Sunday, October 4, 2015

all wrapped up

as-salam
malas nak citer satu-satu
so wrapped up semua sekali

firstly
untuk perkara-perkara yang dirisaukan minggu lepas
Alhamdulillah
dah berakhir
test P3, bace ke tak tulih jugak
salah pun salahla
pas test pening kepala sampai ke petang
jerebu tebalkan
bawak kete pun rase semacam je

perkara kedua
brownies aku
jadi je la
rupe agak hoboh
tapi rase ummmppphhh
gigih buat dua
satu untuk rumah satu untuk opis
sampai tak masak lauk
setakat goreng ikan je

aku bab-bab masak lauk ni memang kurang sikit semangatnya
sib baik tak kene terajang ngan laki
(tak makbul cakap-cakap mak aku)
kene terajang ngan baby jee..
hukhuk
ngade

ahad lepas anniversary aku n enche ahmad yang 7
takdela celebrate ape pun
hadiah pun tarak
duit lebih takdak
so kiteorang pi scan baby je
aku maleh nak rahsia-rahsia
kang orang tanye jugak

so more princess is coming
confirmed
enche ahmad macam frust sikit
dan-dan suh mengandung lagi
banyakler..
kalo girl lagi camne
bukan salah ibu mengandung
salah ayahnye
enche ahmad tak caye suami yang tentukan jantina baby
tah hape-hapela
aku ok je
tak kisah pun
walaupun ade sikit harapan nak baby boy dulu
girl pun ai suke
Allah nak tolong ringankan beban
takyah dah beli keperluan baby banyak2
recycle je ape yang ade
jage je la anak perempuan baik-baik
moga dapat menantu yang soleh juga
untuk bantu uruskan pengkebumian kita esok luse

k la
salam sayang
25w
plan for 3d4d scan tapi baby malu-malu..tangan tutup muka takmo alih..jenuh doc goncang2 perut..ketegag..dapat gini je la snap ngan phone

throwback 4/10/2008..hope pas pantang leh kurus camni..tinggi sungguh cita-cita

brownies yang maksudkan

Wednesday, September 30, 2015

nervous sepanjang minggu

as-salam
sepanjang minggu ni banyak bende yang buat aku berdebar-debar
sampai tak boleh study
ececeh
alasan
first skali potluck isnin depan
aku plan nak bawak brownies
at first aku kontek membe lame
tapi die tak free plak nak buat
lepas dicongak-congak
aku rase macam nak bake sendiri je la
jimat sikit kan
memandangkan ni first attempt
brownies kedut plak tu
aku macam risau tak jadi
hakhak
nak ikut sejibik sejibon resepi kak azlita
tapi cocoa barry die tu xtau nak carik mane
coklat beryl's tu takpe
dekat je kilangnye
n dah suruh enche ahmad p cari

perkara kedua
aku nervous nak test acca sabtu ni
doc tu nak tengok je thinking n writing skill we ol
sebab aku dah nervous dengan brownies tu
tak semangat jek nak bace buku
huhu

perkara ketiga
aku kan nak pi scan baby ahad ni
jenuh minum air banyak-banyak kasi clear gambar
sampai loya
debo-debo nak tau jantina baby
eh ahad ni jugak anniversary we ol yang ketujuh
ai know kalo tarikh2 penting ni jatuh pada hari cuti
memang aku akan lupa
so ingat siap-siap

sampai kul 12 ni
dah 5 kali p toilet
haiyakkk
letih mak
dahle toilet jauh
sobsobsob

ok dah rase lega sikit
bye

Monday, September 28, 2015

nak scan ke tak?

as-salam
enam tahun lepas
selepas disekolahkan oleh seoang doktor
aku tak berani scan baby just for fun
i mean sebab nak tahu gender je

before ni dah 2 kali scan kat klinik gomen
tapi korang taula mesin tu
macam samar-samar je
last time mase nuha berkali-kali aku tanye jantina baby
asik tak nampak je
then terus redho

tak sangke now a days
macam-macam ada
2D up to 4D
nampak macam for fun ye dakkk?
tapi, terpulangla pada niat masing-masing
as long as no harm to baby

yes...
aku pun dah pasang niat nak scan gender baby
tak taula pasaipa birahh sangat
mungkin sebab pasni tak mo mengandung dah
at first kakak aku cadangkan klinik as-salam
agak pricey la
RM120-150
aku pun macam berkira-kira nak buat ke tak
duit macam ade takde je
pastu aku macam redho je lah

until harini bile aku tengok iklan kat fb
RM70 je kat klinik dr nurul
dah le dekat alam damai je
terus angkat phone untuk book
tapi bukan detail scan

now prepare body n soul je la

nampak berseri tak? hakhak..nak anak laki lettew



Monday, September 21, 2015

tadika untuk nuha

as-salam
last week
we ol dah enroll tadika untuk nuha
pasti je
murah dan dekat
sian nuha
mesti mengadu panas lagi
takpela..
bile dah stable nanti ibu carikan tadika yang lebih selesa
annual fee baru RM548
tiap bulan RM270
untuk 4 tahun ade 10 budak je
tak tau la ustazah die campur ke tak ngan kelas 5 dan 6 tahun
for me ok la
bolehla ustazah fokus kat budak2 kecik ni

nak cari tadika lain jauh gak dari rumah
ai kan tengah pantang nanti
susah pulak enche ahmad nak hantar/ambil kalo tadika kat putrajaya
area rumah sume tadika non-muslim
enche ahmadla xmau anak die pakai skirt
kalo aku blasah je la krista tu..
hehe

malas betul rase nak buat keje sekarang ni
rase nak rehat je
k la
bye
budak yang sentiasa mahu ibu disisi..ibu die takyah buat ape..ngadap die je

Thursday, September 10, 2015

dilema nak pantang sendiri

as-salam
kandungan baru nak masuk 6 bulan
aku dah pikir jauh ke depan
macam-macam pikir
sampai lupe banyak bende
besday anak, besday suami, anniversary

aku plan kali ni nak berpantang sendiri
InshaAllah this is the last
cukupla anak 3 je
usia pun dah meningkat
aku tahu kudrat aku takat mane
anak yang berkualiti lagi penting dari kuantiti
anak ramai pun kalo takleh harap n tak terjage
nak buat pe
so daripada aku pening anak ramai n asik marah anak je
better xyah beranak dah

2 kali berpantang kat kampung
aku dah tau baik buruknye
baiknya sume serah kat mak
mak aku dahle masak sedap
takde can nak kurus
buruknya kat kampung agak panas
pastu aku mulela melawan mak aku taknak pakai stoking
air con on sepanjang hari

ayah aku pun dah tak bape sihat
dulu, ayah yang mandikan anak aku n panaskan tungku aku
aku kan lembik sikit
tak reti nak pegang baby haluih-haluih ni
so kali ni aku nekad
nak beli besen mandi baby yang paling menyenangkan keje aku
n aku nak hire confinement lady jugak
gigihla simpan duit ni
nak balik kampung pun pikir sejuta kali

yelaaa...kite kan tak dapat sapot dari orang terdekat
so buatla sendiri sume
before bersalin nnt aku nak goreng ikan bilis banyak-banyak
makan tak sedap baru boleh selim kan
eh terlupa plak
CL akan masak untuk aku
tapi untuk 3 hari je la
kalo serasi aku tambahla hari lagi

k la
habisla dilema aku
harap berjaye aku pantang sendiri
memang betul-betul sendirian ni
sob..sob..sob..
bye

Monday, September 7, 2015

hutang mu hutang ku jua

as-salam
kalo enche ahmad bace ni
sure berlapang dada

dulu-dulu aku wat dek je ngan hutang enche ahmad ni
bukan hutang rumah, kereta mahupun hutang peribadi
tapi hutang belajo
ni la antara punca belia bawah 35 tahun jadi bankrap
once u grad
hutang belajo pun ade dekat 50k
same goes to enche ahmad
hutang mara 14k++ after discount 50%
hutang ptptn around 32k++
ptptn ni memang kejap2 bayo kejap2 tak

as financial manager in famili
(lantik diri sendiri)
hutang enche ahmad ni will affect our household spending
nak tak nak
it will kecikkan our income
n should be budgeted

therefore manager la yang pening kepale
ternanti-nanti gaji sept n oktober
kedek je nak soping
gaji nov inshaAllah akan berlapang dada juga
currently pinjaman mara dah berbaki 3.7k++
wehuuuu...satu pencapaian yang boleh dibanggekan
hakhak
according to my plan
will settle pas dapat duit tanggung kerja nanti
ptptn nk consistently pay next year pas tukar ujrah
see...
mane nak carik bini camni..
*all money stories in this blog more too nak sedapkan hati penulis
dan memenuhi impian nak jadi insan bebas hutang


Sunday, September 6, 2015

hari-hari yang mengantuk

as-salam
halluuu..
mondayblues betul hari ni
sleepy..
hari-hari gitu
at d age of 33, pregnancy sangat meletihkan
asik rase nak tidur je
kalo hari cuti tu
kejap-kejap aku masuk bilik
zzzzzzzzzzzzzzzz
tapi tak lame
30 minutes je adela yang datang ngaco

last weekend aku plan nak buat toilet training untuk nuha
pas mandi pagi
terus cakap kat nuha
nuha nak sekolah hanan kan..
tak boleh pakai pempers
oo.ibu..pakai pender (spender) je kan..
cakap pandai

tak sampai 10 minit
ibu..nak pakai pempers..
aku pujuk lagi

selang 10 minit lagi
ibu..nak kencing
aku terus
cepat..cepat..gi toilet
pas bukak lampu
mintak nuha urus sendiri

kalo dulu tak pandai cakap
terus je menjejes dalam seluar
atas karpet plak tuh
haru..

pas tu aku watla keje rumah sikit-sikit
bagi gerak-gerak badan ni
dah gedempol dah
then melepek kat sofa nak tidur
aku panggil nuha
nak kencing tak
suspicious
sebab senyap je
sekali, dah pakai pempers
ciss...
habis usaha aku

next week la pulak kite cube
letak pempers tinggi-tinggi
ok masih mengantuk
*nak tidur bawah meja boley...?
pi pasar je, kene tunggu dalam kete. sorang geli ngan pasar, sorang mintak dukung