. sarah kan nak dukung je. balik uk terus turun 2 kilo kauuu..
esoknye kami ke New Castle pulak. ok tunggu part 3. Nak balik umah dah ni. nak kul 5 dah.
![]() |
| tak tau nape sambil menaip ni rase happy je.. |
![]() |
| petang tu jugak kami gi sport direct punye outlet..ni kat mesia pun ade..kuikui..dapatle enche ahmad rembat kasut satu. |
esoknye kami ke bandar Durham. dalam 15 minit je dari rumah. naik kak eda punye kete. kene 2 kali trip la sebab ramai. kak eda satu family 8 orang. kami, 7 orang. sarah macam biasela..mane nak dok dalam carseat. so kami menyorok-nyorok di belakang.
aku naik yang first trip. tunggu yang trip kedua macam nak beku dah. walaupun matahari memancar-mancar.
![]() | |
| rambang mata nak pilih gambar |
![]() |
| jumpe pulak telephone booth merah ni. rasenye seluruh uk kot ade mende Allah ni. bukan London je tau |
![]() |
| menara tengah baiki |
![]() |
| dewan harry potter tak leh masuk |
haritu hari jumaat. turun je dari bukit masing-masing nak balik dah. tak tahan sejuk. aku je la tunggu laki pi solat jumaat. membeku tunggu kat situ. penat jalan pun ade. sarah kan nak dukung je. balik uk terus turun 2 kilo kauuu..
esoknye kami ke New Castle pulak. ok tunggu part 3. Nak balik umah dah ni. nak kul 5 dah.
jalan-jalan uk part 1
assalam
lame nau simpan cerita ni. sampai nak hilang ingatan dah.
First of all..terima kasih Allah..terima kat mak aku yang dahulukan duit untuk beli tiket flight kami sekeluarga.
tahun 2017 ni la baru merasa nak pi keluaq dari malaysia. tu pun nasib la kak eda ade kat sane. kalo tak tunggu pencen baru pi.
Tiket flight aku booking mase mas buat promotion bulan 8/2016. flying time bulan 2/2017. sorang boleh dapat kurang 2k. sebab aku dah hampir hilang ingatan aku bagi gross figure je la kot. total kami 7 orang 4 adults 2 children 1 infant dalam 11k lebih.
aiseyyy..malas pulak nak mengarang kisah aku ni.
Kami sampai Heathrow Airport dalam kul 4 petang. Urusan imigresen ok ok je la. Seterusnya kami kene naik bas ke Durham. Bas siang hari 10 jam. Kalau malam 6-7 jam. So kami pilih bas malam. Tiket bas dah beli siap-siap kat website National Express. guna visa je. pastu print. takmo print pun takpe. print screen kat hp. tunjuk kat driver.
keluar je dari dari pintu arrival Terminal 4 tu dah ade bus stop. boleh je naik mane-mane bas National Express yang ke Terminal 2. Free seating. Mase tu dah rase sejuk. 6 petang macam nak malam dah. forecast weather 10 darjah. rupenye 5-6 camtu. tiket bas ke Durham 150 pound utk 7 orang.
dari T4 ke T2 dalam 10 minit je. Sampai je situ dah gigil. masing-masing sarung baju tebal. sejut angat-angat. Kami tunggu pula bas ke Victoria Coach Station London. Akceli tiket kami kul 940 malam. Tapi boleh je naik awal. dalam 8 lebih kami dah gerak. perjalanan dalam 40 minit. sonok dapat naik bas sebab dalam bas ade heater. huhu
Bas dari Victoria Coach Station ke Durham kul 11 malam. Dalam bas aku tak boleh tido sangat sebab pegang sarah. risau die terjatuh ke hape. rase cam azab gak naik bas. macam bas express lama kat mesia ni. idakle selesa benau.
kami sampai Durham kul 5 pagi esoknye. jauhkan perjalanan kami. more than 24 hours. Kak eda dah siap-siap tunggu kt Durham Bus Station. hujan renyai-renyai time tu. suhu 2 darjah. lagila menggigil. rase seronok jumpe kak eda. macam tak pecaye kami dah sampai ke rumah die. nanti sambung part 2 ye.
lame nau simpan cerita ni. sampai nak hilang ingatan dah.
First of all..terima kasih Allah..terima kat mak aku yang dahulukan duit untuk beli tiket flight kami sekeluarga.
tahun 2017 ni la baru merasa nak pi keluaq dari malaysia. tu pun nasib la kak eda ade kat sane. kalo tak tunggu pencen baru pi.
Tiket flight aku booking mase mas buat promotion bulan 8/2016. flying time bulan 2/2017. sorang boleh dapat kurang 2k. sebab aku dah hampir hilang ingatan aku bagi gross figure je la kot. total kami 7 orang 4 adults 2 children 1 infant dalam 11k lebih.
aiseyyy..malas pulak nak mengarang kisah aku ni.
![]() |
| flight kami pukul 9 pagi. gerak dari rumah kul 5 pagi. ngam-ngam soi la sampai airport solat subuh, breakfast dan cek in |
![]() |
| 13 jam direct flight tak mudah sangat dengan anak kecil. dua orang atas ni behave je. cume tang nak pi toilet tu macam sepuluh kali sekejap |
![]() | |
| makcik ni tak bape behave. mungkin sebab mengantuk. mase flight balik kene selesema pulak |
keluar je dari dari pintu arrival Terminal 4 tu dah ade bus stop. boleh je naik mane-mane bas National Express yang ke Terminal 2. Free seating. Mase tu dah rase sejuk. 6 petang macam nak malam dah. forecast weather 10 darjah. rupenye 5-6 camtu. tiket bas ke Durham 150 pound utk 7 orang.
dari T4 ke T2 dalam 10 minit je. Sampai je situ dah gigil. masing-masing sarung baju tebal. sejut angat-angat. Kami tunggu pula bas ke Victoria Coach Station London. Akceli tiket kami kul 940 malam. Tapi boleh je naik awal. dalam 8 lebih kami dah gerak. perjalanan dalam 40 minit. sonok dapat naik bas sebab dalam bas ade heater. huhu
![]() | |
| anak-anak semua dah ngantuk. time tido ni kat malaysia |
![]() |
| mak awe pun tukar uniform gak. tau pun sejuk.. |
![]() | |
| ni kat victoria coach station arrival part. tempat departure seberang jalan je. ade signage boleh follow. hanan tu macam berjalan dalam tido. tiap kali stop sambung tido |
kami sampai Durham kul 5 pagi esoknye. jauhkan perjalanan kami. more than 24 hours. Kak eda dah siap-siap tunggu kt Durham Bus Station. hujan renyai-renyai time tu. suhu 2 darjah. lagila menggigil. rase seronok jumpe kak eda. macam tak pecaye kami dah sampai ke rumah die. nanti sambung part 2 ye.
Tuesday, March 28, 2017
penyewa yang baik juga satu rezeki
assalam
lame nau tak update blog. alkisahnya..masa kami nak sewakan rumah dulu agak ramai yang berminat. tambah lak lokasi strategik dan sewa agak murah. at dat time aku berharap cepatla dapat penyewa. boleh tampung2 belanja pi uk. tq mudah kerana memudahkan urusanku.
setiap malam aku doa, Ya Allah kurniakan ku rezeki penyewa yang baik. orang pertama yang nak sewa seorang india muslim. pemandu uber. wife nak bersalin dah. adik iparnya juga nak duduk bersama. dalam hati macam was2 risau mereka tak boleh commit. dah siap bagi ic, kontrak dah siap, tiba2 tak jadi. katenya adik ipar susah nak tukar sekolah. aku pun lega jugak..hehe
kemudian datang pula seorang wanita nak view rumah. nampak macam dia tak berminat. rumah kiteorang memang biase2 je. takde major renovation. tapi sebab lokasi tu harga memang melambung2.
lewat petang esoknya datang pula seorang hamba Allah iaitu penyewa sekarang. datang naik motor je bersama isteri dan anak seorang. mase tengah view rumah tibe2 hujan pulak. time tu dah masuk maghrib. kiteorang pelawa terus die solat kat rumah. aku pun dah tetamu datang lame, buatkanlah air bujang. pas sembang2 terus penyewa tu cakap, abang..kire jadi je la. kami pun menerima dengan hati terbuka. dari iklan 850 jadikla 800. nampak penyewanya orang baik-baik. ada keje tetap. wife duduk rumah buat bisness online.
selepas tu everything run smoothly la..duit sewa masuk on time. bil takde tertunggak..cume kami tak jenguk lagi rumah tu. tiap kali dia bayar kami tanya kot2 ada benda rosak ke..minggu lepas aku terbayar pulak bil elektrik rumah tu. aku suh enche ahmad mintak balik..haha..tapi encheahmad senyap je..anggap je la tu rezeki penyewa..baik nau tuan rumah ni..
okla..coming soon..cerita kembara kami di uk..bye
lame nau tak update blog. alkisahnya..masa kami nak sewakan rumah dulu agak ramai yang berminat. tambah lak lokasi strategik dan sewa agak murah. at dat time aku berharap cepatla dapat penyewa. boleh tampung2 belanja pi uk. tq mudah kerana memudahkan urusanku.
setiap malam aku doa, Ya Allah kurniakan ku rezeki penyewa yang baik. orang pertama yang nak sewa seorang india muslim. pemandu uber. wife nak bersalin dah. adik iparnya juga nak duduk bersama. dalam hati macam was2 risau mereka tak boleh commit. dah siap bagi ic, kontrak dah siap, tiba2 tak jadi. katenya adik ipar susah nak tukar sekolah. aku pun lega jugak..hehe
kemudian datang pula seorang wanita nak view rumah. nampak macam dia tak berminat. rumah kiteorang memang biase2 je. takde major renovation. tapi sebab lokasi tu harga memang melambung2.
lewat petang esoknya datang pula seorang hamba Allah iaitu penyewa sekarang. datang naik motor je bersama isteri dan anak seorang. mase tengah view rumah tibe2 hujan pulak. time tu dah masuk maghrib. kiteorang pelawa terus die solat kat rumah. aku pun dah tetamu datang lame, buatkanlah air bujang. pas sembang2 terus penyewa tu cakap, abang..kire jadi je la. kami pun menerima dengan hati terbuka. dari iklan 850 jadikla 800. nampak penyewanya orang baik-baik. ada keje tetap. wife duduk rumah buat bisness online.
selepas tu everything run smoothly la..duit sewa masuk on time. bil takde tertunggak..cume kami tak jenguk lagi rumah tu. tiap kali dia bayar kami tanya kot2 ada benda rosak ke..minggu lepas aku terbayar pulak bil elektrik rumah tu. aku suh enche ahmad mintak balik..haha..tapi encheahmad senyap je..anggap je la tu rezeki penyewa..baik nau tuan rumah ni..
okla..coming soon..cerita kembara kami di uk..bye
Subscribe to:
Posts (Atom)


















































