as-salam..
harini genap 30 hari berpantang..as my dad said "ko ni tak macam orang pantang...asik makan je..(he means semua bende aku telan)..menu for lunch today ayam masak merah meletopss mak awe..akceli aku still pantangla...most of the food tu memang yang boleh makan time pantang...usah takut-takut nak makan..yang aku elakkan is makanan yang mak aku cakap berbisa...cam ikan ikan-ikan yang bisa-pari, buah-buah yang sejuk-betik,tembikai,mangga...air kelapa..laksa..
kene salin nota ngan mak awe ni...time hanan pantang nanti takut lupe...hahaha..
eh makin dekat hari nak balik seri kembangan ni..dari 60 hari to 44 hari to 40 hari..kalo takde aral 26hb ni dah jejak bumi selangor..n 27hb tu nak naik genting pulak...huahuahua
Thursday, May 17, 2012
day-29
as-salam
its day-29..dah kuar soping..huhu...bile jiran tanye, mak aku cakap "dah sebulan dah...orang mude mane nak dok umah lame-lame"..hehe..pandai mak aku..mak pun maleh nak argue ngan aku...betul hape...apela relevannye tak bley kuar rumah sampai 44 hari..make orang sick adela..tak patut betul..nak cepat sihat kene makan sedap-sedap..kene hirup udara segar..kene gi soping..hehe...tak lame mane pun kuarnye...beli milk storage bags n teat nuha...oh nuha napela brand tu yang kau mahu...rebeh bahu mak ko ni..sib baik ko tak minta calma..
lagi 10 hari nak jumpe ayah..ayah ko ni sehari tepon berkali-kali...taule kursus induksi tu boring...kalo tak usah harap..ayah enjoy yourself yer b4 we all balik rumah..pasni no more futsal..lepak-lepak..huhu...
okla, nuha dah bangun tu..till then, bye
its day-29..dah kuar soping..huhu...bile jiran tanye, mak aku cakap "dah sebulan dah...orang mude mane nak dok umah lame-lame"..hehe..pandai mak aku..mak pun maleh nak argue ngan aku...betul hape...apela relevannye tak bley kuar rumah sampai 44 hari..make orang sick adela..tak patut betul..nak cepat sihat kene makan sedap-sedap..kene hirup udara segar..
lagi 10 hari nak jumpe ayah..ayah ko ni sehari tepon berkali-kali...taule kursus induksi tu boring...kalo tak usah harap..ayah enjoy yourself yer b4 we all balik rumah..pasni no more futsal..lepak-lepak..huhu...
okla, nuha dah bangun tu..till then, bye
Tuesday, May 8, 2012
day-21
as-salam..
semalam dah mengelejat nak pi kamdar carik baju raye..tapi cik nuha berak pulak dah...haishh...lagipun mak awe macam tak rela nengok aku dalam pantang gi soping..she said kalo dah sebulan nanti bolehla...untung aku dapat mak camni..menu semalam mee kari n siakap masak sos yerr..sile jeles..makan sedap ni makes me healthy la..dalam erti kate lain susahle aku nak kurus camni..
ai like gi klinik kat sini..1/2 jam dah siap...kalo kat seri kembangan ni kalo tak 2 jam ke atas tak sah..moge mata cik nuha cepat sembuh..
its day-21..rase macam tak pantang pulak...but still counting d days..nak gi soping...haiyakkk...macam mane boleh jadi camni nih...
cik nuha pun tengah membesar bagai johan..mau sebulan nanti dah 5 kg kot beratnye..air susu melimpah ruah..rezeki cik nuha...sampai marah n tersedak dak kecik tu..air susu lebat sangat tak sempat cik nuha nak telan..Alhamdulillah..my advice makan buah kurma macam snek hari-hari..its true..(macam korang tak tau pulak)
rasenye aku balik seri kembangan lebih awal..ade jugak kebaikannya..nak ngumpul susu banyak-banyak ni..kat umah opah awe storage terhad..yang beku tu ade la 7-8 botol je..marah pulak mak awe freezer die penuh..so cik nuha jadi mangsa keadaan..pantang celik je mesti disuakan susu..huhu...dats y le die jadi budak demok ibu..
semalam dah mengelejat nak pi kamdar carik baju raye..tapi cik nuha berak pulak dah...haishh...lagipun mak awe macam tak rela nengok aku dalam pantang gi soping..she said kalo dah sebulan nanti bolehla...untung aku dapat mak camni..menu semalam mee kari n siakap masak sos yerr..sile jeles..makan sedap ni makes me healthy la..dalam erti kate lain susahle aku nak kurus camni..
ai like gi klinik kat sini..1/2 jam dah siap...kalo kat seri kembangan ni kalo tak 2 jam ke atas tak sah..moge mata cik nuha cepat sembuh..
its day-21..rase macam tak pantang pulak...but still counting d days..nak gi soping...haiyakkk...macam mane boleh jadi camni nih...
cik nuha pun tengah membesar bagai johan..mau sebulan nanti dah 5 kg kot beratnye..air susu melimpah ruah..rezeki cik nuha...sampai marah n tersedak dak kecik tu..air susu lebat sangat tak sempat cik nuha nak telan..Alhamdulillah..my advice makan buah kurma macam snek hari-hari..its true..(macam korang tak tau pulak)
rasenye aku balik seri kembangan lebih awal..ade jugak kebaikannya..nak ngumpul susu banyak-banyak ni..kat umah opah awe storage terhad..yang beku tu ade la 7-8 botol je..marah pulak mak awe freezer die penuh..so cik nuha jadi mangsa keadaan..pantang celik je mesti disuakan susu..huhu...dats y le die jadi budak demok ibu..
Monday, May 7, 2012
day-20
as-salam
its day 20..hari ni nak bawak nuha g klinik..her eye discharge tak baik lagi..walaupun dah buh susu ibu..yeay...mak nuha dah boleh keluar...tengok dunia...gi tempah baju raye..huhu..last pantang 3 minggu ai dah drive gi kelas tau..dis time rase dah sihat sangat ni..:-) cume sembelit tu tetap menganggu jiwa..minum air banyak kang mak awe bising..tapi aku wat dek je..nak banyakkan susu kena la minum banyak-banyak kan?
at first my plan nak bertapa kat kg ni 2 bulan..tapi mak awe macam nak halau ai balik cepat-cepat je..(statement kijam) huhu..takpelaa mak...habis pantang 2 jun ni ai balik bukit belimbing..take care of myself..kene masak, basuh baju, mandikan nuha sendiri..sedih..kelam kabut la hidup aku nanti..
day-19 berat nuha dah 4.2kg..feel confident la nak mandikan die...okla gtg..bye
its day 20..hari ni nak bawak nuha g klinik..her eye discharge tak baik lagi..walaupun dah buh susu ibu..yeay...mak nuha dah boleh keluar...tengok dunia...gi tempah baju raye..huhu..last pantang 3 minggu ai dah drive gi kelas tau..dis time rase dah sihat sangat ni..:-) cume sembelit tu tetap menganggu jiwa..minum air banyak kang mak awe bising..tapi aku wat dek je..nak banyakkan susu kena la minum banyak-banyak kan?
at first my plan nak bertapa kat kg ni 2 bulan..tapi mak awe macam nak halau ai balik cepat-cepat je..(statement kijam) huhu..takpelaa mak...habis pantang 2 jun ni ai balik bukit belimbing..take care of myself..kene masak, basuh baju, mandikan nuha sendiri..sedih..kelam kabut la hidup aku nanti..
day-19 berat nuha dah 4.2kg..feel confident la nak mandikan die...okla gtg..bye
Sunday, April 29, 2012
pantang moden..
as-salam..it is day-11..so far so good...menu pantang tip top...day-4 dah makan sup ayam, sup ikan, masak lemak, kari daging, ikan goreng di samping kuah rebus n masak pindang..cokelat hanan pun aku telan, chips n mamee sekali..i said to mak..takkan makan secebis pun nak effect..betul tak???
walaupun cuaca terik..tak panas di waktu tengahari until nite as a/c on je from 12-9pm...(menangis nak bayo bil letrik mak awe)..tido malam je panas sket...tapi kat kg ni kerap hujan di malam hari..overall...best..sejuk..huahuahua..
yang tak best sangat..tak dapat kuar umah je...hati dah menyentap-nyentap nak kuar soping..soping online pun jadi...tapi kewangan tak mengizinkan sangat..
lagi satu yang tak best is rutin yang same tiap hari..ngadap nuha, cik hanan, tv n sometimes fb n blog..pam susu, bertungku, berbengkung n berstokin..sekian..from kg sg wangi wit luv..
walaupun cuaca terik..tak panas di waktu tengahari until nite as a/c on je from 12-9pm...(menangis nak bayo bil letrik mak awe)..tido malam je panas sket...tapi kat kg ni kerap hujan di malam hari..overall...best..sejuk..huahuahua..
yang tak best sangat..tak dapat kuar umah je...hati dah menyentap-nyentap nak kuar soping..soping online pun jadi...tapi kewangan tak mengizinkan sangat..
lagi satu yang tak best is rutin yang same tiap hari..ngadap nuha, cik hanan, tv n sometimes fb n blog..pam susu, bertungku, berbengkung n berstokin..sekian..from kg sg wangi wit luv..
Monday, April 16, 2012
sakit nak mampuihh...
as-salam..
pagi tadi ade bloody show lagi..kuantiti agak banyak..nak pi hospital ke tak? dok berkira-kira lagi..takde kontraksi, takde pecah air ketuban..macam hanan dulu disuruhnye balik sebab laluan tak bukak lagi..takpelah pi la jugak...takut ade pape risiko lain..akceli aku paling tak suke vagina exam tu...sakit nak mampuih...tarik nafas macam mane pun still terase....jolok more than 3 times tu...arrghhh...tertekan..akceli i can say no...ni yang aku bace kat internet becoz experienced midwife boleh tau bukaan servik tu dah besar mane through observation je..geram betul aku..
at last..kan aku dah kate...mesti kene balik umah dulu...tambah pulak wad kat hospital tu sentiase je penuh..balik umah nak terkucil pun rase sakit gile..huhu...i should learn from experience kan? dah sakit sesangat nanti baru aku gi hospital lagi..sekarang ni tarik nafas pepanjang n relax...overdue pun overdue la...
pagi tadi ade bloody show lagi..kuantiti agak banyak..nak pi hospital ke tak? dok berkira-kira lagi..takde kontraksi, takde pecah air ketuban..macam hanan dulu disuruhnye balik sebab laluan tak bukak lagi..takpelah pi la jugak...takut ade pape risiko lain..akceli aku paling tak suke vagina exam tu...sakit nak mampuih...tarik nafas macam mane pun still terase....jolok more than 3 times tu...arrghhh...tertekan..akceli i can say no...ni yang aku bace kat internet becoz experienced midwife boleh tau bukaan servik tu dah besar mane through observation je..geram betul aku..
at last..kan aku dah kate...mesti kene balik umah dulu...tambah pulak wad kat hospital tu sentiase je penuh..balik umah nak terkucil pun rase sakit gile..huhu...i should learn from experience kan? dah sakit sesangat nanti baru aku gi hospital lagi..sekarang ni tarik nafas pepanjang n relax...overdue pun overdue la...
Sunday, April 15, 2012
bloody show
as-salam
pagi ni dah ade bloody show..walaupun tak banyak but still hepi...nasib baik aku tak flush ag..timbul pulak darah tu..huhu...lg 72 jam bersalin le aku ni..hehe... Insya Allah..as it is not together wit contraction, aku relex je la ..kalo anak pertame ni dah lame g sepital..cam hanan dulu...disuruhnye balik sebab tak bukak lagi..pas 3,4 hari baru beranak..
weekend ni gi jalan byk2..nk pegi jauh, takut..sape nk drive nanti...so g jalan dekat-dekat je..2,3 jam balik umah balik..cukupla berjalan sejam dua kat soping komplek tu..nak wat kat stepper lenguh kaki-kaki..nk tawaf rumah terlalu kecik pulak..
harap2 semuanya dipermudahkan...Amin...
pagi ni dah ade bloody show..walaupun tak banyak but still hepi...nasib baik aku tak flush ag..timbul pulak darah tu..huhu...lg 72 jam bersalin le aku ni..hehe... Insya Allah..as it is not together wit contraction, aku relex je la ..kalo anak pertame ni dah lame g sepital..cam hanan dulu...disuruhnye balik sebab tak bukak lagi..pas 3,4 hari baru beranak..
weekend ni gi jalan byk2..nk pegi jauh, takut..sape nk drive nanti...so g jalan dekat-dekat je..2,3 jam balik umah balik..cukupla berjalan sejam dua kat soping komplek tu..nak wat kat stepper lenguh kaki-kaki..nk tawaf rumah terlalu kecik pulak..
harap2 semuanya dipermudahkan...Amin...
Subscribe to:
Posts (Atom)